U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
donderdag 5 december 2019
1ste update betreffende motor:
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Ten eerste: de cilinderkop lijkt redelijk in orde, is afgeperst en niet lek. Is wel iets krom maar kan worden gevlakt. Ten tweede: met de koel unit (extern) is het slechter gesteld, deze is op meerdere plaatsen lek en verrot en kan niet meer worden gerepareerd. De binnen unit (intern) lijkt op het eerste gezicht goed, maar wordt nogmaals afgeperst. Het bedrijf heeft een vervanging op het oog voor het externe gedeelte en probeert deze donderdag/vrijdag in huis te hebben. Dan kunnen later misschien alles meenemen en al beginnen met het opbouwen van de motor? De planning blijft dus onzeker. Wat te doen, wanneer de uitvoering van de koel unit verschilt?
De motor moet opgebouwd worden met de juiste aanhaalmomenten. Eerst in koude, dan in warme toestand. Ook moet alle vuile olie en water uit het oliesysteem verwijderd worden. Dit neemt ook nogal wat tijd. Door al deze onzekerheden is het de vraag of het schip volgende week klaar is.
Motor problemen
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. In augustus rond de 10e zouden we als vrijwilligers met twee gasten een middagje zeilen. Motor starten en daar kwam toch veel bruine troep uit de uitlaat. Gegeven moment was de uitvocht weer schoon trossen los varen. We waren nog niet ver weg 500 meter? Ging het alarm af kijken wat er aan de hand is motor te heet, terug draaien in het Makkummer diep hoe doe je dat? Het was mooi weer iedereen wil het IJsselmeer op veel boten. Terug naar de stijger heel langzaam en het alarm maar loeien. Aanleggen motor uit telefoontjes plegen en informeren hoe de situatie er bij licht. Later bleek het begin van een lekke koppakking tijd voor de specialisten en hoe verder?
Op 21 augustus om 09.00 ontmantelen van de motor, de kop er af en naar een bedrijf die de reparatie zou uit voeren + de nodige andere onderdelen.
Het was om in scheepstermen te blijven een pittige “k*t”-klus. We moesten veel onderdelen verwijderen en de kop zat muurvast. Uiteindelijk hebben we deze hydraulisch losgewerkt.Gelukkig waren we met drie personen, met zijn tweeën was dit niet te doen geweest in de kleine ruimte. En met tropische waarden. De motor is gewoon door de scheepstimmerman in gebouwd, geen motor luik of iets dergelijk. Gelukkig kon de motor gerepareerd worden anders had dek er gemoeten. Er zijn niet veel foto's gemaakt helaas. De onderste foto olie resten van het bilgewater.
zondag 11 augustus 2019
Weer online
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Hallo bloggers na een tijdje niet online te zijn geweest zal ik weer aantal publicaties weer in deze blog proberen gestalte te geven.
donderdag 13 december 2018
Enige reperatie
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Ja enige reparaties aan zeil en lijnen is niet aan te ontkomen.
Even bijprate
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het is weer een jaar geleden dat ik op mijn logboek actief ben geweest. Er is in dit seizoen 2018 weer veel gebeurd, weer nieuwe vrijwilligers en nieuwe gezichten. Het seizoen begint met wintertent af te nemen en enig schilderwerk ter hand te nemen. Het weer bepaalt hoe vlot het gaat. Dan moeten de lijnen en de zeilen ook getaand worden om verderf (Schimmelwerking)tegen te gaan. Er zijn dus meerdere schippers beschikbaar en hoef ik ook niet zo nodig regelmatig te schipperen. Er is dit seizoen redelijk veel gezeild o.a. met Fryske Gea, Houtvaart een vloot van 80 historische (vracht-) schepen voer in juli van Dokkum naar IJlst. De tocht moest de 'houtvaart' laten herleven. Het varend erfgoedtheater Hout-vaart 2018 maakte als iepen mienskipproject deel uit van Culturele Hoofdstad (Leeuwarden) 2018. En menige tochtjes gemaakt op het IJsselmeer en Waddenzee. Zo met al een goed seizoen, het is nu al weer december 2018 de Blazer ligt weer op haar winterstek en ook ja wel een nieuw wintertent met kleur grijs. Nu volgen enige afbeeldingen.
dinsdag 7 november 2017
Grootonderhoud 2017
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Eén keer in de twee jaar gaat de TX33 de kant op. Ook de dit jaar is zij weer aan de beurt. Menige vrijwilligers gaan aan de slag om het onderwaterschip een flinke beurt te geven: De blokken en alle lijnen uit de mast halen. En dan in de kraan, de originele visbun levert na twee jaar enige slip vorming op. Jaap Tromp (werf baas)is niet zo blij met deze slip, mogelijkheid dat riool verstopt raakt. Optie Jaap, laat dat maar zitten, is voor het behoud van de Blazer geen optie. Een tussen oplossing gevonden hangend in de kraan met het vlak nog in het water, vanaf het dek het slip naar beide kanten naar de zijkant van het schip (kaarplaten) spuiten welke voor zien zijn van kleine ronde gaten openingen om het water ongehinderd kan in stromen en weer uit. Blazer volgens Jaap gewicht 23 ton en rekenend het water ballast kom je op ongeveer 30 ton. Weten we dat ook maar weer, er werd altijd een schatting gemaakt, en in de loop van de tijd werd het schip meer en meer zwaarder. De Foto's geven de beeld hoe het er bij ligt.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...