Het schip is een platbodem, waarbij achterschip S-spanten heeft en hoger is dan bijvoorbeeld een botter. Het werd gebouwd voor de visserij op de Wadden- en de Noordzee. Om die reden zijn er dekken over het hele schip. In Peasens Moddergat, op Texel en Terschelling en in Den Helder en later ook in Ouddorp en Goede Reede op Goeree Overflakkee hebben totaal ca 150 Blazers gevist. Dit soort schepen waren voor zien van een bun, waarin de vis levend kon worden bewaard. De meeste blazers hadden 1 vrijstaande mast met als tuigage fok, grootzeil, kluiver.
Als bouwmateriaal werd overwegend (krom) eikenhout gebruikt voor vlak, gangen en spanten, grenen voor de dekken. De mast was veelal Lariks.
De stichting Behoud Blazer is in 2000 op initiatief van de vereniging Botter behoud opgericht om het laatste originele exemplaar voor het nageslacht te bewaren.
Er kan nu opnieuw kennis worden gemaakt met de zfeer van vroeger. Het uiteindelijke doel is om vanaf de historische steiger in Makkum (FRiesland) zoveel mogelijk mensen varend te laten genieten van het authentiek zeilend vissersschip: de TX33.
U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
donderdag 4 september 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Lekkage van de Blazer, eerst vlotter systeem aanleggen om eventueel te veel water in het schip...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten