U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
dinsdag 9 november 2010
Einde van het seizoen.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
De bomen verliezen hun bladeren, regelmatig regen en de temperatuur daalt naar een enkele graden boven nul. Er was nog sprake van een tocht met twaalf personen op 13 november, maar een zekere Joanne Bol heeft op vrijdag 5 november afgezegd volgend jaar weer nieuwe kansen. In kort bestek besloten de Blazer naar binnen te brengen op dinsdag 9 november. Aanwezig Wim, Hille, Ruurd, Jacob, Rolf en mijn persoon, een triest gebeuren het einde van zeilseizoen. Het kan niet anders koning winter is onverbiddelijk deze houd niet van wachten. De zeilen afgeslagen en in de winterberging gebracht bij Joep Bergsma. Nog een laatste koffie rondje onder deks en dat was het dan.
Vrijdag 12 november: "Om het vaarseizoen 2010 van de Blazer TX33 op een waardige wijze af te sluiten, hebben nog een etentje om 19.00 uur bij
Pizzeria Restaurant Milano Kerkstraat 2 in Makkum.
De bomen verliezen hun bladeren, regelmatig regen en de temperatuur daalt naar een enkele graden boven nul. Er was nog sprake van een tocht met twaalf personen op 13 november, maar een zekere Joanne Bol heeft op vrijdag 5 november afgezegd volgend jaar weer nieuwe kansen. In kort bestek besloten de Blazer naar binnen te brengen op dinsdag 9 november. Aanwezig Wim, Hille, Ruurd, Jacob, Rolf en mijn persoon, een triest gebeuren het einde van zeilseizoen. Het kan niet anders koning winter is onverbiddelijk deze houd niet van wachten. De zeilen afgeslagen en in de winterberging gebracht bij Joep Bergsma. Nog een laatste koffie rondje onder deks en dat was het dan.
Vrijdag 12 november: "Om het vaarseizoen 2010 van de Blazer TX33 op een waardige wijze af te sluiten, hebben nog een etentje om 19.00 uur bij
Pizzeria Restaurant Milano Kerkstraat 2 in Makkum.
vrijdag 29 oktober 2010
Nazomer
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het seizoen is bijna afgelopen, er zijn redelijk veel tochten gemaakt met gasten. Maar het kan altijd beter als meer vrijwilligers beschikbaar waren. Want het zijn meestal de zelfden die er voor gaan. Het afgelopen seizoen hebben we bijgewoont bij diverse locaties met de Blazer. Hindelopen (Reünie Botterbehoud), Botter wedstrijden te Den Helder, en Sail Amsterdam. En tussentijds ook nog een weekend naar Terschelling met als onderdeel droogvallen. Wat uiteindelijk toch het meest is bijgebleven, en een ervaring rijker. Straks winter klaar maken voor de winterslaap.
Het seizoen is bijna afgelopen, er zijn redelijk veel tochten gemaakt met gasten. Maar het kan altijd beter als meer vrijwilligers beschikbaar waren. Want het zijn meestal de zelfden die er voor gaan. Het afgelopen seizoen hebben we bijgewoont bij diverse locaties met de Blazer. Hindelopen (Reünie Botterbehoud), Botter wedstrijden te Den Helder, en Sail Amsterdam. En tussentijds ook nog een weekend naar Terschelling met als onderdeel droogvallen. Wat uiteindelijk toch het meest is bijgebleven, en een ervaring rijker. Straks winter klaar maken voor de winterslaap.
woensdag 29 september 2010
Onderhouds dag
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Vandaag op 28-09-2010 zeilen drogen, dat gaat het beste met de zon er bij met wat wind. Op dit momend staat er geen wind en geen zon, het is droog dan heb je het ook gehad. Gezellig bijprate onder het genot van een bakje koffie en friesk dumke.
Vandaag op 28-09-2010 zeilen drogen, dat gaat het beste met de zon er bij met wat wind. Op dit momend staat er geen wind en geen zon, het is droog dan heb je het ook gehad. Gezellig bijprate onder het genot van een bakje koffie en friesk dumke.
Varen met een groep van 14
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. de Blazer TX33 .
Vrijdag 10 september varen met een groep van af 11.00 uur tot in de middag. Goed weer niet teveel wind eerder te weinig en de stemming was goed. De kommando's hoger op sturen of op loeven werd vaak niet begrepen door onze gast stuur vrouw wat dat in hield. En de link van de boot naar rechts sturen waar moet het helmhout naar toe? Allemaal denkend een auto te besturen, en dat geeft lachwekkende situaties.
Vrijdag 10 september varen met een groep van af 11.00 uur tot in de middag. Goed weer niet teveel wind eerder te weinig en de stemming was goed. De kommando's hoger op sturen of op loeven werd vaak niet begrepen door onze gast stuur vrouw wat dat in hield. En de link van de boot naar rechts sturen waar moet het helmhout naar toe? Allemaal denkend een auto te besturen, en dat geeft lachwekkende situaties.
dinsdag 21 september 2010
Sail Amsterdam
LOGBOEK van Geart zeilen ontmoette de Blazer TX33 .
Maandag 23-08-2010 het slot veel regen en toenemende wind. Weerbericht was niet echt gunstig, het grootzeil gereefd en omstreeks 10.00 uur onderzeil gegaan . De regen kwam soms met bakken naar beneden, Stavoren aan stuurboord gepeild afstand 4 mijl. De wind haalde meer aan een dikke 6 Bfr ZW.Z , om de fok toch wat te laten doen hebben we wat hoger op gestuurd. Gegeven moment hadden we een piek van 9 knopen, tijd om de fok te strijken. Een talie aangelegd om de giek te borgen voor een onverwachte gijp. Het was nu droog maar veel wind, door wat hoger op te sturen zaten we westelijk van Breezanddijk wel een beetje te ver westelijk .
In de buurt van de afsluitdijk een stormrondje om het zeil aan bakboord te krijgen en daarna Makkum goed aan te zeilen. Het was goed dat we de keggen aan de mast beter vast hebben geslagen, ook vanwege de zeegang die er stond. Rond half drie zijn we in Makkum aan gekomen, de zeilen nog behoorlijk stijf van het vocht. De Boel op ruimen en naar huis van een week weg geweest dat Sail Amsterdam heet.
Maandag 23-08-2010 het slot veel regen en toenemende wind. Weerbericht was niet echt gunstig, het grootzeil gereefd en omstreeks 10.00 uur onderzeil gegaan . De regen kwam soms met bakken naar beneden, Stavoren aan stuurboord gepeild afstand 4 mijl. De wind haalde meer aan een dikke 6 Bfr ZW.Z , om de fok toch wat te laten doen hebben we wat hoger op gestuurd. Gegeven moment hadden we een piek van 9 knopen, tijd om de fok te strijken. Een talie aangelegd om de giek te borgen voor een onverwachte gijp. Het was nu droog maar veel wind, door wat hoger op te sturen zaten we westelijk van Breezanddijk wel een beetje te ver westelijk .
In de buurt van de afsluitdijk een stormrondje om het zeil aan bakboord te krijgen en daarna Makkum goed aan te zeilen. Het was goed dat we de keggen aan de mast beter vast hebben geslagen, ook vanwege de zeegang die er stond. Rond half drie zijn we in Makkum aan gekomen, de zeilen nog behoorlijk stijf van het vocht. De Boel op ruimen en naar huis van een week weg geweest dat Sail Amsterdam heet.
maandag 20 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Zondag 22-08-2010 de laatste dag van Sail. Weer goed weer maar de berichten zijn voor maandag slecht.
Het van bemanning wisselen is prima verlopen, en het weer kon niet beter. Na het ontbijt op de Castor konden we nog rustig aan doen. Dick Bezemer monsterde af, en Ruurd en gast Johannes Terpstra zouden rond 11.00 uur op locatie zijn. Zo kunnen zij ook de vaartocht met betalende gasten mee maken. We zijn vertrokken om 12.15 het was weer behoorlijk druk op het IJ. Het ging met een slakke gang file werk en uitkijken voor de veerponden die regelmatig van wal staken. We hebben het nu eigenlijk wel gezien, elke keer weer die horden kleine sloepen. Vol gestouwd met family of kennissen wie zal het zeggen, en op de kaden veel volk. En de veerponden waren ook afgeladen vol, de commercie doet goede zaken. Het gebied waar we ligplaats hadden is van 14.00 uur afgesloten wegens de vlootschouw.
Zoals het nu laat aan zien komen we te laat om onze locatie voor 14.00 uur te bereiken. We hebben het nog wel geprobeerd, maar geen pardon terug achter gele boeien lijn. Schipper u hebt twee orders genegeerd, als u nu niet terug gaat krijgt u een bekeuring. Nu dat menen dan ze ook nog, de sterke arm geeft geen krimp. Dan moeten we maar zien waar we de gasten kunnen afzetten, zijn we om het eiland heen gevaren aan de achterkant. Hebben de mensen afgezet aan een doorlopende ponton voor het plaatselijke verkeer, via een slepertje die daar lag hebben we aan vast gemaakt. Daar de weersberichten slecht voor maandag zijn hebben we besloten om nu maar richting Enkhuizen te gaan. Het is nu nog rustig na de vlootschouw zal je zien wordt het weer dringen bij de sluis.
Nu kunnen we weer eens de zeilen hijsen, nu eens zonder motor wat een rust na dit Sail gebeuren, het was mooi geweest. Wind ZW 3 Bfr gunstige wind voor de kluiver, maar we houden het uiteindelijk niet droog. Nog een uurtje op motor naar Enkhuizen, daar de wind was gaan liggen en begon ook nog te regenen. Zeilen op bergen regen pakken aan, 21.00 uur leggen we in het buitenmuseum in het Marken haventje aan. Dan gaan we de wal op trek in een warme hap en een biertje.
Zondag 22-08-2010 de laatste dag van Sail. Weer goed weer maar de berichten zijn voor maandag slecht.
Het van bemanning wisselen is prima verlopen, en het weer kon niet beter. Na het ontbijt op de Castor konden we nog rustig aan doen. Dick Bezemer monsterde af, en Ruurd en gast Johannes Terpstra zouden rond 11.00 uur op locatie zijn. Zo kunnen zij ook de vaartocht met betalende gasten mee maken. We zijn vertrokken om 12.15 het was weer behoorlijk druk op het IJ. Het ging met een slakke gang file werk en uitkijken voor de veerponden die regelmatig van wal staken. We hebben het nu eigenlijk wel gezien, elke keer weer die horden kleine sloepen. Vol gestouwd met family of kennissen wie zal het zeggen, en op de kaden veel volk. En de veerponden waren ook afgeladen vol, de commercie doet goede zaken. Het gebied waar we ligplaats hadden is van 14.00 uur afgesloten wegens de vlootschouw.
Zoals het nu laat aan zien komen we te laat om onze locatie voor 14.00 uur te bereiken. We hebben het nog wel geprobeerd, maar geen pardon terug achter gele boeien lijn. Schipper u hebt twee orders genegeerd, als u nu niet terug gaat krijgt u een bekeuring. Nu dat menen dan ze ook nog, de sterke arm geeft geen krimp. Dan moeten we maar zien waar we de gasten kunnen afzetten, zijn we om het eiland heen gevaren aan de achterkant. Hebben de mensen afgezet aan een doorlopende ponton voor het plaatselijke verkeer, via een slepertje die daar lag hebben we aan vast gemaakt. Daar de weersberichten slecht voor maandag zijn hebben we besloten om nu maar richting Enkhuizen te gaan. Het is nu nog rustig na de vlootschouw zal je zien wordt het weer dringen bij de sluis.
Nu kunnen we weer eens de zeilen hijsen, nu eens zonder motor wat een rust na dit Sail gebeuren, het was mooi geweest. Wind ZW 3 Bfr gunstige wind voor de kluiver, maar we houden het uiteindelijk niet droog. Nog een uurtje op motor naar Enkhuizen, daar de wind was gaan liggen en begon ook nog te regenen. Zeilen op bergen regen pakken aan, 21.00 uur leggen we in het buitenmuseum in het Marken haventje aan. Dan gaan we de wal op trek in een warme hap en een biertje.
maandag 13 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Zaterdag 21-08-2010 daar we als bemaning van de Blazer ons hebben opgegeven voor het proppen van 13..00 tot 16.00 uur, moeten we het eerst varen met gasten. Deze keer niet de IJhaven in maar er bij langs om op tijd weer terug te zijn. Het werd toch nog even later dan 13.00 uur. En dan de wal op met een t-shirt met tekst, en gasten warm maken voor een buiten kansje op een botter. De tekst was ongeveer zo: "Varen op een botter wild u meer weten vraag het mij". En het werkte blijkbaar want het aantal deelnemers vandaag was beduidend meer dan gisteren. En na 17.00 uur weer een tocht rond het IJ gebied.
En elke avond werden we getrakteerd met vuurwerk, de commercie draaid op volle toeren.
Zaterdag 21-08-2010 daar we als bemaning van de Blazer ons hebben opgegeven voor het proppen van 13..00 tot 16.00 uur, moeten we het eerst varen met gasten. Deze keer niet de IJhaven in maar er bij langs om op tijd weer terug te zijn. Het werd toch nog even later dan 13.00 uur. En dan de wal op met een t-shirt met tekst, en gasten warm maken voor een buiten kansje op een botter. De tekst was ongeveer zo: "Varen op een botter wild u meer weten vraag het mij". En het werkte blijkbaar want het aantal deelnemers vandaag was beduidend meer dan gisteren. En na 17.00 uur weer een tocht rond het IJ gebied.
En elke avond werden we getrakteerd met vuurwerk, de commercie draaid op volle toeren.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Vrijdag 20-08-2010 om 08.00 uur ontbijt op de Castor oud marine schip, na afloop palaver wat er vandaag op het programma staat. Daar we voor het publiek wel wat afgelegen liggen zullen we in ploegen het publiek moeten bewegen om een tochtje met een Botter of een Blazer uitnodigen (proppen). Het ging boven verwachting tegen half 12 hadden we ook een vrachtje. Er werd langzaam gevaren, er geld ook snelheids beperking 6 km en vaak ging het nog langzamer. Groot en veel keine boten en daar tussen door manoeuvrerend enkele veerponten die ook hun ruimte opeisend wat veel concentratie vergde van de scheepvaart. We zijn de IJhaven in gevaren waar de meeste tolchips lagen en op het einde van de haven weer terug. Maar dat hebben we geweten een geplande tocht van anderhalf uur werd ruim drie uren. Er was bijna niet door heen te komen, af en toe een noodgreep om een sloep te ontwijken, of de kop, afgedreven door de wind, weer in de goede richting te sturen. Onze gasten kregen waar voor hun geld (€ 40.-pp.)Na afloop zij Karel Helder jullie hebben die gasten verwend, nou ja dan zijn we voor de rest van de dag vrij!
Vrijdag 20-08-2010 om 08.00 uur ontbijt op de Castor oud marine schip, na afloop palaver wat er vandaag op het programma staat. Daar we voor het publiek wel wat afgelegen liggen zullen we in ploegen het publiek moeten bewegen om een tochtje met een Botter of een Blazer uitnodigen (proppen). Het ging boven verwachting tegen half 12 hadden we ook een vrachtje. Er werd langzaam gevaren, er geld ook snelheids beperking 6 km en vaak ging het nog langzamer. Groot en veel keine boten en daar tussen door manoeuvrerend enkele veerponten die ook hun ruimte opeisend wat veel concentratie vergde van de scheepvaart. We zijn de IJhaven in gevaren waar de meeste tolchips lagen en op het einde van de haven weer terug. Maar dat hebben we geweten een geplande tocht van anderhalf uur werd ruim drie uren. Er was bijna niet door heen te komen, af en toe een noodgreep om een sloep te ontwijken, of de kop, afgedreven door de wind, weer in de goede richting te sturen. Onze gasten kregen waar voor hun geld (€ 40.-pp.)Na afloop zij Karel Helder jullie hebben die gasten verwend, nou ja dan zijn we voor de rest van de dag vrij!
dinsdag 7 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Donderdag 19 augustus.
Vandaag aan boord Geert (schipper), Joep en Pim.
Door miscommunicatie tussen Karel helder en Marike Schokking was er enige onduidelijkheid of de Blazer gasten aan boord kreeg voor de Sail In. Nog de nasmaak van het vis eten van gisteren avond gaan we 07.15 met 10 gasten richting IJmuiden, het werd behoorlijk druk zo’n beetje wat varen kan dat vaart! De politie te water moest diverse vaartuigen vermanen stuurboord wal te houden. Kwart over negen hebben we de sluizen in zicht van IJmuiden en is het afwachten als het Sail In echt van start gaat. Je komt ogen te kort wat een mensen en boten groot en klein, en met een slakke gang gaat het richting Amsterdam. Met de wind in de rug drijven we letterlijk naar Amsterdam 1 á 2 knoop. Door Pim zijn we voorzien van de nodige versnapering en broodjes, een voortrefelijke ketering klasse. Meer dan de helft hebben we dan ook drijvend afgelegd, om het achterop komend windjammers goed te kunnen bekijken. Tegen 18.00 uur lagen we weer voor de wal, dat hebben we dan weer gehad het grote feest genoemd “Sail In”.
Donderdag 19 augustus.
Vandaag aan boord Geert (schipper), Joep en Pim.
Door miscommunicatie tussen Karel helder en Marike Schokking was er enige onduidelijkheid of de Blazer gasten aan boord kreeg voor de Sail In. Nog de nasmaak van het vis eten van gisteren avond gaan we 07.15 met 10 gasten richting IJmuiden, het werd behoorlijk druk zo’n beetje wat varen kan dat vaart! De politie te water moest diverse vaartuigen vermanen stuurboord wal te houden. Kwart over negen hebben we de sluizen in zicht van IJmuiden en is het afwachten als het Sail In echt van start gaat. Je komt ogen te kort wat een mensen en boten groot en klein, en met een slakke gang gaat het richting Amsterdam. Met de wind in de rug drijven we letterlijk naar Amsterdam 1 á 2 knoop. Door Pim zijn we voorzien van de nodige versnapering en broodjes, een voortrefelijke ketering klasse. Meer dan de helft hebben we dan ook drijvend afgelegd, om het achterop komend windjammers goed te kunnen bekijken. Tegen 18.00 uur lagen we weer voor de wal, dat hebben we dan weer gehad het grote feest genoemd “Sail In”.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De volgende morgen woensdag 18 aug. Op naar Amsterdam. Aan boord vandaag Geert (schipper), Joep, Wim, Aernout en Rob de Jong.
Marti en Gerard met auto van Joep terug naar Makkum.
Verslag Geert: De Wind was ZW 3 á 4 een mooie bries, de trossen los om 09.35 van de vele botters die hier zouden liggen was geen sprake. Volgens mij is dat grote veld van schepen uit gewaaierd naar diverse havens, of blijven liggen in Enkhuizen. De Paling aak uit Heeg lag wel in Edam, iedereen is op zijn eigen houtje naar Amsterdam gegaan blijkbaar. Het was de bedoeling dat er gasten zouden mee varen naar Amsterdam, maar zij wilden ook wel mee naar IJmuiden en terug voor de “Sail-In”. Maar daar was geen plaats voor hen, we krijgen met Sail in al 12 gasten mee volgens BBH. Dus aan melden bij Botterbehoud was wel mogelijk, maar achteraf had het wel gekund, we hadden nog geen 12 gasten aan boord, ongeveer 10. Harry was wel in Edam met de botter, en hebben een wedstrijd onderling aangegaan. Waar de Botter het af moest leggen tegen de Blazer, dankzij een toenemende wind 5 Bfr ZW. Het was druk bij de schellingenbrug en de Oranje sluizen, we waren niet de enigste. In de middag rond 14.00 aangekomen in Amsterdam.
De volgende morgen woensdag 18 aug. Op naar Amsterdam. Aan boord vandaag Geert (schipper), Joep, Wim, Aernout en Rob de Jong.
Marti en Gerard met auto van Joep terug naar Makkum.
Verslag Geert: De Wind was ZW 3 á 4 een mooie bries, de trossen los om 09.35 van de vele botters die hier zouden liggen was geen sprake. Volgens mij is dat grote veld van schepen uit gewaaierd naar diverse havens, of blijven liggen in Enkhuizen. De Paling aak uit Heeg lag wel in Edam, iedereen is op zijn eigen houtje naar Amsterdam gegaan blijkbaar. Het was de bedoeling dat er gasten zouden mee varen naar Amsterdam, maar zij wilden ook wel mee naar IJmuiden en terug voor de “Sail-In”. Maar daar was geen plaats voor hen, we krijgen met Sail in al 12 gasten mee volgens BBH. Dus aan melden bij Botterbehoud was wel mogelijk, maar achteraf had het wel gekund, we hadden nog geen 12 gasten aan boord, ongeveer 10. Harry was wel in Edam met de botter, en hebben een wedstrijd onderling aangegaan. Waar de Botter het af moest leggen tegen de Blazer, dankzij een toenemende wind 5 Bfr ZW. Het was druk bij de schellingenbrug en de Oranje sluizen, we waren niet de enigste. In de middag rond 14.00 aangekomen in Amsterdam.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...