U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
dinsdag 26 januari 2010
Sneeuwruimen
De winter duurt maar voort en daarbij krijgen we ook soms sneeuw. Rolf en ik zijn weer naar Makkum gespoed om de tent te inspecteren. De sneeuw verwijderen en lijnen onder het zeil gespannen om het door hangen van de kleden tegen te gaan. De TX33 ligt vast in het ijs en droog van binnen. Verder is er geen nieuws, wachten op betere tijden als koning winter het veld gaat ruimen.
woensdag 13 januari 2010
Sneeuw ruimen
Een verslagje van Rolf
Hoi Blazervrienden,
alles goed en een goede start van het nieuwe jaar?
Vandaag de blazer-draad weer opgepakt en ben ik met Geert naar de Blazer geweest. We hebben sneeuw geruimd . Op 1 plek was de tent wat opgewaaid, was de sneeuw gesmolten en lag er een dikke plak ijs in. 1 van de spanten is gebroken, de anderen bogen flink door. We hebben volgehouden en alles buiten boord gekregen.
(Onze conclusie het frame van de tent moet steviger en hoger op de verschansing. Verleden jaar hadden we ook geen sneeuw en dat is het verschil, als de sneeuw smelt kan het eigenlijk geen kant op, en krijg je zak forming).
Ook Joep nog even gebeld voor assistentie en tot slot daar een kop koffie gedronken. Aan boord zag het er goed uit, wel ijs in de bun maar het vlak in het vooronder en de hoos waren kurk droog. Op het dek vrijwel geen sneeuw. We hebben wat foto's gemaakt zodat we volgend jaar een nog betere tent kunnen bouwen. verder lag de Blazer rustig in het ijs. Geert zou een van de foto's op zijn Blog zetten.
Groetnis, Rolf
Hoi Blazervrienden,
alles goed en een goede start van het nieuwe jaar?
Vandaag de blazer-draad weer opgepakt en ben ik met Geert naar de Blazer geweest. We hebben sneeuw geruimd . Op 1 plek was de tent wat opgewaaid, was de sneeuw gesmolten en lag er een dikke plak ijs in. 1 van de spanten is gebroken, de anderen bogen flink door. We hebben volgehouden en alles buiten boord gekregen.
(Onze conclusie het frame van de tent moet steviger en hoger op de verschansing. Verleden jaar hadden we ook geen sneeuw en dat is het verschil, als de sneeuw smelt kan het eigenlijk geen kant op, en krijg je zak forming).
Ook Joep nog even gebeld voor assistentie en tot slot daar een kop koffie gedronken. Aan boord zag het er goed uit, wel ijs in de bun maar het vlak in het vooronder en de hoos waren kurk droog. Op het dek vrijwel geen sneeuw. We hebben wat foto's gemaakt zodat we volgend jaar een nog betere tent kunnen bouwen. verder lag de Blazer rustig in het ijs. Geert zou een van de foto's op zijn Blog zetten.
Groetnis, Rolf
donderdag 24 december 2009
Kerst en het uitluiden van het oud jaar 2009.
Het jaar 2009 loopt bijna ten einde, de kerstdagen dienen zich aan. Voor de één zijn het dagen van feestelijkheid gezelligheid en veel eten, zonder te beseffen wat deze dagen inhouden. En een ander gelooft en viert dat de Zoon van God als kind naar deze wereld is gekomen en bij behorende betekenis. Zo geeft elk zijn of haar invulling er aan. De Blazer wacht op betere tijden onder het winterkleed, alles bij zich voorbij laten gaan. En verwachtend dat het nieuwe jaar 2010, veel zeiltochten brengt met gezelligheid en waardering van de gasten. En vooral niet te vergeten de Blazer te bemannen door enthousiaste vrijwilligers, waar alles ook mee gezegt is. Ik wil er nog wel bij benadrukken dat dit vrijwilligerswerk niet te veel moet belasten met veigheidsregels en welke doem-scenario dan ook, want daar zit een vrijwiliger niet op te wachten. We varen uit met een gezondverstand en kundig om gaan met de TX33 een kundigzeiler waardig.
dinsdag 15 december 2009
Onder het dekzeil.
Het seizoen is nu echt afgelopen, de winter is inmiddels in gevallen. Vannacht 15-12-2009 een -7 graden maar verder mooi zonnig weer. Er lag nu wel wat ijs in de sloot, op plekken wel 1 cm. Eerst bij Joep Bergsma verzamelen aan de koffie, en de havenmeester vragen of deze genegen is om de Blazer door de brug te laten. Officieel moet dat 24 uur van te voren foutje. Je weet het maar nooit met die ambtenaren als ze afmoeten wijken van hun schema. Het draaien met de Blazer met dit ijs ging niet echt fekkeloos, maar het is gelukt. Harry zei dan is waterlijn ook maar weer schoon.
Dan nu het raamwerk voor de tent er op kan, ja hoe moest dat ook al weer? Met vele handen gaat het vlot, hier en daar wat aanpassingen plegen en klaar is kees. Om 12 uur even schaften wij Gerard Rolf en ik dus naar de snacbar gegaan bij de markt. De rest ging even naar huis. Half 2 de tent er goed op zien te krijgen, Joep hat wel een vis bootje zodat aan de water kant de zeilen goed vast kon worden vast gezet. Maar goed dat we het ijs hadden gebroken want anders hadden we geen visbootje er bij gekregen.
En zo ligt de TX 33 weer tot en met maart voor de wal in winterslaap.
Dan nu het raamwerk voor de tent er op kan, ja hoe moest dat ook al weer? Met vele handen gaat het vlot, hier en daar wat aanpassingen plegen en klaar is kees. Om 12 uur even schaften wij Gerard Rolf en ik dus naar de snacbar gegaan bij de markt. De rest ging even naar huis. Half 2 de tent er goed op zien te krijgen, Joep hat wel een vis bootje zodat aan de water kant de zeilen goed vast kon worden vast gezet. Maar goed dat we het ijs hadden gebroken want anders hadden we geen visbootje er bij gekregen.
En zo ligt de TX 33 weer tot en met maart voor de wal in winterslaap.
woensdag 2 december 2009
Aftuigen
Het vaar seizoen is weer afgelopen, wordt er nageacht over klaar maken voor de winter. Enkele weken geleden hebben we een schippers beraad met het bestuur gehad. Waar alles weer even benoemd en op een rijtje is gezet en eventuele knelpunten besproken. De opslag voor de winter van alle vallen schoten en blokken e.d. is afgezegt, hier bij heeft Joep Bergsma een plaats in zijn schuur ingeruimt. Afgelopen maandag 30-11-2009 hebben we de spullen die nog in de grote loots lagen weggehaald. En naar Joep's Schuur gebracht en de meeste spullen uit de Blazer gehaald. De afgeopen week was het te nat om iets te doen, nu prachig weer het zonnetje schijnt wat wil je nog meer.
Dinsdag om tien uur afgesproken bij de blazer, nu moest er in de mast geklommen worden! Wie o wie, heb me vrijwillig laten op hijssen, ik had al gewaarschuwd mijn gewicht 98 kg het weegt er dus wel in. Als ex parachute springer moet dit nog geen on overkomelijk probleem zijn. Van boven afgezien is de mast toch wel aardig hoog slik... Had de digitale in de zak, had het lef uit eigenlijk niet om een foto te nemen van boven een andere keer? Alle lijnen en vallen en blokken afgevoerd naar de berging.
Dinsdag om tien uur afgesproken bij de blazer, nu moest er in de mast geklommen worden! Wie o wie, heb me vrijwillig laten op hijssen, ik had al gewaarschuwd mijn gewicht 98 kg het weegt er dus wel in. Als ex parachute springer moet dit nog geen on overkomelijk probleem zijn. Van boven afgezien is de mast toch wel aardig hoog slik... Had de digitale in de zak, had het lef uit eigenlijk niet om een foto te nemen van boven een andere keer? Alle lijnen en vallen en blokken afgevoerd naar de berging.
dinsdag 20 oktober 2009
Vervolg verhuur Enkhuizen
Volgens het programma zullen we met 10 boten varen waaronder Botters, Kwakken en de Blazer een groep van ongeveer 250 man/vrouw bedienen. En wel in twee keer, maar de groep kwam verlaat aan, doordat de bussen in de file belanden. De persoonneelsvereniging van het waterschap uit het Gooi was hier te gast, het was goed weer 2 tot 3 Bfr. Tussen de middag aan de luns, inverband met te weinig plaats in de zaal moesten een derigtal buiten eten. En dan konden de tweede groep aanmonsteren en er werd volop genoten. En enkele gasten probeerden hoe het voelt aan het helmhout te staan. We kunnen wel stellen een geslaagde dag om er op terug te zien.
De terug reis ging met een zwakke wind 2-3 Bfr en later afnemend uit Z.ZW. Verder geen bijzonderheden, Voorbij Hindelopen op de motor verder, anders wordt het te laat.
Vertrokken ongeveer 10.00 uur en aankomst in Makkum 16.45. Johan hebben we naar Workum gebracht kan hij dan de trein nemen naar Stavoren.
De terug reis ging met een zwakke wind 2-3 Bfr en later afnemend uit Z.ZW. Verder geen bijzonderheden, Voorbij Hindelopen op de motor verder, anders wordt het te laat.
Vertrokken ongeveer 10.00 uur en aankomst in Makkum 16.45. Johan hebben we naar Workum gebracht kan hij dan de trein nemen naar Stavoren.
Verhuur te Enkhuizen
Op donderdag 24 september zijn we, dat zijn Rolf, Johan, en mijn persoon vertrokken.
De trossen los gegooit ongeveer 10.45 een gunstige westelijkewind 4 Bfr bracht ons in vijf uurtjes naar Enkhuizen. We konden nog uitzoeken om aanteleggen in museum Marker haven te Enkhuizen. Met z'n drien even de benen gestrekt, bootjes bekijken en de inwendige mens versterken. In de loop van de avond lagen we bijna hutje mutje zoals de foto's laat zien.
De trossen los gegooit ongeveer 10.45 een gunstige westelijkewind 4 Bfr bracht ons in vijf uurtjes naar Enkhuizen. We konden nog uitzoeken om aanteleggen in museum Marker haven te Enkhuizen. Met z'n drien even de benen gestrekt, bootjes bekijken en de inwendige mens versterken. In de loop van de avond lagen we bijna hutje mutje zoals de foto's laat zien.
dinsdag 22 september 2009
Grootonderhoud TX 33
Het moest er toch eens van komen, wegens het lekken van de visbun. Wegens de algehele financiële toestand is het grootonderhoud enige tijd uitgesteld daar er weinig opbrengsten deze zomer binnen zijn gekomen. Het wekelijkse onderhoud gaat dan ook gewoon door en bijhorende kosten. De kluiver kan nog steeds niet gevoerd worden, het wachten is op het plaatsen van het kluiverbeslag. Het is afwachten als onze scheepstimmerman Ivor er tijd voor kan vrijmaken misschien de komende winter?
Op donderdagmorgen 17 sept om 08.45 was het dan zover werken aan Blazer. De Blazer werd op stalen schammels geplaatst, het onderwater schip (antifauling) was nog in goede staat. Weinig gebreken maar nu de Blazer op het droge staat wordt er niets aan het toeval overgelaten. Ik zelf was helaas voor de werkzaamheden niet beschikbaar het weekend (3 dagen wedstrijdzeilen te Grou). Maar Rolf, Aernout en Rob hebben het merendeel de eerstedagen het slechtste karwei geklaard.
Woensdag de 23ste september na de morgen gaat de Blazer weer te water. Ivor is nu op dinsdag toch in de weer om koper platen aan te brengen op de aanzettingen om en bij de water lijn in de visbun. Rob plaatste nog een opmerking van het moet niet op jacht beginnen te lijken, het is een blazer. Op donderdag gaat de Blazer weer voor drie dagen naar Enkhuizen, moet er weer wat verdiend worden.
Op donderdagmorgen 17 sept om 08.45 was het dan zover werken aan Blazer. De Blazer werd op stalen schammels geplaatst, het onderwater schip (antifauling) was nog in goede staat. Weinig gebreken maar nu de Blazer op het droge staat wordt er niets aan het toeval overgelaten. Ik zelf was helaas voor de werkzaamheden niet beschikbaar het weekend (3 dagen wedstrijdzeilen te Grou). Maar Rolf, Aernout en Rob hebben het merendeel de eerstedagen het slechtste karwei geklaard.
Woensdag de 23ste september na de morgen gaat de Blazer weer te water. Ivor is nu op dinsdag toch in de weer om koper platen aan te brengen op de aanzettingen om en bij de water lijn in de visbun. Rob plaatste nog een opmerking van het moet niet op jacht beginnen te lijken, het is een blazer. Op donderdag gaat de Blazer weer voor drie dagen naar Enkhuizen, moet er weer wat verdiend worden.
donderdag 10 september 2009
Visserijdagen Den Oever
De visserijdagen te Den Oever zijn gepand op 29/08 tot en met 31/08. Mijn persoon was deze keer er niet bij, ben met mijn eigen jachtje onderweg naar Heeg. Het was onstuimig weer wind 6 tot 7 Bfr ZW-W een heftig overtocht met veel buiswater bleek later.
Maandag de 31e augustus zijn Johan van Dam en Jan Brandsen en mijn persoon met de bus aangekomen in Den Oever. Aanwezig op de Blazer waren Henk en Martijn. Het was opdat moment (09.00) afnement tij. Volgens getij.nl was het doodtij met de verwachting dat met laagwater stand -43 t.o.v. NAP en volgens mijn berekening en kaart voldoende water onder het vlak om met laagwater via het wad naar Kornwerderzand te zeilen. Er stond een stevige bries 3 Bfr bakstagwindje vertrek 11.30. Het dek werd met zout water geschropt zodat de schimmels de aftocht blaasden. En vlot de sluis in gevaren om 15.00 Het laatse stuk ook nog even zeilen tot we Makkum aandeden.
Alle zeilen droog gebleven, en de Blazer gezouten!
Maandag de 31e augustus zijn Johan van Dam en Jan Brandsen en mijn persoon met de bus aangekomen in Den Oever. Aanwezig op de Blazer waren Henk en Martijn. Het was opdat moment (09.00) afnement tij. Volgens getij.nl was het doodtij met de verwachting dat met laagwater stand -43 t.o.v. NAP en volgens mijn berekening en kaart voldoende water onder het vlak om met laagwater via het wad naar Kornwerderzand te zeilen. Er stond een stevige bries 3 Bfr bakstagwindje vertrek 11.30. Het dek werd met zout water geschropt zodat de schimmels de aftocht blaasden. En vlot de sluis in gevaren om 15.00 Het laatse stuk ook nog even zeilen tot we Makkum aandeden.
Alle zeilen droog gebleven, en de Blazer gezouten!
maandag 31 augustus 2009
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...