zondag 15 juli 2012

Verslag Botterwesstrijd te Den Helder

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Hier een verslag van de Botterrace een evenement dat voor gasten en bemanning een gebeuren is dat naar meer smaakt. Op donderdag 14 juni zijn we, dat zijn Aernout, Rob de Jong, Harry de Leeuw en mijn persoon van wal gestoken omstreeks 10.00 uur. Een matige start zwakke wind er zat geen 3 Bfr in, wat we vandaag eigenlijk te veel hadden hadden we donderdag te weinig. Donderdag veel zon, we zijn via Den Oever naar het Wad, op het Wad toch een 3 Bfr was goed te bezeilen. Maar om op tijd in Den Helder te zijn en een groepje Botters in te halen hebben we de motor bijgezet. Waar we met z'n allen konden konden schutten in de Zeedoksluis naar de Oude Rijkswerf Willemsoord. Vrijdagmorgen 08.00 ontbijt en 09.15 palaver over de te varen route en de weers verwachting voor de middag. Vanwege enige regen is de vloot (16 schepen) een half uur vertraging omstreeks 11.00 in twee ploegen geschut (Zeedoksluis). De verwachting waren 4 a 5 Bfr en later vlagen tot 6 Bfr mogelijk, de start stond gepland 13.00 uur. De start procedure hield in dat alle schepen een half uur de tijd kregen om na 13.00 uur te starten. We kregen weer het zelfde bedrijf aan boord als verleden jaar, met andere samenstelling maar de zelfde kundige stuurman en z'n maat. Hun uit spraak we zullen winnen, dat is ten dele gelukt er werd op het scherpt van de snede gestreden, met een vloedstroom van 2.3 mijl. Op hun verzoek hebben we Kluiver in het eerste gedeelte van de 1e ronde en tevens laatste ingezet vlak na de start. Zij meenden nogal veel van de Kluiver te kunnen verwachten, en daar hebben we hen toch enigszins uit de droom kunnen praten. En hun aspirant bemanning er op wijzen om vooral de zwaarden goed diep te steken vanwege lij gierigheid wegens de Kluiver. Er werd ruim 8 tot 9 knopen (over de grond) gezeild, de te varen route bestaande boeien start T3 SB - T1 SB - T2 SB - T4 SB en uiteindelijk de finish waar we gestart zijn bij de boei T3 met een lastige obstakel een gele wrakken boei welke ook aan stuurboord gehouden moest worden.
Deze route was een echt kruisrak met aardige vloedstroom en tegen een kleine 6 Bfr. Na de boei T4 hebben we de kluiver er uit gehaald, het resultaat bleek al gauw wat wij al wisten, een kleine lemsteraak ook met een kluiver liet hem staan. De Blazer kon hoger zeilen zonder kluiver dan onze directe tegen stander met kluiver. En hier door konden we de voorsprong weer opbouwen. Maar we verspeelden in het laatste stuk van het kruisrak voor de ingang van de Veerpont hoogte en snelheid door dat er teveel geknepen werd. Onze roerganger was vergeten dat de blazer geen scherp jacht is met een strakke voor stag. We werden dan ook verrast van enkele botters die een betere slag maakten dan wij. Er moet bij gezegd worden dat een vracht schip naar binnen liep en de Veerpont naar buiten kwam welke uiteraard voorrang hadden. Maar we bleven koploper, en bij de finish op 5 seconden na bijna geklopt. Maar vlak na onze finish kreeg de Lemsteraak vlak voor de finish een flinke wind vlaag te verwerken waardoor deze roemloos het teveel aan zeilen te neerzeeg. Alle opvarenden gingen te water (16) gelukkig geen persoonlijke slachtoffers, wel veel schade aan telefoons e.d. Dit was wel een domper op het Botterrace gebeuren. Na afloop eten van de captainsdinner en later prijs uitreiking voor ons een vierde plaats en dan droge kelen smeren van het nodige bier. Een hectische zeildag waar volop genoten is van de gasten bemanning en toeschouwers. De Blazer TX33 was volop in beeld geweest en dat is wat we willen uiteindelijk en het levert ook een aardige bijdrage op voor de onderhouds pot. Vandaag heeft Jacob, Martie, Rolf en Hille in Den Helder afgeleverd, waar we met z'n vieren zijn zijn vertrokken met een wind kracht tegen de 6 Bfr ZW. Tegen 14.00 uur lagen we onder zeil en na een snelle oversteek kwamen we rond 17.00 uur in Kornwerderzand aan. Nog steeds een forse Zw we hoefden niet te wachten konden zo doorvaren in de sluis. Het laatste stukje IJsselmeer was aardig knobbelig waar we nog even werden getest op onze zeewaardige benen, en hoe stevig de mast in het bok stond. Het thuis front was in geseind waar we met een tevreden gevoel huis waards keerden. Geert

vrijdag 18 mei 2012

Donderdag 17/05 eerste vaart met gasten

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Op hemelvaartdag donderdag 17-05-2012 is de kop er af. Rond 14.00 scheepten de gasten in, deze vaart treed Gerard Janssen op schipper. Het weer zag er goed uit, een kleine 2 Bfr dat is niet veel voor de Blazer. Maar er werd gezeild en en daar ging het om. Met de kluiver er op is de Blazer lijgierig, met z.zw wind bleven we in de buurt van de Afsluitdijk.

zondag 6 mei 2012

Vervolg activiteiten

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Planning + activiteiten

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het seisoen is nu echt los, de planning is rond gegaan en ieder kan naar hartelust inschrijven. Zoals altijd alle donderdagen wordt er gevaren met betalende gasten á 17 euro pp per dagdeel (3 uur). Verleden jaar is de Blazer naar Den Helder geweest en mee gedaan aan de botterrace uitslag (2e). Dit jaar staat Den Helder weer op de lijst, bijvoldoende aanvraag vrijwilligers steken we weer van wal op donderag 14 juni, waarop vrijdag de wedstrijd rond 11.00 of 12.00 uur plaats zal vinden. We hebben op 20 januari 2012 een bezoek gebracht aan het scheeps museum te Sneek. Hier nog enkele foto's uit het archief.

dinsdag 1 mei 2012

Blokken plaatsen

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Blokken in de mast plaatsen

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Op donderdag 26-04-2012 zijn de Blokken in de mast aan gebracht. Yde Bergsma zoon van Pim Bergsma was bereid de mast in te gaan, om op hoog niveau de lijen en blokken aan haken en borgen. Dit is geen klus die je zomaar even doet, moet geen last van hoogte vrees hebben en niet te zwaar zijn.

Tanen te Hoorn

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het seizoen 2012 komt er weer aan. Dat houd in dat één en ander weer aangepakt moet worden. De zeilen en alle lijnen zijn nodig aan een taan beurt, door omstandingheden is dat afgelopen jaar er niet van gekomen. Op zaterdag 13-04-2012 zijn we vertrokken met twee voertuigen + aanhanger naar Hoorn waar we te gast zijn bij de Botterclub. Afgereisd Rolf, Rob, Hille en ik zelf, de Tom-tom van Rolf was het spoor bijster wegens enkele wegomleggingen.

maandag 7 november 2011

Winterklaar

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

De Wintertent plaatsen en man overboord.

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Vandaag 07-11-2011 afgesproken de tentframe te monteren, ja hoe zat dat ook weer? Uit voorzorg heb wel twee foto’s van verleden jaar geprint hoe het ook al weer zat. Maar er waren toch wel enige verschillen ondanks de foto’s, maar het paste goed met veel lapwerk. En nu de tentdoek er op dat ging nog niet zo slecht, met vele handen is het zo gepiept. Het was in middels 13.00 uur Ruurd en Harrie waren naar huis gegaan om te eten. Hille was naar Ivor om enige balkjes door de helft te zagen voor het vast zetten van het zeil op het frame. Na de luns zijn we begonnen met het vast zetten van de zeildoeken, Rolf in de sloep om het zeil voor de kop vast te zetten……..

Man overboord!







Op één of andere manier zat onze voorzitter teveel op te kant van het onstabiele sloepje, en deze moet water geschept hebben. Met andere woorden Rolf ging te water ik bespeurde dat er iets aan de hand was dat de sloep behoorlijk op z’n kant lag en weer terug veerde. Dat noem je schrikken gelukkig kwam Ruurd er net weer aan, en hebben we Rolf op de wal getrokken. Daar sta je met een nat pak hoe nu!
Rolf en Ruurd zijn naar de woning van Ruurd gelopen en daar een warme does genomen om weer op temperatuur te komen. En wat droge kleren aan getrokken van Ruurd met veel te lange broek, dus van onderen even oprollen. Dit was me de middag wel zeg, we hebben er wel even smakelijk om gelachen.
Het zal je maar overkomen na deze commotie zijn we rond 15.00 uur vertrokken op huis aan.

Winterklaar maken van de Blazer

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Het is weer begin november het vaar seizoen 2011 is afgelopen. Maandag 31 oktober is de Blazer afgetankt en met volle tank weer afgemeerd op bekende plek tegenover Tichelaar. Het was prachtig weer veel zon de verleiding om nog een stukje te varen was wel groot. Maar het gezonde verstand kreeg toch de overhand.

OP donderdagmorgen hebben we met vele vrijwilligers de Blazer leeg gehaald en de vallen en de blokken uit de mast gehaald. We hadden een vrijwilliger nodig die vrijwillig de mast in wouw gaan. Daar die er niet was heb ik me zelf maar aan geboden om Makkum van boven te bekijken. Mooi uitzicht buiten wat er aan handelingen moest doen om de blokken één voor één afkoppelen en naar beneden laten zakken. Ik had m’n fototoestel wel bij me, maar had het lef niet om enige plaatjes te schieten. De vier man hadden flink sjorren wegens 95 KG schoon aan de haak, en ook nog drie keer op en neer





Hi. Hi….

Vaartocht 2022

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...