zondag 25 september 2011

Donderdag 15-09-2011 Visbakken

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Visbakken op donderdag 15-09-2011 na middags vertrek 17.00 uur.
Het visbakken en catering was in goede handen, en dit afgelopen seizoen is al meerdere tochten georganiseerd. Onder deskundige leiding van Pim Bergsma en de vis smaakte prima.
Dit gebeuren vindt plaats na ruim een uur zeilen, en dan het anker laten vallen.
Soms onder het zeilen visbakken met heel weinig wind is een mogelijkheid.

Impressie Donderdag 25-08-2011

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Het update is er een beetje bij ingeschoten, nu moet ik even wat improviseren.





Hier een impressie op donderdag 25-08-2011.

dinsdag 23 augustus 2011

Tijdens de visserijdagen motorstoring

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Maar het programma van de visserijdagen gaat gewoon door. Echt een tegenvaller en begon zo goed. En verdere foto's geven een beeld wat er zo al te zien was.





Tijdens de visserijdagen motorstoring

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

De visserijdagen vrijdag 19 aug. in Makkum leek goed uit te pakken met een stent op de wal om gasten uit te nodigen voor een tocht van een uur prijsje van à €5.- p.p.
Vanmorgen om 09.00 uur eerst het staand net (dat we gisteravond hebben geplaatst) binnenhalen de vissen er uit halen en weer terug plaatsen. De stent was nog niet compleet toen waren er al voldoende gasten die er wel oren naar hadden om mee te varen.
Zoals jullie weten van Rolf een eerdere mail sloeg het noodlot toe.
Met de tweede tocht werd de motor over verhit en gaf de brui er aan, nog op het Makkummerdiep voorbij de WVMakkum.
Met een straffe wind recht op de kop lig je snel stil, snel het anker laten vallen midden in de geul niet zo prettig vanwege de tegemoet komende schepen. Ivor ingelicht of die een sleper kon regelen welke wel aanwezig waren van wege de visserijdagen.
De bekende hulpdiensten welke regelmatig op de loer liggen om hun diensten aanbiedend (aan de ongelukkige)
een verzekering kwestie (een pittig bedrag).
We zijn niet op hun verzoek





in gegaan, daar onze redder (slepertje Deborah) reeds in aantocht was.
De toegevoegde foto's zeggen voldoende, jammer dat deze dag zo is geëindigd deze formule voor deze dagen
was een gouden greep welke we er in houden.

zondag 14 augustus 2011

Evenement "De Boat Giet Oan".

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Maandag 25-07-2011 zijn we rond 10.30 in Leeuwarden er valt af en toe nog wat regen. We dat zijn Hille, Wim en mijn persoon, 11.45 krijgen we het sein om te vertrekken en we doen het rustig aan er staat een WZW kracht 3 Bfr alles op de (Arabische wind) moter. Op het Wad het groot zeil gehesen om te drogen er staat maar weinig wind. Ter hoogte bij Kor nwerderzand begint de lucht weer te betrekken en krijgen we weer regen. Het groot zeil tenminste droog en opgeborgen, het thuis front in middels in gelicht van onze verwachte aankomst. Maar amper klaar met aanleggen en daar kregen we toch een plens bui, in laden en weg wezen einde van dit Evenement De Boat Giet Oan.





Evenement "De Boat Giet Oan".

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Zaterdag 23-07-2011 afvaart naar Leeuwarden vindt plaats rond 09.45 uur, menige schippers konden hun ongeduld om te varen niet bedwingen. Er is duidelijk gezegd wachten tot u een seintje krijgt, dat geeft voor de grotere schepen als die mogen varen weer extra oponthoud. Er staat een krachtige wind, het is nog redelijk droog we hebben als nog gasten aanboord gekregen (6). De fok gehesen en op het Sneekermeer het grootzeil er ook bij met een rif er in gestoken. Maar daar zijn we vlot weer over en in de sluis mag er niet gezeild worden dus de zeilen weer naar beneden. Via het Prinses Margrietkanaal naar Grou even aanleggen de benen even strekken en verder de staande mast route. We krijgen meer regen de regenpakken aan en veel wind, de meeste deelnemers zijn al gepasseerd dus weinig op onthoud tot bij Leeuwarden. Helemaal om de stad heen via west naar binnen veel bruggen we worden op het laatst nat en koud. Rond 18.00 eindelijk leggen we aan bij de Harmonie klaar maken om naar huis te gaan. Rob neemt de honneurs zondag waar eventuele gasten te ontvangen het evenement valt helemaal in het water. Maandag gaan we via Harlingen naar Makkum hopelijk geen regen deze keer.





zondag 31 juli 2011

Evenement "De Boat Giet Oan".

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Vrijdagmorgen 22 juli 2011
Vrijdag morgen staat er een matige wind het werd er niet warmer op maar nog droog. Wat de organisatie voor ogen had was niet te doen vanwege wind dwars op het kanaal bij de brug opening. Dus als het niet kan zo als het moet, dan moet het maar zoals het kan. Het varen naar Sneek duurde ruim een uur, en konden we onze plek bij




de Snekerpoort voor de brug aan stuurboort aanleggen.
Ook in Sneek veel publiek en bezoekers aanboort gehad en menige kaartjes uitgedeeld veel publiek ook vanwege een voorstelling op en boven het water. Er was dan ook veel te doen in Sneek, op de kade diverse historische activiteiten- kramen- etc. van 14.00 – 19.00 uur o.a. bezichtiging houten schepen, rondvaarten, demonstraties in de Kolk, bezoek Fries Scheepvaartmuseum, oude ambachten, boekenstal, demonstratie oude motoren, muziek, kinderprogramma.

Evenement "De Boat Giet Oan".

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Donderdag 21 juli 2011
Na van nacht thuis geslapen te hebben heb ik me in IJlst tegen de middag laten afzetten. Het programma start omstreeks 14.00 uur waar veel publiek wordt verwacht. Wegens een hekwerk op de kade heb ik niet veel bezoekers aan boort gehad. Heb menige kaartjes uitgedeeld in de namiddag werd de zweer met accordeonmuziek en een shantykoor opgeluisterd. Het was gezellig druk en goed vertoeven op het terras.
De organisatie wil dat we morgenvroeg rond 07.30 de houten schepen uit het doodlopend vaarwater voorbij de brug verhalen zodat we als de brug 08.30 draait we kunnen vertrekken richting Sneek. Daar had ik niet opgerekend en Joep en Wim ingeseind om vrijdagmorgen eerder te komen.

Evenement "De Boat Giet Oan".

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

De Boat Giet oan" is een groot vaarevenement georganiseerd door "Stichting De Boadskipper" dat in Friesland van 21 t/m 24 juli 2011 heeft plaats gevonden.
De Stichting De Boadskipper zet zich in voor het behoud van nautisch erfgoed en het verbreiden van de kennis daarover. In dat kader werken de mensen van De Boadskipper al ruim anderhalf jaar aan het voorbereiden van het nautisch-cultureel evenement "De Boat Giet Oan".

Nederland heeft één van de grootste collecties historische schepen ter wereld. Van klippers en tjalken tot stoomslepers en luxe motoren. Varend erfgoed met een sleutelrol in de economische ontwikkeling van ons land i de 19e en begin 20e eeuw. Gerestaureerd en in de vaart gehouden door particuliere eigenaren die in veel gevallen lid zijn van de LVBHB.
De Blazer TX33 nam ook deel aan het evenement, goed voor de bekendheid (niet ieder was hier van doordrongen).
21 juli was de eerste dag te beginnen in IJlst. Daar de aanleg mogelijkheid in IJlst beperk is enige aansturing van schepen die naar IJlst zullen komen geen onverstandige aanpak.
Het verzoek om al woensdagmiddag met de Blazer in IJlst onze gereserveerde plek in te nemen, na dat we onze planning al hadden getrokken moest ik enkele telefoontje plegen om onze agenda als nog aan te passen. Woensdag middag 20-07-2011 om 13.00 uur op de haven en voorbereiding treffen voor de afvaart binnen door via Bolsward naar IJlst. Er waren wel twee bruggen in het begin van de route welke wijd 6 meter waren, was bekend door voorstudie te doen voor de tocht.

zaterdag 2 juli 2011

Vervolg Botterace en Zomerreunie

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Botter Race en zomerreünie te Den Helder.

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Het heeft heel wat mailtjes en telefoontjes gekost om minimaal met drie man de Blazer te bemannen. Dankzij connecties van Harrie de Leeuw kon het hele programma wat de Blazer betreft door gaan. We moeten concluderen dat er voor meerdere dagen met de Blazer weinig animo voor is en dat is toch wel jammer.

De heen reis ging gepaard met regen en matige wind. In de middag werd het droog ruimde de wind van ZZW naar ZWW en nam de wind toe tot 5 Bfr HW 10.30. Geschut te Kornwerderzand rond 09.45 de route was niet te bezeilen, en moest er gekruist worden. Gerard, Hille en mijn persoon waren de bemanning, een enkele keer kwam er een zeehond een kijkje nemen uit nieuwsgierigheid denk ik.
Verder geen schokkende noemenswaardige gebeurtenissen aankomst in Den Helder 17.00 vanaf Oudeschild stroom tegen. Hille ging na aankomst met de bus naar Friesland.

Botterrace vrijdag 17 juni

De weer berichten waren gunstig geen regen en wind verwachting 4 á 5 Bfr. Na ontbijt en palaver rond half 11 in schepen van de gasten, werknemers van twee bedrijven. Rond 11.45 voeren we het Marsdiep op een gebroken wolkendek met redelijk wat zon waar er een stevige 4 Bfr stond. Het was springtij met gevolg een sterke ebstroom tijdens de wedstrijd. De start vond plaats om 13.00 uur al snel hadden we door dat we enkele gasten aan boord hadden welke ervaring hadden op stromend water te zeilen. Als eerste zijn we start lijn gepasseerd maar bij de bovenste boei lagen we als tweede en dat bleef ook zo. Men wou de kluiver er bij zetten, maar dat vond ik niet zo goed daar er toch behoorlijk wat wind stond. Er moesten twee ronden gezeild worden, in het voor de windserak van de 1e ronde hebben we toch de kluiver er bij gezet daar de wind toch wat afnam. Maar de voorligger was niet meer te achterhalen, maar de rest op twee na waren op grote achterstand gezet. Er ware nogal wat deelnemers die moeite hadden de boeien te ronden op het stromend water. De finish vond plaats rond 15.30 waar we werden afgeschoten als tweede, waarna we de museumhaven weer opzochten. Om 18.00 uur vond het captainsdinner plaats en rond 20.00 uur prijs uitreiking en het aansluitend de feestavond waar het bier rijkelijk aanwezig was.

Zomerreünie zaterdag 18 juni

Veel wind kracht 6 á 7 Bfr weinig regen er kon niet gezeild worden op het wad en Marsdiep. Dan maar uit geweken naar het NoordHollandskanaal dus op de motor (Arabische wind). Toch nog 4 uurtjes gevaren in de zon, en ook nog in de buitenhaven een rondje gevaren konden we zien dat er geen zeil op het marsdiep was. En daarna via de zeedoksluis naar de museumhaven, en daarna komen we bij elkaar voor een borrel.
En om 17.00 uur is de schippersmaaltijd in de Duldaf op het terrein van Willemsoord (oud marinewerf).

De andere dag zondag 19 juni was het niet verantwoord om de terug reis naar Makkum te ondernemen.
Verwachting wind Kracht 6 á 7 met uitschieters naar 8 Bfr en fikse buien, na overleg met Rolf is de Blazer verwaaid blijven liggen in Den Helder. En ook de bus maar genomen naar Friesland.

Vaartocht 2022

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...