LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Vrijdagmorgen 22 juli 2011
Vrijdag morgen staat er een matige wind het werd er niet warmer op maar nog droog. Wat de organisatie voor ogen had was niet te doen vanwege wind dwars op het kanaal bij de brug opening. Dus als het niet kan zo als het moet, dan moet het maar zoals het kan. Het varen naar Sneek duurde ruim een uur, en konden we onze plek bij
de Snekerpoort voor de brug aan stuurboort aanleggen.
Ook in Sneek veel publiek en bezoekers aanboort gehad en menige kaartjes uitgedeeld veel publiek ook vanwege een voorstelling op en boven het water. Er was dan ook veel te doen in Sneek, op de kade diverse historische activiteiten- kramen- etc. van 14.00 – 19.00 uur o.a. bezichtiging houten schepen, rondvaarten, demonstraties in de Kolk, bezoek Fries Scheepvaartmuseum, oude ambachten, boekenstal, demonstratie oude motoren, muziek, kinderprogramma.
U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
zondag 31 juli 2011
Evenement "De Boat Giet Oan".
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Donderdag 21 juli 2011
Na van nacht thuis geslapen te hebben heb ik me in IJlst tegen de middag laten afzetten. Het programma start omstreeks 14.00 uur waar veel publiek wordt verwacht. Wegens een hekwerk op de kade heb ik niet veel bezoekers aan boort gehad. Heb menige kaartjes uitgedeeld in de namiddag werd de zweer met accordeonmuziek en een shantykoor opgeluisterd. Het was gezellig druk en goed vertoeven op het terras.
De organisatie wil dat we morgenvroeg rond 07.30 de houten schepen uit het doodlopend vaarwater voorbij de brug verhalen zodat we als de brug 08.30 draait we kunnen vertrekken richting Sneek. Daar had ik niet opgerekend en Joep en Wim ingeseind om vrijdagmorgen eerder te komen.
Donderdag 21 juli 2011
Na van nacht thuis geslapen te hebben heb ik me in IJlst tegen de middag laten afzetten. Het programma start omstreeks 14.00 uur waar veel publiek wordt verwacht. Wegens een hekwerk op de kade heb ik niet veel bezoekers aan boort gehad. Heb menige kaartjes uitgedeeld in de namiddag werd de zweer met accordeonmuziek en een shantykoor opgeluisterd. Het was gezellig druk en goed vertoeven op het terras.
De organisatie wil dat we morgenvroeg rond 07.30 de houten schepen uit het doodlopend vaarwater voorbij de brug verhalen zodat we als de brug 08.30 draait we kunnen vertrekken richting Sneek. Daar had ik niet opgerekend en Joep en Wim ingeseind om vrijdagmorgen eerder te komen.
Evenement "De Boat Giet Oan".
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
De Boat Giet oan" is een groot vaarevenement georganiseerd door "Stichting De Boadskipper" dat in Friesland van 21 t/m 24 juli 2011 heeft plaats gevonden.
De Stichting De Boadskipper zet zich in voor het behoud van nautisch erfgoed en het verbreiden van de kennis daarover. In dat kader werken de mensen van De Boadskipper al ruim anderhalf jaar aan het voorbereiden van het nautisch-cultureel evenement "De Boat Giet Oan".
Nederland heeft één van de grootste collecties historische schepen ter wereld. Van klippers en tjalken tot stoomslepers en luxe motoren. Varend erfgoed met een sleutelrol in de economische ontwikkeling van ons land i de 19e en begin 20e eeuw. Gerestaureerd en in de vaart gehouden door particuliere eigenaren die in veel gevallen lid zijn van de LVBHB.
De Blazer TX33 nam ook deel aan het evenement, goed voor de bekendheid (niet ieder was hier van doordrongen).
21 juli was de eerste dag te beginnen in IJlst. Daar de aanleg mogelijkheid in IJlst beperk is enige aansturing van schepen die naar IJlst zullen komen geen onverstandige aanpak.
Het verzoek om al woensdagmiddag met de Blazer in IJlst onze gereserveerde plek in te nemen, na dat we onze planning al hadden getrokken moest ik enkele telefoontje plegen om onze agenda als nog aan te passen. Woensdag middag 20-07-2011 om 13.00 uur op de haven en voorbereiding treffen voor de afvaart binnen door via Bolsward naar IJlst. Er waren wel twee bruggen in het begin van de route welke wijd 6 meter waren, was bekend door voorstudie te doen voor de tocht.
De Boat Giet oan" is een groot vaarevenement georganiseerd door "Stichting De Boadskipper" dat in Friesland van 21 t/m 24 juli 2011 heeft plaats gevonden.
De Stichting De Boadskipper zet zich in voor het behoud van nautisch erfgoed en het verbreiden van de kennis daarover. In dat kader werken de mensen van De Boadskipper al ruim anderhalf jaar aan het voorbereiden van het nautisch-cultureel evenement "De Boat Giet Oan".
Nederland heeft één van de grootste collecties historische schepen ter wereld. Van klippers en tjalken tot stoomslepers en luxe motoren. Varend erfgoed met een sleutelrol in de economische ontwikkeling van ons land i de 19e en begin 20e eeuw. Gerestaureerd en in de vaart gehouden door particuliere eigenaren die in veel gevallen lid zijn van de LVBHB.
De Blazer TX33 nam ook deel aan het evenement, goed voor de bekendheid (niet ieder was hier van doordrongen).
21 juli was de eerste dag te beginnen in IJlst. Daar de aanleg mogelijkheid in IJlst beperk is enige aansturing van schepen die naar IJlst zullen komen geen onverstandige aanpak.
Het verzoek om al woensdagmiddag met de Blazer in IJlst onze gereserveerde plek in te nemen, na dat we onze planning al hadden getrokken moest ik enkele telefoontje plegen om onze agenda als nog aan te passen. Woensdag middag 20-07-2011 om 13.00 uur op de haven en voorbereiding treffen voor de afvaart binnen door via Bolsward naar IJlst. Er waren wel twee bruggen in het begin van de route welke wijd 6 meter waren, was bekend door voorstudie te doen voor de tocht.
zaterdag 2 juli 2011
Botter Race en zomerreünie te Den Helder.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het heeft heel wat mailtjes en telefoontjes gekost om minimaal met drie man de Blazer te bemannen. Dankzij connecties van Harrie de Leeuw kon het hele programma wat de Blazer betreft door gaan. We moeten concluderen dat er voor meerdere dagen met de Blazer weinig animo voor is en dat is toch wel jammer.
De heen reis ging gepaard met regen en matige wind. In de middag werd het droog ruimde de wind van ZZW naar ZWW en nam de wind toe tot 5 Bfr HW 10.30. Geschut te Kornwerderzand rond 09.45 de route was niet te bezeilen, en moest er gekruist worden. Gerard, Hille en mijn persoon waren de bemanning, een enkele keer kwam er een zeehond een kijkje nemen uit nieuwsgierigheid denk ik.
Verder geen schokkende noemenswaardige gebeurtenissen aankomst in Den Helder 17.00 vanaf Oudeschild stroom tegen. Hille ging na aankomst met de bus naar Friesland.
Botterrace vrijdag 17 juni
De weer berichten waren gunstig geen regen en wind verwachting 4 á 5 Bfr. Na ontbijt en palaver rond half 11 in schepen van de gasten, werknemers van twee bedrijven. Rond 11.45 voeren we het Marsdiep op een gebroken wolkendek met redelijk wat zon waar er een stevige 4 Bfr stond. Het was springtij met gevolg een sterke ebstroom tijdens de wedstrijd. De start vond plaats om 13.00 uur al snel hadden we door dat we enkele gasten aan boord hadden welke ervaring hadden op stromend water te zeilen. Als eerste zijn we start lijn gepasseerd maar bij de bovenste boei lagen we als tweede en dat bleef ook zo. Men wou de kluiver er bij zetten, maar dat vond ik niet zo goed daar er toch behoorlijk wat wind stond. Er moesten twee ronden gezeild worden, in het voor de windserak van de 1e ronde hebben we toch de kluiver er bij gezet daar de wind toch wat afnam. Maar de voorligger was niet meer te achterhalen, maar de rest op twee na waren op grote achterstand gezet. Er ware nogal wat deelnemers die moeite hadden de boeien te ronden op het stromend water. De finish vond plaats rond 15.30 waar we werden afgeschoten als tweede, waarna we de museumhaven weer opzochten. Om 18.00 uur vond het captainsdinner plaats en rond 20.00 uur prijs uitreiking en het aansluitend de feestavond waar het bier rijkelijk aanwezig was.
Zomerreünie zaterdag 18 juni
Veel wind kracht 6 á 7 Bfr weinig regen er kon niet gezeild worden op het wad en Marsdiep. Dan maar uit geweken naar het NoordHollandskanaal dus op de motor (Arabische wind). Toch nog 4 uurtjes gevaren in de zon, en ook nog in de buitenhaven een rondje gevaren konden we zien dat er geen zeil op het marsdiep was. En daarna via de zeedoksluis naar de museumhaven, en daarna komen we bij elkaar voor een borrel.
En om 17.00 uur is de schippersmaaltijd in de Duldaf op het terrein van Willemsoord (oud marinewerf).
De andere dag zondag 19 juni was het niet verantwoord om de terug reis naar Makkum te ondernemen.
Verwachting wind Kracht 6 á 7 met uitschieters naar 8 Bfr en fikse buien, na overleg met Rolf is de Blazer verwaaid blijven liggen in Den Helder. En ook de bus maar genomen naar Friesland.
Het heeft heel wat mailtjes en telefoontjes gekost om minimaal met drie man de Blazer te bemannen. Dankzij connecties van Harrie de Leeuw kon het hele programma wat de Blazer betreft door gaan. We moeten concluderen dat er voor meerdere dagen met de Blazer weinig animo voor is en dat is toch wel jammer.
De heen reis ging gepaard met regen en matige wind. In de middag werd het droog ruimde de wind van ZZW naar ZWW en nam de wind toe tot 5 Bfr HW 10.30. Geschut te Kornwerderzand rond 09.45 de route was niet te bezeilen, en moest er gekruist worden. Gerard, Hille en mijn persoon waren de bemanning, een enkele keer kwam er een zeehond een kijkje nemen uit nieuwsgierigheid denk ik.
Verder geen schokkende noemenswaardige gebeurtenissen aankomst in Den Helder 17.00 vanaf Oudeschild stroom tegen. Hille ging na aankomst met de bus naar Friesland.
Botterrace vrijdag 17 juni
De weer berichten waren gunstig geen regen en wind verwachting 4 á 5 Bfr. Na ontbijt en palaver rond half 11 in schepen van de gasten, werknemers van twee bedrijven. Rond 11.45 voeren we het Marsdiep op een gebroken wolkendek met redelijk wat zon waar er een stevige 4 Bfr stond. Het was springtij met gevolg een sterke ebstroom tijdens de wedstrijd. De start vond plaats om 13.00 uur al snel hadden we door dat we enkele gasten aan boord hadden welke ervaring hadden op stromend water te zeilen. Als eerste zijn we start lijn gepasseerd maar bij de bovenste boei lagen we als tweede en dat bleef ook zo. Men wou de kluiver er bij zetten, maar dat vond ik niet zo goed daar er toch behoorlijk wat wind stond. Er moesten twee ronden gezeild worden, in het voor de windserak van de 1e ronde hebben we toch de kluiver er bij gezet daar de wind toch wat afnam. Maar de voorligger was niet meer te achterhalen, maar de rest op twee na waren op grote achterstand gezet. Er ware nogal wat deelnemers die moeite hadden de boeien te ronden op het stromend water. De finish vond plaats rond 15.30 waar we werden afgeschoten als tweede, waarna we de museumhaven weer opzochten. Om 18.00 uur vond het captainsdinner plaats en rond 20.00 uur prijs uitreiking en het aansluitend de feestavond waar het bier rijkelijk aanwezig was.
Zomerreünie zaterdag 18 juni
Veel wind kracht 6 á 7 Bfr weinig regen er kon niet gezeild worden op het wad en Marsdiep. Dan maar uit geweken naar het NoordHollandskanaal dus op de motor (Arabische wind). Toch nog 4 uurtjes gevaren in de zon, en ook nog in de buitenhaven een rondje gevaren konden we zien dat er geen zeil op het marsdiep was. En daarna via de zeedoksluis naar de museumhaven, en daarna komen we bij elkaar voor een borrel.
En om 17.00 uur is de schippersmaaltijd in de Duldaf op het terrein van Willemsoord (oud marinewerf).
De andere dag zondag 19 juni was het niet verantwoord om de terug reis naar Makkum te ondernemen.
Verwachting wind Kracht 6 á 7 met uitschieters naar 8 Bfr en fikse buien, na overleg met Rolf is de Blazer verwaaid blijven liggen in Den Helder. En ook de bus maar genomen naar Friesland.
maandag 6 juni 2011
Oefentocht op het Wad.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Op voorstel van Rob Leemans gepland een zeil oefentocht op het Wad, wat is er mooier dan het wijtse Wad met stroming en geulen en ondiepten. Waar men zonder te navigeren en voorbereiding niet verkomt.
De weersverwachting waren nou niet echt uitnodigend, vanwege de wind kracht verwachting 5 Bfr en uit schieters naar zes. Onderling heen en weer mailen wat doen we, is het verstandig om risico's te nemen? Een optie zuidelijk IJsselmeer minder heftig. Doel stelling een oefentocht op het Wad hoort ook onder minder comfortabele omstandigheden. Uitwijken naar het IJsselmeer is geen optie daar het Wad met 5 Bfr veiliger vaart dan het Knobbelige IJsselmeer onder de zelfde omstandigheden.
Zaterdag 4 Juni 09.00 trossen los na teambespreking 4 á 5 Bfr zonnetje er bij 09.35 in de sluis. Ruim op tij voor het hoog water rond 11.40,het zuidoost rak was goed te bezeilen. Vlieland werd het doel, en af en toe melding het zwaard komt omhoog en een zandspoor. Klaar om te wenden en een andere koers, om het diepe water weer op te zoeken. En Gerard meente nu kunnen we recht de Noordzee op steken, staar staan enkele staken wat betekend dat? Dat was de richel onder Vlieland weer een stuk opsteken.
De Blazer heeft geen wieltjes dat we er over heen rijden.
Rond 15.00 uur vast gemaakt op Vlieland er was nog plek maar niet lang meer. En op het terrasje nagenieten van een drankje en later eten.
De andere morgen negen uur weer vertrokken en nu door het Franse gaatje weer onder de zelfde omstandig heden verwachting 5 á 6 Bfr Noord Oost. Het reven ging niet volgens het boekje er moest geïmproviseerd worden toch weer wat geleerd. Bakstag wind ruim zeven tot 8 knopen over de grond, met één rif gestoken het was werken aan het helhout. Boven de Friese kust hangt een grijze en druilige lucht we naderen een regengebied bleek later.
De pakken aan trekken en afwachten hoe het weer zich gedraagd. Rond 14.00 naderen we Korwerderzand er zijn meer die wllen schutten. En een beurt over moeten slaan, vol is vol. Op dek alles een beetje opruimen zo goed als dit gaat met natte zeilen. Thuis frond in ligten van onze aanstaande aankomst. Aanleggen in Makkum en het oefenweekend is verleden tijd.
Op naar het volgende Weekend 16 juni tot en met 19 juni de Botterrace te Den Helder. Bemanning Rob Leemans, Gerard Janssen, Feike Dijkstra en Geert Dijkstra.
Op voorstel van Rob Leemans gepland een zeil oefentocht op het Wad, wat is er mooier dan het wijtse Wad met stroming en geulen en ondiepten. Waar men zonder te navigeren en voorbereiding niet verkomt.
De weersverwachting waren nou niet echt uitnodigend, vanwege de wind kracht verwachting 5 Bfr en uit schieters naar zes. Onderling heen en weer mailen wat doen we, is het verstandig om risico's te nemen? Een optie zuidelijk IJsselmeer minder heftig. Doel stelling een oefentocht op het Wad hoort ook onder minder comfortabele omstandigheden. Uitwijken naar het IJsselmeer is geen optie daar het Wad met 5 Bfr veiliger vaart dan het Knobbelige IJsselmeer onder de zelfde omstandigheden.
Zaterdag 4 Juni 09.00 trossen los na teambespreking 4 á 5 Bfr zonnetje er bij 09.35 in de sluis. Ruim op tij voor het hoog water rond 11.40,het zuidoost rak was goed te bezeilen. Vlieland werd het doel, en af en toe melding het zwaard komt omhoog en een zandspoor. Klaar om te wenden en een andere koers, om het diepe water weer op te zoeken. En Gerard meente nu kunnen we recht de Noordzee op steken, staar staan enkele staken wat betekend dat? Dat was de richel onder Vlieland weer een stuk opsteken.
De Blazer heeft geen wieltjes dat we er over heen rijden.
Rond 15.00 uur vast gemaakt op Vlieland er was nog plek maar niet lang meer. En op het terrasje nagenieten van een drankje en later eten.
De andere morgen negen uur weer vertrokken en nu door het Franse gaatje weer onder de zelfde omstandig heden verwachting 5 á 6 Bfr Noord Oost. Het reven ging niet volgens het boekje er moest geïmproviseerd worden toch weer wat geleerd. Bakstag wind ruim zeven tot 8 knopen over de grond, met één rif gestoken het was werken aan het helhout. Boven de Friese kust hangt een grijze en druilige lucht we naderen een regengebied bleek later.
De pakken aan trekken en afwachten hoe het weer zich gedraagd. Rond 14.00 naderen we Korwerderzand er zijn meer die wllen schutten. En een beurt over moeten slaan, vol is vol. Op dek alles een beetje opruimen zo goed als dit gaat met natte zeilen. Thuis frond in ligten van onze aanstaande aankomst. Aanleggen in Makkum en het oefenweekend is verleden tijd.
Op naar het volgende Weekend 16 juni tot en met 19 juni de Botterrace te Den Helder. Bemanning Rob Leemans, Gerard Janssen, Feike Dijkstra en Geert Dijkstra.
Aanvang van het seizoen.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Donderdagmiddag 02-06-2011 om 14.00 uur uitgevaren met enkele gasten en vrijwillgers.
Wind kracht 2 á 3 Bfr mooi zeilweer de kluiver gezet als toetje na de maaltijd. De indruk was goed misschien een vervolg?
Om 19.00 uur weer de trossen losgegooid voor een volgende groep vrijwilligers met Family en kennissen. Deze keer meer wind 4 Bfr waar de kluiver geen dienst hoefde te doen. Waar de Blazer onstuimig door IJsselmeer ploegde.
Op donderdag avond 26 mei stond gepland kennis making met de nieuwe
vrijwillgers.
En de vrijwillgers met de Blazer, alleen het weer liet zich op een onstuimige kant zien met enige m.m regen waar het dorstige landerijen naar snakten. Met een dikke 5 Bfr ZW ging dit feest niet door, waar de kennismaking in het vooronder werd voort gezet.
Aanwezig waren vier van de zeven vrijwilligers, welkom in de groep van de vrijwilligers van de Blazer. En hoop op een vruchtbare samenwerking en ondersteuning.
Nieuwe vrijwillgers op de lijst zijn:
Michiel Bootsma uit Makkum.
Rients van Buren uit Bolsward.
Pier Posthuma de Boer uit makkum.
Richard Slootweg uit Makkum.
Rob Vissers uit Harlingen.
Albert v/d Woude uit Makkum.
Arend Poepjes uit Makkum.
Donderdagmiddag 02-06-2011 om 14.00 uur uitgevaren met enkele gasten en vrijwillgers.
Wind kracht 2 á 3 Bfr mooi zeilweer de kluiver gezet als toetje na de maaltijd. De indruk was goed misschien een vervolg?
Om 19.00 uur weer de trossen losgegooid voor een volgende groep vrijwilligers met Family en kennissen. Deze keer meer wind 4 Bfr waar de kluiver geen dienst hoefde te doen. Waar de Blazer onstuimig door IJsselmeer ploegde.
Op donderdag avond 26 mei stond gepland kennis making met de nieuwe
vrijwillgers.
En de vrijwillgers met de Blazer, alleen het weer liet zich op een onstuimige kant zien met enige m.m regen waar het dorstige landerijen naar snakten. Met een dikke 5 Bfr ZW ging dit feest niet door, waar de kennismaking in het vooronder werd voort gezet.
Aanwezig waren vier van de zeven vrijwilligers, welkom in de groep van de vrijwilligers van de Blazer. En hoop op een vruchtbare samenwerking en ondersteuning.
Nieuwe vrijwillgers op de lijst zijn:
Michiel Bootsma uit Makkum.
Rients van Buren uit Bolsward.
Pier Posthuma de Boer uit makkum.
Richard Slootweg uit Makkum.
Rob Vissers uit Harlingen.
Albert v/d Woude uit Makkum.
Arend Poepjes uit Makkum.
donderdag 19 mei 2011
1e vaart met Gasten
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
We hebben weer met mooizomers weer gezeild (tijdstip 19.00 tot 21.30) en de Kluiver bij gezet. Onze gasten waren Martijn Mens en verdere family (5)ondanks een 2 á 3 Bfr toch lekker gezeild. Als vrijwilligers waren aanboord Rolf (schipper) Gerard, Hille, Harrie Klein, en de auteur van de Weblog.
We dat zijn Rolf en mijn persoon hebben begin van de middag de motor olie ververst, wel een gesmeerd klusje hier voor wel vacuümpomp voor aangeschaft.
Zo zijn we toch niet afhankelijk van derden kost wel weer een paar centen, maar dan heb je ook wat. Op 4 en 5 juni gaan we een oefen tocht naar West Terschelling onder nemen. Er is nog plaats voor meer vrijwilligers, dus mensen kom op een avontuurlijk tocht heen en terug wat wil je nog meer.
We hebben weer met mooizomers weer gezeild (tijdstip 19.00 tot 21.30) en de Kluiver bij gezet. Onze gasten waren Martijn Mens en verdere family (5)ondanks een 2 á 3 Bfr toch lekker gezeild. Als vrijwilligers waren aanboord Rolf (schipper) Gerard, Hille, Harrie Klein, en de auteur van de Weblog.
We dat zijn Rolf en mijn persoon hebben begin van de middag de motor olie ververst, wel een gesmeerd klusje hier voor wel vacuümpomp voor aangeschaft.
Zo zijn we toch niet afhankelijk van derden kost wel weer een paar centen, maar dan heb je ook wat. Op 4 en 5 juni gaan we een oefen tocht naar West Terschelling onder nemen. Er is nog plaats voor meer vrijwilligers, dus mensen kom op een avontuurlijk tocht heen en terug wat wil je nog meer.
maandag 16 mei 2011
TX 33 naar buiten
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aanboord waren Rolf (voorzitter) Jacob en marti, Wim Schoon, Gerard Janssen, Hille en ik zelf. De kluiver gezet met een gps snelheid 3.3 niet onaardig voor de eerste keer in 2011.
Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aanboord waren Rolf (voorzitter) Jacob en marti, Wim Schoon, Gerard Janssen, Hille en ik zelf. De kluiver gezet met een gps snelheid 3.3 niet onaardig voor de eerste keer in 2011.
donderdag 14 april 2011
Onderhoud
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het onderhoud is al met enkele dagen een begin gemaakt. Het zijn nog de losse delen o.a. roosters boven de visbun en de luiken en het rondhoud Giek en kluiverboom. Straks de Blazer, er is nog genoeg te krabben en te smeren.
Het tanen van de zeilen welke bij karel Helder (Parrega) altijd plaats vondt, wordt door omstandigheid (wegens KH) helaas uitgeteld.
Het onderhoud is al met enkele dagen een begin gemaakt. Het zijn nog de losse delen o.a. roosters boven de visbun en de luiken en het rondhoud Giek en kluiverboom. Straks de Blazer, er is nog genoeg te krabben en te smeren.
Het tanen van de zeilen welke bij karel Helder (Parrega) altijd plaats vondt, wordt door omstandigheid (wegens KH) helaas uitgeteld.
dinsdag 12 april 2011
Voorjaars activiteiten
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Vandaag rond de klok 09.00 uur is met verenigde (7)krachten de wintertent verwijderd. In de oude blikkenloods van Pim Bergsma mochten we rondhouten Giek en Kluiverboom behandelen en lossenluiken schoon krabben en smeren.
Wel handig een plekje in de buurt waar de Blazer aan de wal ligt, waar we vrij van weer en wind alle losse delen onderdak kunnen behandelen. Als het mooie weer aanhoud diverse vrijwilligers de handen uit de mouw willen steken, zijn we voor mei waarschijnlijk wel klaar, de tijd zal het leren.
Vandaag rond de klok 09.00 uur is met verenigde (7)krachten de wintertent verwijderd. In de oude blikkenloods van Pim Bergsma mochten we rondhouten Giek en Kluiverboom behandelen en lossenluiken schoon krabben en smeren.
Wel handig een plekje in de buurt waar de Blazer aan de wal ligt, waar we vrij van weer en wind alle losse delen onderdak kunnen behandelen. Als het mooie weer aanhoud diverse vrijwilligers de handen uit de mouw willen steken, zijn we voor mei waarschijnlijk wel klaar, de tijd zal het leren.
maandag 11 april 2011
Blazer TX33 bijeenkomst Makkum
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Datum: Vrijdag 1 april 2011, vanaf 19.15
Plaats : Kantine Watersportvereniging Makkum, Suderseewei 10, 8754 GK
Aanwezig: Rolf Gerssen (vz), Harrie Klein, Geert Dijkstra, Anton Pothaar (penn), Ruurd Boonstra, Dick Bezemer, Harry de Leeuw, Joep Bergsma, Pim Bergsma, en Jacob Wijnia (wnd secr/not).
Rolf (vz) heet de aanwezigen van harte welkom. Het is de bedoeling dat diverse onderwerpen voor het vaarseizoen de revue passeren. De wnd secr en de penningmeester zullen verslag doen van 2010. De vz zal mededelingen doen over het jaarprogramma 2011 en een ieder krijgt de gelegenheid zijn/haar ideeën voor het komende seizoen naar voren te brengen.
Jaarprogramma 2011:
De donderdag blijft de vaste dag voor de middag en avondvaarten.
Verder moet dit programma nog gevuld worden, maar vrijdag 17 juni t.e.m. zondag 19 juni wordt de Botterwedstrijd Den Helder bezocht. Rolf stelt voor een aantal dagen vooraf naar Den Helder te gaan en dan de firma Noordstad de gelegenheid te geven een aantal tochtjes te varen. Aansluitend gaat de groep Rolf Gerssen naar het Duitse Wad tot zondag 2 juli. Van donderdag 21 juli t.e.m. zondag 24 juli is er het Evenement De Boat giet oan, een vaartocht van Ijlst, via Sneek naar Leeuwarden. Dit evenement wordt georganiseerd door o.a. Karel Helder. De Blazer moet zelf voor inkomsten/gasten zorgen. Afhankelijk van bemanningsbelangstelling kan dit doorgang vinden.
Vrijdag 19 aug t.e.m. zondag 21 aug vinden de visserijdagen Makkum plaats. Mogelijk kunnen wij samen met bijvoorbeeld stichting Varend Erfgoed Makkum (VEM) korte vaartochten organiseren.
Botterbehoud Elburg organiseert aan het eind van het jaar haar evenement.
Pim stimuleert een arrangement met vis (bereiden en eten) aan boord, tijdens een of twee avondvaarten. In juni zal dit een paar keer “uitgetest” worden onder “leiding” van Pim.
Harry de Leeuw probeert ook van de partij te zijn. Dick heeft een brander en Jacob zal dit t.z.t. in het rooster opnemen. Inkoop van de catering moet nog besproken worden.
Een kort uitstapje naar het Wad moet ook tot de mogelijkheden behoren, de zeehonden (tamme, van Lenie 't Hart?) liggen niet ver van de sluis van Kornwerderzand.
Tot slot heeft Rolf voor nieuwe vrijwilligers “Vrijwilligersinfo” geschreven, editie februari 2011. Een handzame leidraad voor (nieuwe) vrijwilligers van de Blazer.
En verdere zaken kwamen voor het voetlicht en bij praten met een drankje.
Maar wat aktieve vrijwilligers er bij is wel een must en ook gezelligger.
De tarieven voor de gasten zijn voor 2011 het volgende:
Van 0 tot en met 5 jaar gratis (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 6 tot en met 15 jaar € 8,00 (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 16 jaar €17,00 (minimaal 4 gasten per vaartour)
Morgen gaan we de wintertent er afhalen en een begin maken van het onderhoud. Het weer was tot nu toe goed maar Piet had het over regen, afwachten maar, we zullen wel zien hoe het uitpakt.
Met andere woorden het giet oan!
Datum: Vrijdag 1 april 2011, vanaf 19.15
Plaats : Kantine Watersportvereniging Makkum, Suderseewei 10, 8754 GK
Aanwezig: Rolf Gerssen (vz), Harrie Klein, Geert Dijkstra, Anton Pothaar (penn), Ruurd Boonstra, Dick Bezemer, Harry de Leeuw, Joep Bergsma, Pim Bergsma, en Jacob Wijnia (wnd secr/not).
Rolf (vz) heet de aanwezigen van harte welkom. Het is de bedoeling dat diverse onderwerpen voor het vaarseizoen de revue passeren. De wnd secr en de penningmeester zullen verslag doen van 2010. De vz zal mededelingen doen over het jaarprogramma 2011 en een ieder krijgt de gelegenheid zijn/haar ideeën voor het komende seizoen naar voren te brengen.
Jaarprogramma 2011:
De donderdag blijft de vaste dag voor de middag en avondvaarten.
Verder moet dit programma nog gevuld worden, maar vrijdag 17 juni t.e.m. zondag 19 juni wordt de Botterwedstrijd Den Helder bezocht. Rolf stelt voor een aantal dagen vooraf naar Den Helder te gaan en dan de firma Noordstad de gelegenheid te geven een aantal tochtjes te varen. Aansluitend gaat de groep Rolf Gerssen naar het Duitse Wad tot zondag 2 juli. Van donderdag 21 juli t.e.m. zondag 24 juli is er het Evenement De Boat giet oan, een vaartocht van Ijlst, via Sneek naar Leeuwarden. Dit evenement wordt georganiseerd door o.a. Karel Helder. De Blazer moet zelf voor inkomsten/gasten zorgen. Afhankelijk van bemanningsbelangstelling kan dit doorgang vinden.
Vrijdag 19 aug t.e.m. zondag 21 aug vinden de visserijdagen Makkum plaats. Mogelijk kunnen wij samen met bijvoorbeeld stichting Varend Erfgoed Makkum (VEM) korte vaartochten organiseren.
Botterbehoud Elburg organiseert aan het eind van het jaar haar evenement.
Pim stimuleert een arrangement met vis (bereiden en eten) aan boord, tijdens een of twee avondvaarten. In juni zal dit een paar keer “uitgetest” worden onder “leiding” van Pim.
Harry de Leeuw probeert ook van de partij te zijn. Dick heeft een brander en Jacob zal dit t.z.t. in het rooster opnemen. Inkoop van de catering moet nog besproken worden.
Een kort uitstapje naar het Wad moet ook tot de mogelijkheden behoren, de zeehonden (tamme, van Lenie 't Hart?) liggen niet ver van de sluis van Kornwerderzand.
Tot slot heeft Rolf voor nieuwe vrijwilligers “Vrijwilligersinfo” geschreven, editie februari 2011. Een handzame leidraad voor (nieuwe) vrijwilligers van de Blazer.
En verdere zaken kwamen voor het voetlicht en bij praten met een drankje.
Maar wat aktieve vrijwilligers er bij is wel een must en ook gezelligger.
De tarieven voor de gasten zijn voor 2011 het volgende:
Van 0 tot en met 5 jaar gratis (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 6 tot en met 15 jaar € 8,00 (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 16 jaar €17,00 (minimaal 4 gasten per vaartour)
Morgen gaan we de wintertent er afhalen en een begin maken van het onderhoud. Het weer was tot nu toe goed maar Piet had het over regen, afwachten maar, we zullen wel zien hoe het uitpakt.
Met andere woorden het giet oan!
maandag 7 maart 2011
Voorjaar trekjes en een uitnodiging
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het voorjaar is in aantocht. De zon komt weer vroeger op met gevolg aangenamere temperaturen uit de wind. Een uitgelezen moment om op de fiets naar Makkum. Alles overziende kwam ik tot ontdekking dat er twee afmeer palen zijn geplaatst. Zo te zien op de juiste plaats wel een compliment waart van het ter ziele gemeente Wonseradeel. Het kan wezen dat het bestuur hier van wist, ik in elk geval niet.
Op 1 april aanstaande bijeenkomst het gesprek gaat over de Blazer en zo.
Alle vrijwilligers van de Blazer TX33 worden uitgenodigd voor de bijeenkomst in het
Clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10, 8754 GK Makkum (op het "strant", achter de piramide van Van Meerten)
Datum: vrijdag 1 april 2011
Aanvang: 19.00 uur (om 21.00 is het clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum ook open voor leden)
Onze "gesprekken" kunnen minimaal plaatsvinden tot 21.00 uur.
Daarna een gezellige "gearsit" (samen zijn) met eventuele Blazer gespreksstof.
Op de agenda staat o.a.
- Jaarverslag 2010 (Reilen en zeilen van de Stichting Behoud Blazer
- Financieel verslag 2010
- Plannen voor 2011, donderdagvaarten, groepsvaarten naar Hindeloopen, Kazemattenmuseum e.d.
- Ideeën van de vrijwilligers aanhoren, bespreken en zo mogelijk (t.z.t.) uitvoeren.
- wat verder ter tafel komt
Mocht het u niet gelegen komen, dan stellen wij een berichtje op prijs,
anders, tot ziens!
Groeten
Jacob Wijnia
(coördinator bemanning Blazer TX33)
Buren 20
8756 JP Piaam
(0515-231140)
Het voorjaar is in aantocht. De zon komt weer vroeger op met gevolg aangenamere temperaturen uit de wind. Een uitgelezen moment om op de fiets naar Makkum. Alles overziende kwam ik tot ontdekking dat er twee afmeer palen zijn geplaatst. Zo te zien op de juiste plaats wel een compliment waart van het ter ziele gemeente Wonseradeel. Het kan wezen dat het bestuur hier van wist, ik in elk geval niet.
Op 1 april aanstaande bijeenkomst het gesprek gaat over de Blazer en zo.
Alle vrijwilligers van de Blazer TX33 worden uitgenodigd voor de bijeenkomst in het
Clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10, 8754 GK Makkum (op het "strant", achter de piramide van Van Meerten)
Datum: vrijdag 1 april 2011
Aanvang: 19.00 uur (om 21.00 is het clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum ook open voor leden)
Onze "gesprekken" kunnen minimaal plaatsvinden tot 21.00 uur.
Daarna een gezellige "gearsit" (samen zijn) met eventuele Blazer gespreksstof.
Op de agenda staat o.a.
- Jaarverslag 2010 (Reilen en zeilen van de Stichting Behoud Blazer
- Financieel verslag 2010
- Plannen voor 2011, donderdagvaarten, groepsvaarten naar Hindeloopen, Kazemattenmuseum e.d.
- Ideeën van de vrijwilligers aanhoren, bespreken en zo mogelijk (t.z.t.) uitvoeren.
- wat verder ter tafel komt
Mocht het u niet gelegen komen, dan stellen wij een berichtje op prijs,
anders, tot ziens!
Groeten
Jacob Wijnia
(coördinator bemanning Blazer TX33)
Buren 20
8756 JP Piaam
(0515-231140)
zaterdag 5 februari 2011
Stormachtige wind
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Alle hens aan dek? Wegens de harde Zuidweste wind toch maar een inspectie ronde uit voeren. Het achterste (grijs) zeil is wat naar achteren geschoven.
Nog geen reden om in te grijpen. Het geheel zit nog goed vast, wel wat aan de ruime kant maar dat is bekent. Nog ongeveer 8 of 9 weken kan het er af en kunnen we weer aan de slag.
Alle hens aan dek? Wegens de harde Zuidweste wind toch maar een inspectie ronde uit voeren. Het achterste (grijs) zeil is wat naar achteren geschoven.
Nog geen reden om in te grijpen. Het geheel zit nog goed vast, wel wat aan de ruime kant maar dat is bekent. Nog ongeveer 8 of 9 weken kan het er af en kunnen we weer aan de slag.
vrijdag 24 december 2010
Kerst 2010 en een voorspoedig 2011
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Een check vlak voor de kerst vrijdag 24-120-2010 geen sneeuw maar veel ijs. Het voorste zeil geeft toch problemen daar het te ruim zit. Doordat het niet op spanning vast gemaakt kan worden hebben weer het probleem van zak vorming. Ruurd en ik hebben het probleem opgelost en zo goed mogelijk weer vast gezet. Verder ligt het er goed vast bij, ideaal van de ijsvloer om de Blazer kunnen we er makkelijk bij te knopen. Het naderen van het nieuwe jaar 2011 geeft weer nieuwe perspectieven, en mogelijk hoogtepunten.
Van deze kant aan alle Blazer vrienden en mogelijke andere bezoekers van deze weblog van Geart, een prettige kerstdagen en goed uiteinde en een behouden vaart voor 2011.
Een check vlak voor de kerst vrijdag 24-120-2010 geen sneeuw maar veel ijs. Het voorste zeil geeft toch problemen daar het te ruim zit. Doordat het niet op spanning vast gemaakt kan worden hebben weer het probleem van zak vorming. Ruurd en ik hebben het probleem opgelost en zo goed mogelijk weer vast gezet. Verder ligt het er goed vast bij, ideaal van de ijsvloer om de Blazer kunnen we er makkelijk bij te knopen. Het naderen van het nieuwe jaar 2011 geeft weer nieuwe perspectieven, en mogelijk hoogtepunten.
Van deze kant aan alle Blazer vrienden en mogelijke andere bezoekers van deze weblog van Geart, een prettige kerstdagen en goed uiteinde en een behouden vaart voor 2011.
woensdag 1 december 2010
Winter klaarmaken.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Dinsdag 30 november zijn we dat zijn Jappie, Ruurd en ik zelf begonnen een nieuw frame aan te brengen voor de wintertent. Het heeft al best gevroren de laatste dagen gelukkig nog geen noemenswaardige sneeuwval. Al het beschikbaar materiaal bij Joep opgehaald, en nieuw besteld materiaal bij Ivor.
Het mag gezegt worden het ging perfect, maar uiteindelijk hadden we niets over.
Mijn indruk had er nog twee liggers/spanten bij gekund wegens te grote afstand, er moet nu extra plank materiaal bij komen om te voorkomen van zakforming.
Vandaag 01-12-2010 zijn we bezig geweest de zeilen er op te krijgen, dat viel niet mee met de kou en wind.
Het bevestigen van het winterzeil ging redelijk, alleen het was veel te ruim nu ook winterzeil lager komt te liggen. De buitenkant kon niet doormiddel van een sloep vast gezet worden, maar er lag rondom de Blazer een redelijk ijsvloer. Een lange balk op de ijsvloer gelegd en daar op gaan staan, hield me ijs dikte ongeveer 4 cm. Maar in de buurt van het achterschip begon het ijs te kraken en water op ijs. Door de werking van de wind en onze werkzaamheden aan boord lied het ijs los tegen de romp. En kwam er water op het ijs. Heb het zeil nog vast kunnen zetten. We zijn nog er nog niet mee klaar, we moeten nog een keer terug komen. Maar het grootste deel is afgedekt.
Dinsdag 30 november zijn we dat zijn Jappie, Ruurd en ik zelf begonnen een nieuw frame aan te brengen voor de wintertent. Het heeft al best gevroren de laatste dagen gelukkig nog geen noemenswaardige sneeuwval. Al het beschikbaar materiaal bij Joep opgehaald, en nieuw besteld materiaal bij Ivor.
Het mag gezegt worden het ging perfect, maar uiteindelijk hadden we niets over.
Mijn indruk had er nog twee liggers/spanten bij gekund wegens te grote afstand, er moet nu extra plank materiaal bij komen om te voorkomen van zakforming.
Vandaag 01-12-2010 zijn we bezig geweest de zeilen er op te krijgen, dat viel niet mee met de kou en wind.
Het bevestigen van het winterzeil ging redelijk, alleen het was veel te ruim nu ook winterzeil lager komt te liggen. De buitenkant kon niet doormiddel van een sloep vast gezet worden, maar er lag rondom de Blazer een redelijk ijsvloer. Een lange balk op de ijsvloer gelegd en daar op gaan staan, hield me ijs dikte ongeveer 4 cm. Maar in de buurt van het achterschip begon het ijs te kraken en water op ijs. Door de werking van de wind en onze werkzaamheden aan boord lied het ijs los tegen de romp. En kwam er water op het ijs. Heb het zeil nog vast kunnen zetten. We zijn nog er nog niet mee klaar, we moeten nog een keer terug komen. Maar het grootste deel is afgedekt.
dinsdag 9 november 2010
Einde van het seizoen.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
De bomen verliezen hun bladeren, regelmatig regen en de temperatuur daalt naar een enkele graden boven nul. Er was nog sprake van een tocht met twaalf personen op 13 november, maar een zekere Joanne Bol heeft op vrijdag 5 november afgezegd volgend jaar weer nieuwe kansen. In kort bestek besloten de Blazer naar binnen te brengen op dinsdag 9 november. Aanwezig Wim, Hille, Ruurd, Jacob, Rolf en mijn persoon, een triest gebeuren het einde van zeilseizoen. Het kan niet anders koning winter is onverbiddelijk deze houd niet van wachten. De zeilen afgeslagen en in de winterberging gebracht bij Joep Bergsma. Nog een laatste koffie rondje onder deks en dat was het dan.
Vrijdag 12 november: "Om het vaarseizoen 2010 van de Blazer TX33 op een waardige wijze af te sluiten, hebben nog een etentje om 19.00 uur bij
Pizzeria Restaurant Milano Kerkstraat 2 in Makkum.
De bomen verliezen hun bladeren, regelmatig regen en de temperatuur daalt naar een enkele graden boven nul. Er was nog sprake van een tocht met twaalf personen op 13 november, maar een zekere Joanne Bol heeft op vrijdag 5 november afgezegd volgend jaar weer nieuwe kansen. In kort bestek besloten de Blazer naar binnen te brengen op dinsdag 9 november. Aanwezig Wim, Hille, Ruurd, Jacob, Rolf en mijn persoon, een triest gebeuren het einde van zeilseizoen. Het kan niet anders koning winter is onverbiddelijk deze houd niet van wachten. De zeilen afgeslagen en in de winterberging gebracht bij Joep Bergsma. Nog een laatste koffie rondje onder deks en dat was het dan.
Vrijdag 12 november: "Om het vaarseizoen 2010 van de Blazer TX33 op een waardige wijze af te sluiten, hebben nog een etentje om 19.00 uur bij
Pizzeria Restaurant Milano Kerkstraat 2 in Makkum.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...