LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
We hebben weer met mooizomers weer gezeild (tijdstip 19.00 tot 21.30) en de Kluiver bij gezet. Onze gasten waren Martijn Mens en verdere family (5)ondanks een 2 á 3 Bfr toch lekker gezeild. Als vrijwilligers waren aanboord Rolf (schipper) Gerard, Hille, Harrie Klein, en de auteur van de Weblog.
We dat zijn Rolf en mijn persoon hebben begin van de middag de motor olie ververst, wel een gesmeerd klusje hier voor wel vacuümpomp voor aangeschaft.
Zo zijn we toch niet afhankelijk van derden kost wel weer een paar centen, maar dan heb je ook wat. Op 4 en 5 juni gaan we een oefen tocht naar West Terschelling onder nemen. Er is nog plaats voor meer vrijwilligers, dus mensen kom op een avontuurlijk tocht heen en terug wat wil je nog meer.
U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
donderdag 19 mei 2011
maandag 16 mei 2011
TX 33 naar buiten
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aanboord waren Rolf (voorzitter) Jacob en marti, Wim Schoon, Gerard Janssen, Hille en ik zelf. De kluiver gezet met een gps snelheid 3.3 niet onaardig voor de eerste keer in 2011.
Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aanboord waren Rolf (voorzitter) Jacob en marti, Wim Schoon, Gerard Janssen, Hille en ik zelf. De kluiver gezet met een gps snelheid 3.3 niet onaardig voor de eerste keer in 2011.
donderdag 14 april 2011
Onderhoud
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het onderhoud is al met enkele dagen een begin gemaakt. Het zijn nog de losse delen o.a. roosters boven de visbun en de luiken en het rondhoud Giek en kluiverboom. Straks de Blazer, er is nog genoeg te krabben en te smeren.
Het tanen van de zeilen welke bij karel Helder (Parrega) altijd plaats vondt, wordt door omstandigheid (wegens KH) helaas uitgeteld.
Het onderhoud is al met enkele dagen een begin gemaakt. Het zijn nog de losse delen o.a. roosters boven de visbun en de luiken en het rondhoud Giek en kluiverboom. Straks de Blazer, er is nog genoeg te krabben en te smeren.
Het tanen van de zeilen welke bij karel Helder (Parrega) altijd plaats vondt, wordt door omstandigheid (wegens KH) helaas uitgeteld.
dinsdag 12 april 2011
Voorjaars activiteiten
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Vandaag rond de klok 09.00 uur is met verenigde (7)krachten de wintertent verwijderd. In de oude blikkenloods van Pim Bergsma mochten we rondhouten Giek en Kluiverboom behandelen en lossenluiken schoon krabben en smeren.
Wel handig een plekje in de buurt waar de Blazer aan de wal ligt, waar we vrij van weer en wind alle losse delen onderdak kunnen behandelen. Als het mooie weer aanhoud diverse vrijwilligers de handen uit de mouw willen steken, zijn we voor mei waarschijnlijk wel klaar, de tijd zal het leren.
Vandaag rond de klok 09.00 uur is met verenigde (7)krachten de wintertent verwijderd. In de oude blikkenloods van Pim Bergsma mochten we rondhouten Giek en Kluiverboom behandelen en lossenluiken schoon krabben en smeren.
Wel handig een plekje in de buurt waar de Blazer aan de wal ligt, waar we vrij van weer en wind alle losse delen onderdak kunnen behandelen. Als het mooie weer aanhoud diverse vrijwilligers de handen uit de mouw willen steken, zijn we voor mei waarschijnlijk wel klaar, de tijd zal het leren.
maandag 11 april 2011
Blazer TX33 bijeenkomst Makkum
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Datum: Vrijdag 1 april 2011, vanaf 19.15
Plaats : Kantine Watersportvereniging Makkum, Suderseewei 10, 8754 GK
Aanwezig: Rolf Gerssen (vz), Harrie Klein, Geert Dijkstra, Anton Pothaar (penn), Ruurd Boonstra, Dick Bezemer, Harry de Leeuw, Joep Bergsma, Pim Bergsma, en Jacob Wijnia (wnd secr/not).
Rolf (vz) heet de aanwezigen van harte welkom. Het is de bedoeling dat diverse onderwerpen voor het vaarseizoen de revue passeren. De wnd secr en de penningmeester zullen verslag doen van 2010. De vz zal mededelingen doen over het jaarprogramma 2011 en een ieder krijgt de gelegenheid zijn/haar ideeën voor het komende seizoen naar voren te brengen.
Jaarprogramma 2011:
De donderdag blijft de vaste dag voor de middag en avondvaarten.
Verder moet dit programma nog gevuld worden, maar vrijdag 17 juni t.e.m. zondag 19 juni wordt de Botterwedstrijd Den Helder bezocht. Rolf stelt voor een aantal dagen vooraf naar Den Helder te gaan en dan de firma Noordstad de gelegenheid te geven een aantal tochtjes te varen. Aansluitend gaat de groep Rolf Gerssen naar het Duitse Wad tot zondag 2 juli. Van donderdag 21 juli t.e.m. zondag 24 juli is er het Evenement De Boat giet oan, een vaartocht van Ijlst, via Sneek naar Leeuwarden. Dit evenement wordt georganiseerd door o.a. Karel Helder. De Blazer moet zelf voor inkomsten/gasten zorgen. Afhankelijk van bemanningsbelangstelling kan dit doorgang vinden.
Vrijdag 19 aug t.e.m. zondag 21 aug vinden de visserijdagen Makkum plaats. Mogelijk kunnen wij samen met bijvoorbeeld stichting Varend Erfgoed Makkum (VEM) korte vaartochten organiseren.
Botterbehoud Elburg organiseert aan het eind van het jaar haar evenement.
Pim stimuleert een arrangement met vis (bereiden en eten) aan boord, tijdens een of twee avondvaarten. In juni zal dit een paar keer “uitgetest” worden onder “leiding” van Pim.
Harry de Leeuw probeert ook van de partij te zijn. Dick heeft een brander en Jacob zal dit t.z.t. in het rooster opnemen. Inkoop van de catering moet nog besproken worden.
Een kort uitstapje naar het Wad moet ook tot de mogelijkheden behoren, de zeehonden (tamme, van Lenie 't Hart?) liggen niet ver van de sluis van Kornwerderzand.
Tot slot heeft Rolf voor nieuwe vrijwilligers “Vrijwilligersinfo” geschreven, editie februari 2011. Een handzame leidraad voor (nieuwe) vrijwilligers van de Blazer.
En verdere zaken kwamen voor het voetlicht en bij praten met een drankje.
Maar wat aktieve vrijwilligers er bij is wel een must en ook gezelligger.
De tarieven voor de gasten zijn voor 2011 het volgende:
Van 0 tot en met 5 jaar gratis (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 6 tot en met 15 jaar € 8,00 (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 16 jaar €17,00 (minimaal 4 gasten per vaartour)
Morgen gaan we de wintertent er afhalen en een begin maken van het onderhoud. Het weer was tot nu toe goed maar Piet had het over regen, afwachten maar, we zullen wel zien hoe het uitpakt.
Met andere woorden het giet oan!
Datum: Vrijdag 1 april 2011, vanaf 19.15
Plaats : Kantine Watersportvereniging Makkum, Suderseewei 10, 8754 GK
Aanwezig: Rolf Gerssen (vz), Harrie Klein, Geert Dijkstra, Anton Pothaar (penn), Ruurd Boonstra, Dick Bezemer, Harry de Leeuw, Joep Bergsma, Pim Bergsma, en Jacob Wijnia (wnd secr/not).
Rolf (vz) heet de aanwezigen van harte welkom. Het is de bedoeling dat diverse onderwerpen voor het vaarseizoen de revue passeren. De wnd secr en de penningmeester zullen verslag doen van 2010. De vz zal mededelingen doen over het jaarprogramma 2011 en een ieder krijgt de gelegenheid zijn/haar ideeën voor het komende seizoen naar voren te brengen.
Jaarprogramma 2011:
De donderdag blijft de vaste dag voor de middag en avondvaarten.
Verder moet dit programma nog gevuld worden, maar vrijdag 17 juni t.e.m. zondag 19 juni wordt de Botterwedstrijd Den Helder bezocht. Rolf stelt voor een aantal dagen vooraf naar Den Helder te gaan en dan de firma Noordstad de gelegenheid te geven een aantal tochtjes te varen. Aansluitend gaat de groep Rolf Gerssen naar het Duitse Wad tot zondag 2 juli. Van donderdag 21 juli t.e.m. zondag 24 juli is er het Evenement De Boat giet oan, een vaartocht van Ijlst, via Sneek naar Leeuwarden. Dit evenement wordt georganiseerd door o.a. Karel Helder. De Blazer moet zelf voor inkomsten/gasten zorgen. Afhankelijk van bemanningsbelangstelling kan dit doorgang vinden.
Vrijdag 19 aug t.e.m. zondag 21 aug vinden de visserijdagen Makkum plaats. Mogelijk kunnen wij samen met bijvoorbeeld stichting Varend Erfgoed Makkum (VEM) korte vaartochten organiseren.
Botterbehoud Elburg organiseert aan het eind van het jaar haar evenement.
Pim stimuleert een arrangement met vis (bereiden en eten) aan boord, tijdens een of twee avondvaarten. In juni zal dit een paar keer “uitgetest” worden onder “leiding” van Pim.
Harry de Leeuw probeert ook van de partij te zijn. Dick heeft een brander en Jacob zal dit t.z.t. in het rooster opnemen. Inkoop van de catering moet nog besproken worden.
Een kort uitstapje naar het Wad moet ook tot de mogelijkheden behoren, de zeehonden (tamme, van Lenie 't Hart?) liggen niet ver van de sluis van Kornwerderzand.
Tot slot heeft Rolf voor nieuwe vrijwilligers “Vrijwilligersinfo” geschreven, editie februari 2011. Een handzame leidraad voor (nieuwe) vrijwilligers van de Blazer.
En verdere zaken kwamen voor het voetlicht en bij praten met een drankje.
Maar wat aktieve vrijwilligers er bij is wel een must en ook gezelligger.
De tarieven voor de gasten zijn voor 2011 het volgende:
Van 0 tot en met 5 jaar gratis (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 6 tot en met 15 jaar € 8,00 (in overleg met Lenie en n.a.v. de tarieven van andere boten)
Vanaf 16 jaar €17,00 (minimaal 4 gasten per vaartour)
Morgen gaan we de wintertent er afhalen en een begin maken van het onderhoud. Het weer was tot nu toe goed maar Piet had het over regen, afwachten maar, we zullen wel zien hoe het uitpakt.
Met andere woorden het giet oan!
maandag 7 maart 2011
Voorjaar trekjes en een uitnodiging
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het voorjaar is in aantocht. De zon komt weer vroeger op met gevolg aangenamere temperaturen uit de wind. Een uitgelezen moment om op de fiets naar Makkum. Alles overziende kwam ik tot ontdekking dat er twee afmeer palen zijn geplaatst. Zo te zien op de juiste plaats wel een compliment waart van het ter ziele gemeente Wonseradeel. Het kan wezen dat het bestuur hier van wist, ik in elk geval niet.
Op 1 april aanstaande bijeenkomst het gesprek gaat over de Blazer en zo.
Alle vrijwilligers van de Blazer TX33 worden uitgenodigd voor de bijeenkomst in het
Clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10, 8754 GK Makkum (op het "strant", achter de piramide van Van Meerten)
Datum: vrijdag 1 april 2011
Aanvang: 19.00 uur (om 21.00 is het clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum ook open voor leden)
Onze "gesprekken" kunnen minimaal plaatsvinden tot 21.00 uur.
Daarna een gezellige "gearsit" (samen zijn) met eventuele Blazer gespreksstof.
Op de agenda staat o.a.
- Jaarverslag 2010 (Reilen en zeilen van de Stichting Behoud Blazer
- Financieel verslag 2010
- Plannen voor 2011, donderdagvaarten, groepsvaarten naar Hindeloopen, Kazemattenmuseum e.d.
- Ideeën van de vrijwilligers aanhoren, bespreken en zo mogelijk (t.z.t.) uitvoeren.
- wat verder ter tafel komt
Mocht het u niet gelegen komen, dan stellen wij een berichtje op prijs,
anders, tot ziens!
Groeten
Jacob Wijnia
(coördinator bemanning Blazer TX33)
Buren 20
8756 JP Piaam
(0515-231140)
Het voorjaar is in aantocht. De zon komt weer vroeger op met gevolg aangenamere temperaturen uit de wind. Een uitgelezen moment om op de fiets naar Makkum. Alles overziende kwam ik tot ontdekking dat er twee afmeer palen zijn geplaatst. Zo te zien op de juiste plaats wel een compliment waart van het ter ziele gemeente Wonseradeel. Het kan wezen dat het bestuur hier van wist, ik in elk geval niet.
Op 1 april aanstaande bijeenkomst het gesprek gaat over de Blazer en zo.
Alle vrijwilligers van de Blazer TX33 worden uitgenodigd voor de bijeenkomst in het
Clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10, 8754 GK Makkum (op het "strant", achter de piramide van Van Meerten)
Datum: vrijdag 1 april 2011
Aanvang: 19.00 uur (om 21.00 is het clubgebouw van de Watersportvereniging Makkum ook open voor leden)
Onze "gesprekken" kunnen minimaal plaatsvinden tot 21.00 uur.
Daarna een gezellige "gearsit" (samen zijn) met eventuele Blazer gespreksstof.
Op de agenda staat o.a.
- Jaarverslag 2010 (Reilen en zeilen van de Stichting Behoud Blazer
- Financieel verslag 2010
- Plannen voor 2011, donderdagvaarten, groepsvaarten naar Hindeloopen, Kazemattenmuseum e.d.
- Ideeën van de vrijwilligers aanhoren, bespreken en zo mogelijk (t.z.t.) uitvoeren.
- wat verder ter tafel komt
Mocht het u niet gelegen komen, dan stellen wij een berichtje op prijs,
anders, tot ziens!
Groeten
Jacob Wijnia
(coördinator bemanning Blazer TX33)
Buren 20
8756 JP Piaam
(0515-231140)
zaterdag 5 februari 2011
Stormachtige wind
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Alle hens aan dek? Wegens de harde Zuidweste wind toch maar een inspectie ronde uit voeren. Het achterste (grijs) zeil is wat naar achteren geschoven.
Nog geen reden om in te grijpen. Het geheel zit nog goed vast, wel wat aan de ruime kant maar dat is bekent. Nog ongeveer 8 of 9 weken kan het er af en kunnen we weer aan de slag.
Alle hens aan dek? Wegens de harde Zuidweste wind toch maar een inspectie ronde uit voeren. Het achterste (grijs) zeil is wat naar achteren geschoven.
Nog geen reden om in te grijpen. Het geheel zit nog goed vast, wel wat aan de ruime kant maar dat is bekent. Nog ongeveer 8 of 9 weken kan het er af en kunnen we weer aan de slag.
vrijdag 24 december 2010
Kerst 2010 en een voorspoedig 2011
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Een check vlak voor de kerst vrijdag 24-120-2010 geen sneeuw maar veel ijs. Het voorste zeil geeft toch problemen daar het te ruim zit. Doordat het niet op spanning vast gemaakt kan worden hebben weer het probleem van zak vorming. Ruurd en ik hebben het probleem opgelost en zo goed mogelijk weer vast gezet. Verder ligt het er goed vast bij, ideaal van de ijsvloer om de Blazer kunnen we er makkelijk bij te knopen. Het naderen van het nieuwe jaar 2011 geeft weer nieuwe perspectieven, en mogelijk hoogtepunten.
Van deze kant aan alle Blazer vrienden en mogelijke andere bezoekers van deze weblog van Geart, een prettige kerstdagen en goed uiteinde en een behouden vaart voor 2011.
Een check vlak voor de kerst vrijdag 24-120-2010 geen sneeuw maar veel ijs. Het voorste zeil geeft toch problemen daar het te ruim zit. Doordat het niet op spanning vast gemaakt kan worden hebben weer het probleem van zak vorming. Ruurd en ik hebben het probleem opgelost en zo goed mogelijk weer vast gezet. Verder ligt het er goed vast bij, ideaal van de ijsvloer om de Blazer kunnen we er makkelijk bij te knopen. Het naderen van het nieuwe jaar 2011 geeft weer nieuwe perspectieven, en mogelijk hoogtepunten.
Van deze kant aan alle Blazer vrienden en mogelijke andere bezoekers van deze weblog van Geart, een prettige kerstdagen en goed uiteinde en een behouden vaart voor 2011.
woensdag 1 december 2010
Winter klaarmaken.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Dinsdag 30 november zijn we dat zijn Jappie, Ruurd en ik zelf begonnen een nieuw frame aan te brengen voor de wintertent. Het heeft al best gevroren de laatste dagen gelukkig nog geen noemenswaardige sneeuwval. Al het beschikbaar materiaal bij Joep opgehaald, en nieuw besteld materiaal bij Ivor.
Het mag gezegt worden het ging perfect, maar uiteindelijk hadden we niets over.
Mijn indruk had er nog twee liggers/spanten bij gekund wegens te grote afstand, er moet nu extra plank materiaal bij komen om te voorkomen van zakforming.
Vandaag 01-12-2010 zijn we bezig geweest de zeilen er op te krijgen, dat viel niet mee met de kou en wind.
Het bevestigen van het winterzeil ging redelijk, alleen het was veel te ruim nu ook winterzeil lager komt te liggen. De buitenkant kon niet doormiddel van een sloep vast gezet worden, maar er lag rondom de Blazer een redelijk ijsvloer. Een lange balk op de ijsvloer gelegd en daar op gaan staan, hield me ijs dikte ongeveer 4 cm. Maar in de buurt van het achterschip begon het ijs te kraken en water op ijs. Door de werking van de wind en onze werkzaamheden aan boord lied het ijs los tegen de romp. En kwam er water op het ijs. Heb het zeil nog vast kunnen zetten. We zijn nog er nog niet mee klaar, we moeten nog een keer terug komen. Maar het grootste deel is afgedekt.
Dinsdag 30 november zijn we dat zijn Jappie, Ruurd en ik zelf begonnen een nieuw frame aan te brengen voor de wintertent. Het heeft al best gevroren de laatste dagen gelukkig nog geen noemenswaardige sneeuwval. Al het beschikbaar materiaal bij Joep opgehaald, en nieuw besteld materiaal bij Ivor.
Het mag gezegt worden het ging perfect, maar uiteindelijk hadden we niets over.
Mijn indruk had er nog twee liggers/spanten bij gekund wegens te grote afstand, er moet nu extra plank materiaal bij komen om te voorkomen van zakforming.
Vandaag 01-12-2010 zijn we bezig geweest de zeilen er op te krijgen, dat viel niet mee met de kou en wind.
Het bevestigen van het winterzeil ging redelijk, alleen het was veel te ruim nu ook winterzeil lager komt te liggen. De buitenkant kon niet doormiddel van een sloep vast gezet worden, maar er lag rondom de Blazer een redelijk ijsvloer. Een lange balk op de ijsvloer gelegd en daar op gaan staan, hield me ijs dikte ongeveer 4 cm. Maar in de buurt van het achterschip begon het ijs te kraken en water op ijs. Door de werking van de wind en onze werkzaamheden aan boord lied het ijs los tegen de romp. En kwam er water op het ijs. Heb het zeil nog vast kunnen zetten. We zijn nog er nog niet mee klaar, we moeten nog een keer terug komen. Maar het grootste deel is afgedekt.
dinsdag 9 november 2010
Einde van het seizoen.
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
De bomen verliezen hun bladeren, regelmatig regen en de temperatuur daalt naar een enkele graden boven nul. Er was nog sprake van een tocht met twaalf personen op 13 november, maar een zekere Joanne Bol heeft op vrijdag 5 november afgezegd volgend jaar weer nieuwe kansen. In kort bestek besloten de Blazer naar binnen te brengen op dinsdag 9 november. Aanwezig Wim, Hille, Ruurd, Jacob, Rolf en mijn persoon, een triest gebeuren het einde van zeilseizoen. Het kan niet anders koning winter is onverbiddelijk deze houd niet van wachten. De zeilen afgeslagen en in de winterberging gebracht bij Joep Bergsma. Nog een laatste koffie rondje onder deks en dat was het dan.
Vrijdag 12 november: "Om het vaarseizoen 2010 van de Blazer TX33 op een waardige wijze af te sluiten, hebben nog een etentje om 19.00 uur bij
Pizzeria Restaurant Milano Kerkstraat 2 in Makkum.
De bomen verliezen hun bladeren, regelmatig regen en de temperatuur daalt naar een enkele graden boven nul. Er was nog sprake van een tocht met twaalf personen op 13 november, maar een zekere Joanne Bol heeft op vrijdag 5 november afgezegd volgend jaar weer nieuwe kansen. In kort bestek besloten de Blazer naar binnen te brengen op dinsdag 9 november. Aanwezig Wim, Hille, Ruurd, Jacob, Rolf en mijn persoon, een triest gebeuren het einde van zeilseizoen. Het kan niet anders koning winter is onverbiddelijk deze houd niet van wachten. De zeilen afgeslagen en in de winterberging gebracht bij Joep Bergsma. Nog een laatste koffie rondje onder deks en dat was het dan.
Vrijdag 12 november: "Om het vaarseizoen 2010 van de Blazer TX33 op een waardige wijze af te sluiten, hebben nog een etentje om 19.00 uur bij
Pizzeria Restaurant Milano Kerkstraat 2 in Makkum.
vrijdag 29 oktober 2010
Nazomer
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Het seizoen is bijna afgelopen, er zijn redelijk veel tochten gemaakt met gasten. Maar het kan altijd beter als meer vrijwilligers beschikbaar waren. Want het zijn meestal de zelfden die er voor gaan. Het afgelopen seizoen hebben we bijgewoont bij diverse locaties met de Blazer. Hindelopen (Reünie Botterbehoud), Botter wedstrijden te Den Helder, en Sail Amsterdam. En tussentijds ook nog een weekend naar Terschelling met als onderdeel droogvallen. Wat uiteindelijk toch het meest is bijgebleven, en een ervaring rijker. Straks winter klaar maken voor de winterslaap.
Het seizoen is bijna afgelopen, er zijn redelijk veel tochten gemaakt met gasten. Maar het kan altijd beter als meer vrijwilligers beschikbaar waren. Want het zijn meestal de zelfden die er voor gaan. Het afgelopen seizoen hebben we bijgewoont bij diverse locaties met de Blazer. Hindelopen (Reünie Botterbehoud), Botter wedstrijden te Den Helder, en Sail Amsterdam. En tussentijds ook nog een weekend naar Terschelling met als onderdeel droogvallen. Wat uiteindelijk toch het meest is bijgebleven, en een ervaring rijker. Straks winter klaar maken voor de winterslaap.
woensdag 29 september 2010
Onderhouds dag
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.
Vandaag op 28-09-2010 zeilen drogen, dat gaat het beste met de zon er bij met wat wind. Op dit momend staat er geen wind en geen zon, het is droog dan heb je het ook gehad. Gezellig bijprate onder het genot van een bakje koffie en friesk dumke.
Vandaag op 28-09-2010 zeilen drogen, dat gaat het beste met de zon er bij met wat wind. Op dit momend staat er geen wind en geen zon, het is droog dan heb je het ook gehad. Gezellig bijprate onder het genot van een bakje koffie en friesk dumke.
Varen met een groep van 14
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. de Blazer TX33 .
Vrijdag 10 september varen met een groep van af 11.00 uur tot in de middag. Goed weer niet teveel wind eerder te weinig en de stemming was goed. De kommando's hoger op sturen of op loeven werd vaak niet begrepen door onze gast stuur vrouw wat dat in hield. En de link van de boot naar rechts sturen waar moet het helmhout naar toe? Allemaal denkend een auto te besturen, en dat geeft lachwekkende situaties.
Vrijdag 10 september varen met een groep van af 11.00 uur tot in de middag. Goed weer niet teveel wind eerder te weinig en de stemming was goed. De kommando's hoger op sturen of op loeven werd vaak niet begrepen door onze gast stuur vrouw wat dat in hield. En de link van de boot naar rechts sturen waar moet het helmhout naar toe? Allemaal denkend een auto te besturen, en dat geeft lachwekkende situaties.
dinsdag 21 september 2010
Sail Amsterdam
LOGBOEK van Geart zeilen ontmoette de Blazer TX33 .
Maandag 23-08-2010 het slot veel regen en toenemende wind. Weerbericht was niet echt gunstig, het grootzeil gereefd en omstreeks 10.00 uur onderzeil gegaan . De regen kwam soms met bakken naar beneden, Stavoren aan stuurboord gepeild afstand 4 mijl. De wind haalde meer aan een dikke 6 Bfr ZW.Z , om de fok toch wat te laten doen hebben we wat hoger op gestuurd. Gegeven moment hadden we een piek van 9 knopen, tijd om de fok te strijken. Een talie aangelegd om de giek te borgen voor een onverwachte gijp. Het was nu droog maar veel wind, door wat hoger op te sturen zaten we westelijk van Breezanddijk wel een beetje te ver westelijk .
In de buurt van de afsluitdijk een stormrondje om het zeil aan bakboord te krijgen en daarna Makkum goed aan te zeilen. Het was goed dat we de keggen aan de mast beter vast hebben geslagen, ook vanwege de zeegang die er stond. Rond half drie zijn we in Makkum aan gekomen, de zeilen nog behoorlijk stijf van het vocht. De Boel op ruimen en naar huis van een week weg geweest dat Sail Amsterdam heet.
Maandag 23-08-2010 het slot veel regen en toenemende wind. Weerbericht was niet echt gunstig, het grootzeil gereefd en omstreeks 10.00 uur onderzeil gegaan . De regen kwam soms met bakken naar beneden, Stavoren aan stuurboord gepeild afstand 4 mijl. De wind haalde meer aan een dikke 6 Bfr ZW.Z , om de fok toch wat te laten doen hebben we wat hoger op gestuurd. Gegeven moment hadden we een piek van 9 knopen, tijd om de fok te strijken. Een talie aangelegd om de giek te borgen voor een onverwachte gijp. Het was nu droog maar veel wind, door wat hoger op te sturen zaten we westelijk van Breezanddijk wel een beetje te ver westelijk .
In de buurt van de afsluitdijk een stormrondje om het zeil aan bakboord te krijgen en daarna Makkum goed aan te zeilen. Het was goed dat we de keggen aan de mast beter vast hebben geslagen, ook vanwege de zeegang die er stond. Rond half drie zijn we in Makkum aan gekomen, de zeilen nog behoorlijk stijf van het vocht. De Boel op ruimen en naar huis van een week weg geweest dat Sail Amsterdam heet.
maandag 20 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Zondag 22-08-2010 de laatste dag van Sail. Weer goed weer maar de berichten zijn voor maandag slecht.
Het van bemanning wisselen is prima verlopen, en het weer kon niet beter. Na het ontbijt op de Castor konden we nog rustig aan doen. Dick Bezemer monsterde af, en Ruurd en gast Johannes Terpstra zouden rond 11.00 uur op locatie zijn. Zo kunnen zij ook de vaartocht met betalende gasten mee maken. We zijn vertrokken om 12.15 het was weer behoorlijk druk op het IJ. Het ging met een slakke gang file werk en uitkijken voor de veerponden die regelmatig van wal staken. We hebben het nu eigenlijk wel gezien, elke keer weer die horden kleine sloepen. Vol gestouwd met family of kennissen wie zal het zeggen, en op de kaden veel volk. En de veerponden waren ook afgeladen vol, de commercie doet goede zaken. Het gebied waar we ligplaats hadden is van 14.00 uur afgesloten wegens de vlootschouw.
Zoals het nu laat aan zien komen we te laat om onze locatie voor 14.00 uur te bereiken. We hebben het nog wel geprobeerd, maar geen pardon terug achter gele boeien lijn. Schipper u hebt twee orders genegeerd, als u nu niet terug gaat krijgt u een bekeuring. Nu dat menen dan ze ook nog, de sterke arm geeft geen krimp. Dan moeten we maar zien waar we de gasten kunnen afzetten, zijn we om het eiland heen gevaren aan de achterkant. Hebben de mensen afgezet aan een doorlopende ponton voor het plaatselijke verkeer, via een slepertje die daar lag hebben we aan vast gemaakt. Daar de weersberichten slecht voor maandag zijn hebben we besloten om nu maar richting Enkhuizen te gaan. Het is nu nog rustig na de vlootschouw zal je zien wordt het weer dringen bij de sluis.
Nu kunnen we weer eens de zeilen hijsen, nu eens zonder motor wat een rust na dit Sail gebeuren, het was mooi geweest. Wind ZW 3 Bfr gunstige wind voor de kluiver, maar we houden het uiteindelijk niet droog. Nog een uurtje op motor naar Enkhuizen, daar de wind was gaan liggen en begon ook nog te regenen. Zeilen op bergen regen pakken aan, 21.00 uur leggen we in het buitenmuseum in het Marken haventje aan. Dan gaan we de wal op trek in een warme hap en een biertje.
Zondag 22-08-2010 de laatste dag van Sail. Weer goed weer maar de berichten zijn voor maandag slecht.
Het van bemanning wisselen is prima verlopen, en het weer kon niet beter. Na het ontbijt op de Castor konden we nog rustig aan doen. Dick Bezemer monsterde af, en Ruurd en gast Johannes Terpstra zouden rond 11.00 uur op locatie zijn. Zo kunnen zij ook de vaartocht met betalende gasten mee maken. We zijn vertrokken om 12.15 het was weer behoorlijk druk op het IJ. Het ging met een slakke gang file werk en uitkijken voor de veerponden die regelmatig van wal staken. We hebben het nu eigenlijk wel gezien, elke keer weer die horden kleine sloepen. Vol gestouwd met family of kennissen wie zal het zeggen, en op de kaden veel volk. En de veerponden waren ook afgeladen vol, de commercie doet goede zaken. Het gebied waar we ligplaats hadden is van 14.00 uur afgesloten wegens de vlootschouw.
Zoals het nu laat aan zien komen we te laat om onze locatie voor 14.00 uur te bereiken. We hebben het nog wel geprobeerd, maar geen pardon terug achter gele boeien lijn. Schipper u hebt twee orders genegeerd, als u nu niet terug gaat krijgt u een bekeuring. Nu dat menen dan ze ook nog, de sterke arm geeft geen krimp. Dan moeten we maar zien waar we de gasten kunnen afzetten, zijn we om het eiland heen gevaren aan de achterkant. Hebben de mensen afgezet aan een doorlopende ponton voor het plaatselijke verkeer, via een slepertje die daar lag hebben we aan vast gemaakt. Daar de weersberichten slecht voor maandag zijn hebben we besloten om nu maar richting Enkhuizen te gaan. Het is nu nog rustig na de vlootschouw zal je zien wordt het weer dringen bij de sluis.
Nu kunnen we weer eens de zeilen hijsen, nu eens zonder motor wat een rust na dit Sail gebeuren, het was mooi geweest. Wind ZW 3 Bfr gunstige wind voor de kluiver, maar we houden het uiteindelijk niet droog. Nog een uurtje op motor naar Enkhuizen, daar de wind was gaan liggen en begon ook nog te regenen. Zeilen op bergen regen pakken aan, 21.00 uur leggen we in het buitenmuseum in het Marken haventje aan. Dan gaan we de wal op trek in een warme hap en een biertje.
maandag 13 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Zaterdag 21-08-2010 daar we als bemaning van de Blazer ons hebben opgegeven voor het proppen van 13..00 tot 16.00 uur, moeten we het eerst varen met gasten. Deze keer niet de IJhaven in maar er bij langs om op tijd weer terug te zijn. Het werd toch nog even later dan 13.00 uur. En dan de wal op met een t-shirt met tekst, en gasten warm maken voor een buiten kansje op een botter. De tekst was ongeveer zo: "Varen op een botter wild u meer weten vraag het mij". En het werkte blijkbaar want het aantal deelnemers vandaag was beduidend meer dan gisteren. En na 17.00 uur weer een tocht rond het IJ gebied.
En elke avond werden we getrakteerd met vuurwerk, de commercie draaid op volle toeren.
Zaterdag 21-08-2010 daar we als bemaning van de Blazer ons hebben opgegeven voor het proppen van 13..00 tot 16.00 uur, moeten we het eerst varen met gasten. Deze keer niet de IJhaven in maar er bij langs om op tijd weer terug te zijn. Het werd toch nog even later dan 13.00 uur. En dan de wal op met een t-shirt met tekst, en gasten warm maken voor een buiten kansje op een botter. De tekst was ongeveer zo: "Varen op een botter wild u meer weten vraag het mij". En het werkte blijkbaar want het aantal deelnemers vandaag was beduidend meer dan gisteren. En na 17.00 uur weer een tocht rond het IJ gebied.
En elke avond werden we getrakteerd met vuurwerk, de commercie draaid op volle toeren.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Vrijdag 20-08-2010 om 08.00 uur ontbijt op de Castor oud marine schip, na afloop palaver wat er vandaag op het programma staat. Daar we voor het publiek wel wat afgelegen liggen zullen we in ploegen het publiek moeten bewegen om een tochtje met een Botter of een Blazer uitnodigen (proppen). Het ging boven verwachting tegen half 12 hadden we ook een vrachtje. Er werd langzaam gevaren, er geld ook snelheids beperking 6 km en vaak ging het nog langzamer. Groot en veel keine boten en daar tussen door manoeuvrerend enkele veerponten die ook hun ruimte opeisend wat veel concentratie vergde van de scheepvaart. We zijn de IJhaven in gevaren waar de meeste tolchips lagen en op het einde van de haven weer terug. Maar dat hebben we geweten een geplande tocht van anderhalf uur werd ruim drie uren. Er was bijna niet door heen te komen, af en toe een noodgreep om een sloep te ontwijken, of de kop, afgedreven door de wind, weer in de goede richting te sturen. Onze gasten kregen waar voor hun geld (€ 40.-pp.)Na afloop zij Karel Helder jullie hebben die gasten verwend, nou ja dan zijn we voor de rest van de dag vrij!
Vrijdag 20-08-2010 om 08.00 uur ontbijt op de Castor oud marine schip, na afloop palaver wat er vandaag op het programma staat. Daar we voor het publiek wel wat afgelegen liggen zullen we in ploegen het publiek moeten bewegen om een tochtje met een Botter of een Blazer uitnodigen (proppen). Het ging boven verwachting tegen half 12 hadden we ook een vrachtje. Er werd langzaam gevaren, er geld ook snelheids beperking 6 km en vaak ging het nog langzamer. Groot en veel keine boten en daar tussen door manoeuvrerend enkele veerponten die ook hun ruimte opeisend wat veel concentratie vergde van de scheepvaart. We zijn de IJhaven in gevaren waar de meeste tolchips lagen en op het einde van de haven weer terug. Maar dat hebben we geweten een geplande tocht van anderhalf uur werd ruim drie uren. Er was bijna niet door heen te komen, af en toe een noodgreep om een sloep te ontwijken, of de kop, afgedreven door de wind, weer in de goede richting te sturen. Onze gasten kregen waar voor hun geld (€ 40.-pp.)Na afloop zij Karel Helder jullie hebben die gasten verwend, nou ja dan zijn we voor de rest van de dag vrij!
dinsdag 7 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Donderdag 19 augustus.
Vandaag aan boord Geert (schipper), Joep en Pim.
Door miscommunicatie tussen Karel helder en Marike Schokking was er enige onduidelijkheid of de Blazer gasten aan boord kreeg voor de Sail In. Nog de nasmaak van het vis eten van gisteren avond gaan we 07.15 met 10 gasten richting IJmuiden, het werd behoorlijk druk zo’n beetje wat varen kan dat vaart! De politie te water moest diverse vaartuigen vermanen stuurboord wal te houden. Kwart over negen hebben we de sluizen in zicht van IJmuiden en is het afwachten als het Sail In echt van start gaat. Je komt ogen te kort wat een mensen en boten groot en klein, en met een slakke gang gaat het richting Amsterdam. Met de wind in de rug drijven we letterlijk naar Amsterdam 1 á 2 knoop. Door Pim zijn we voorzien van de nodige versnapering en broodjes, een voortrefelijke ketering klasse. Meer dan de helft hebben we dan ook drijvend afgelegd, om het achterop komend windjammers goed te kunnen bekijken. Tegen 18.00 uur lagen we weer voor de wal, dat hebben we dan weer gehad het grote feest genoemd “Sail In”.
Donderdag 19 augustus.
Vandaag aan boord Geert (schipper), Joep en Pim.
Door miscommunicatie tussen Karel helder en Marike Schokking was er enige onduidelijkheid of de Blazer gasten aan boord kreeg voor de Sail In. Nog de nasmaak van het vis eten van gisteren avond gaan we 07.15 met 10 gasten richting IJmuiden, het werd behoorlijk druk zo’n beetje wat varen kan dat vaart! De politie te water moest diverse vaartuigen vermanen stuurboord wal te houden. Kwart over negen hebben we de sluizen in zicht van IJmuiden en is het afwachten als het Sail In echt van start gaat. Je komt ogen te kort wat een mensen en boten groot en klein, en met een slakke gang gaat het richting Amsterdam. Met de wind in de rug drijven we letterlijk naar Amsterdam 1 á 2 knoop. Door Pim zijn we voorzien van de nodige versnapering en broodjes, een voortrefelijke ketering klasse. Meer dan de helft hebben we dan ook drijvend afgelegd, om het achterop komend windjammers goed te kunnen bekijken. Tegen 18.00 uur lagen we weer voor de wal, dat hebben we dan weer gehad het grote feest genoemd “Sail In”.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De volgende morgen woensdag 18 aug. Op naar Amsterdam. Aan boord vandaag Geert (schipper), Joep, Wim, Aernout en Rob de Jong.
Marti en Gerard met auto van Joep terug naar Makkum.
Verslag Geert: De Wind was ZW 3 á 4 een mooie bries, de trossen los om 09.35 van de vele botters die hier zouden liggen was geen sprake. Volgens mij is dat grote veld van schepen uit gewaaierd naar diverse havens, of blijven liggen in Enkhuizen. De Paling aak uit Heeg lag wel in Edam, iedereen is op zijn eigen houtje naar Amsterdam gegaan blijkbaar. Het was de bedoeling dat er gasten zouden mee varen naar Amsterdam, maar zij wilden ook wel mee naar IJmuiden en terug voor de “Sail-In”. Maar daar was geen plaats voor hen, we krijgen met Sail in al 12 gasten mee volgens BBH. Dus aan melden bij Botterbehoud was wel mogelijk, maar achteraf had het wel gekund, we hadden nog geen 12 gasten aan boord, ongeveer 10. Harry was wel in Edam met de botter, en hebben een wedstrijd onderling aangegaan. Waar de Botter het af moest leggen tegen de Blazer, dankzij een toenemende wind 5 Bfr ZW. Het was druk bij de schellingenbrug en de Oranje sluizen, we waren niet de enigste. In de middag rond 14.00 aangekomen in Amsterdam.
De volgende morgen woensdag 18 aug. Op naar Amsterdam. Aan boord vandaag Geert (schipper), Joep, Wim, Aernout en Rob de Jong.
Marti en Gerard met auto van Joep terug naar Makkum.
Verslag Geert: De Wind was ZW 3 á 4 een mooie bries, de trossen los om 09.35 van de vele botters die hier zouden liggen was geen sprake. Volgens mij is dat grote veld van schepen uit gewaaierd naar diverse havens, of blijven liggen in Enkhuizen. De Paling aak uit Heeg lag wel in Edam, iedereen is op zijn eigen houtje naar Amsterdam gegaan blijkbaar. Het was de bedoeling dat er gasten zouden mee varen naar Amsterdam, maar zij wilden ook wel mee naar IJmuiden en terug voor de “Sail-In”. Maar daar was geen plaats voor hen, we krijgen met Sail in al 12 gasten mee volgens BBH. Dus aan melden bij Botterbehoud was wel mogelijk, maar achteraf had het wel gekund, we hadden nog geen 12 gasten aan boord, ongeveer 10. Harry was wel in Edam met de botter, en hebben een wedstrijd onderling aangegaan. Waar de Botter het af moest leggen tegen de Blazer, dankzij een toenemende wind 5 Bfr ZW. Het was druk bij de schellingenbrug en de Oranje sluizen, we waren niet de enigste. In de middag rond 14.00 aangekomen in Amsterdam.
maandag 6 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Verslag Geert: De tocht richting Enkhuizen ging redelijk snel over naar veel regen en wind. Tijdens de buien 5 á 6 Bfr ging het er heftig aan toe. Gerard tussentijds enkele keren de positie op de kaart aflezen waar we precies zaten. Toch wel handig GPS aan boord te hebben. De GPS gaf met pieken aan van ruim 7 knopen, in de buurt van de NH kust waar we meer zuidelijk stuurden (halve wind) tegen de 8 knopen. Gerard vroeg nog of Enkhuizen als uitpunt voor deze dag niet beter was.
Door deze vraag heb ik voorgesteld in Enkhuizen een pitstop te houden, met andere woorden even aanleggen en even opwarmen koffie drinken ed, in middels was het 14.00 uur.
Na ruim een uur hebben we het eerste rif gestoken in het grootzeil, er moet nu meer aan de wind worden gezeild. Door de sluis ging vlot, de wind was wat afgenomen en gevoelsmatig ging het als een slakke gang. Maar meer op het ruime Markermeer stond er toch wel stormachtige wind.
Edam was voor mij een onbekende kust, maar Gerard en vooral Wim waren daar meer bekend. We hadden het witte paart (Marken) in het vizier gelijk aan onze koers. Maar nu nam de wind af, en we moesten nog heel stuk opkruisen. Het rif er uit, Edam ligt te ver om de rest op de motor te doen. Voor donker waren we in Edam ongeveer 20.15 uur, wel smal hier had een hele andere voorstelling van Edam.
Verslag Geert: De tocht richting Enkhuizen ging redelijk snel over naar veel regen en wind. Tijdens de buien 5 á 6 Bfr ging het er heftig aan toe. Gerard tussentijds enkele keren de positie op de kaart aflezen waar we precies zaten. Toch wel handig GPS aan boord te hebben. De GPS gaf met pieken aan van ruim 7 knopen, in de buurt van de NH kust waar we meer zuidelijk stuurden (halve wind) tegen de 8 knopen. Gerard vroeg nog of Enkhuizen als uitpunt voor deze dag niet beter was.
Door deze vraag heb ik voorgesteld in Enkhuizen een pitstop te houden, met andere woorden even aanleggen en even opwarmen koffie drinken ed, in middels was het 14.00 uur.
Na ruim een uur hebben we het eerste rif gestoken in het grootzeil, er moet nu meer aan de wind worden gezeild. Door de sluis ging vlot, de wind was wat afgenomen en gevoelsmatig ging het als een slakke gang. Maar meer op het ruime Markermeer stond er toch wel stormachtige wind.
Edam was voor mij een onbekende kust, maar Gerard en vooral Wim waren daar meer bekend. We hadden het witte paart (Marken) in het vizier gelijk aan onze koers. Maar nu nam de wind af, en we moesten nog heel stuk opkruisen. Het rif er uit, Edam ligt te ver om de rest op de motor te doen. Voor donker waren we in Edam ongeveer 20.15 uur, wel smal hier had een hele andere voorstelling van Edam.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De voor bereiding.
Dinsdag 17 augustus.
Voorafgaand aan de heenreis op dinsdag 17 aug. zijn er door Omrop Fryslân filmopnamen gemaakt (uitgezonden op dinsdag 26 aug.). Ca 10.30 uur ging de Blazer met aan boord Geert (schipper), Gerard, Wim en Marti richting Volendam. Oorspronkelijk zou de Blazer naar Enkhuizen gaan, alle botters zouden daar verzamelen, in Enkhuizen heeft Geert Karel Helder (vz. VBB) waar de schepen zouden verzamelen in Volendam. Toen bleek het op eens Edam te zijn heel vreemd!
De voor bereiding.
Dinsdag 17 augustus.
Voorafgaand aan de heenreis op dinsdag 17 aug. zijn er door Omrop Fryslân filmopnamen gemaakt (uitgezonden op dinsdag 26 aug.). Ca 10.30 uur ging de Blazer met aan boord Geert (schipper), Gerard, Wim en Marti richting Volendam. Oorspronkelijk zou de Blazer naar Enkhuizen gaan, alle botters zouden daar verzamelen, in Enkhuizen heeft Geert Karel Helder (vz. VBB) waar de schepen zouden verzamelen in Volendam. Toen bleek het op eens Edam te zijn heel vreemd!
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...