zaterdag 20 juni 2009

onderhoud


Onderhoud

De Blazer geheel van hout vergt veel onderhoud. Door invloed van zon en regen, hitte en kou blijft de Blazer onze aandacht vragen. Het is en blijft een natuurproduct, en is voordurend krimpgevoelig met warmte. En willen we deze de blanke kleur er inhouden, is onderhoud noodzakelijk elke dinsdag waar mogelijk. Het dek is een belangrijk onderdeel hiervan, vanwege lekken opplaatsen van de kooien en voorraadkast e.d. Vochtig hout begint op den duur te rotten, en dat moeten we zien te voor komen.

Onze Duitse vrienden


Gasten uit Duitsland

Afgelopen donderdagmiddag 18-06-2009 hebben een groep Duitse gasten een zeiltocht mee beleefd. En het viel dan ook wel in de smaak denk ik. Marti fungeerde als tolk toch wel een goede zet van Marti, die spontaan mee ging. Er stond toch wel een stevige vier Bfr dat gegeven moment enkelen hun hoofddeksel door wervelingen onder en achter het zeil, met schrik en verbazing in het IJsselmeer zien belanden. Op deze manier zijn er toch menigmaal hoofddeksels verspeeld, misschien een aanrader een lijntje met lus om de nek bevestigen aan de pet/hoofddeksel?

zaterdag 13 juni 2009

Oude Schild


Met de Blazer de wadden op.

Hier een verslag van de tocht over het Wad.
Bemanning Henk Slump, Feike Dijkstra (mijn zoon), gast Johan van Dam uit Stavoren (vrijwilliger op de WK1 en Blazer TX 11 te Workum) en mijn persoon (Schipper)

Op donderdag 11 juni op internet zien wat het weer gaat doen. Verwachting Texel, en Wad 4 tot 6 bfr N.NW. met kans op buien niet een gerust steller dus. Bij de sluis te makkum goeroe geraadpleegt die zij 3 tot 4 bfr, en de situatie op de haven zelf was niet verontrustend. Oude Schild Texel was het doel, 11.20 zijn we vertrokken.
De sluis Kornwerderzand stond uit nodigend nog open dit ging dus vlot. Even na 12 uur de sluis gepasseerd HW 12.25 dus mooi op tijd met een vier bfr NW.W. kan er op door. De route was niet bezeilbaar het eerste stuk wel tot D8 wel even een buitje gehad maar dat was ook alles. Inmiddels had Henk enkele kennissen van het klassiekeschepen beurs te Enkhuizen nov. vorig jaar ingelicht dat we er aan komen. Tegen 17.00 hebben we ons gemeld bij Oude Schild via marifoon en konden vlot de ons toegewezen plek aanleggen.

We hebben redelijk aantal personen aanboord ontvangen, en werd getracteerd op Texelse Speculaas een gezellige boel en veel bekijks. We hebben ons met de TX 33 weer laten zien wat dan ook goed was. De Schipper van de Texelstroom zei ga toch mee naar Den Helder, daar kunnen ze nog wel meer schepen gebruiken, je bent vast welkom. We zijn er niet op ingegaan, (Botter wedstrijd bij Den Helder) eens afgezegd blijft afgezegd. Als het aan ons had gelegen hadden we mee gedaan aan de botterrees, dit even terzijde. En het was gezellig met aanloop, en de borrel ging er wel in. En enkele toezeggingen om het volgend jaar aan te monsteren als het nodig mocht zijn. En gegevens genoteerd van belagstellenden, en afwachten hoe dit zal uitpakken.



De volgende morgen 08.30 uit de kooi, de planning was 11 uur vertrekken.HW 11.55. Er stond een stevige vijf bfr NW genoeg pauwer om stroom op te gaan. We zijn nu via Den Oever en het IJsselmeer naar Makkum gezeild. Vertrek uit Oude Schild 11.30 de botters konden we op afstand al zien zeilen. Na het schutten op Den Oever hebben we een half uur koffie en soep genuttigd.En onder beschutting van de dijk (vlakwater) ging het als een speer 5- 7 knopen aankomst 18.20.

Geert

zondag 7 juni 2009

Slag om Makkum


Slag om Makkum

Zoals elk jaar dit jaar ook weer 32 roeiploegen aan de roeispanen, trekken sjorren.
De Blazer fungeerde als boei/controle boot. In zeer korte tijd (15 min) tijden even noteren. Je hebt ogen te kort om alles goed te volgen. Na afloop richting Stavoren gezeild, er stond een stevige 5 beaufort zes knopen op de GPS. Halverwege Stavoren-Hindelopen de koers 180 graden gedraaid en terug naar Makkum. De terug tocht in 2 uur en 45 min, we kwamen 4 mijl westelijk van Kornwerderzand uit bij de dijk. En met drie uit gekiende slagen konden we het Makkummerdiep in zeilen.

vrijdag 5 juni 2009


Zeilen met groep Ondernemersklankbord

We hebben weer een zeil tocht uitgevoerd met een groep (6)ondernemersklankbord. Eerst aandek wat broodjes nuttigen en zuivel. Vlak voor het etentje viel er een kort maar hevig een plensbui. Konden we ook weer zien waar het dek zoal lekte, en even aanmerken. Verder prachtig weer veel zon een 3 beaufort, de gasten hadden genoten en daar gaat het om. En één van de gasten kon met mondharmonica met bekende liedjes zoals de zuiderzee balade de stemming er in te brengen.

Zo zijn we helemaal weer bij, en als u wilt aanmonsteren dat kan. Ligplaats in de vissershaven aan de nieuwe steiger bij de sluis te Makkum. Donderdagmiddag afvaart 14.00-17.00 en s'avonds 19.00-21.30.

donderdag 4 juni 2009


De TX 11


Workum proefvaart

De Blazer TX 11 te Workum ondergaat de zoveelste restauratie, het derde dek in haar bestaan. Deze stichting heeft afgelopen dinsdag 2 Juni de eerste proefvaart ondergaan. Van deze kant sucses en een behoudenvaart, was uitgebreidt op GP TV te bezien. En we houden deze activiteiten zeker in de gaten, een bekende vrijwilliger voor mij is Johan van Dam (Regina lid). Dinsdagavond is hun vaste avond om te zeilen, zijn we helemaal weer op de hoogte.

Annulering Botterwedstrijd Den Helder

Op 12 juni zou er een botter wedstrijd gehouden worden op het Wad bij Den Helder. Deze wedstrijd valt samen met een feestelijke evenement, opening van de jachthaven.
Dit weekend had voor de Blazer financieel geen windeieren gelegt. Maar het annuleren heeft te maken met het aantal vrijwilligers dat nodig was voor de tocht. Minimaal vier man, helaas een kans gemist.

Planning van vrijwilligers

De planning van de vrijwilligers is in handen van Jacob Wijnia en Marti Peters. En via het Friesehart komen de vaar opdrachten binnen bij Jacob. En deze neemt contact op met de vrijwilligers welke kunnen varen, per mail het zij telefonisch. Het bemannen van de blazer gaat niet echt van harte, te weinig vrijwilligers. Elk heeft zo zijn bezig heden en is vaak niet beschikbaar. Henk Slump en Hille de Vries en mijn persoon zijn de onderhouds ploeg, en ook min of meer de vaste (kern) bemanning. Je kunt wel nagaan dat meestal op deze mensen een beroep gedaan wordt. Het lijkt mij goed dat we meer reclame moeten maken voor nieuwe actieve vrijwilligers! Om de vaste kern (3) te ontlasten.

Dus als er zeilers zijn die mee willen doen, of watersporters.
Meld je aan bij Rolf Gerssen mailadres: gerssenrhp@hetnet.nl

vrijdag 15 mei 2009

Noordstad Verzekeringen.


Met Noordstad verzekering zeilen.

Vrijdag morgen telefonisch overleggen en internetten wat het weer deze dag zou brengen. Die mogelijkheid hadden ze vroeger met de blazer niet, dat was met de natte vinger in de lucht en we gaan. Wat doen we doorlaten gaan, en reven we zien wel wat het wordt. Nou het viel best mee, met de wind bedoel ik. De grijze luchten misschien met regen, we zien wel. Een sponser Noordstad verzekering ploeg uit Den Helder waren onze gasten, een man/vrouw of negen. Enkele vrijwilligers van de gasten, waren bereidt de Blazer de op gegeven koers aan te houden. Wat gepaart ging met de nodige kommetaren, en wat de ene wat beter lukte dan de andere. Nou ja niet iedereen heeft het in de genen niet waar? Deze dag bracht regen, droogweer, windstilte en 180 graden draaien van de wind.
De eerste keer dat we in en uit de geul konden bezeilen. En de sfeer was opper best en daar draait het toch om?

Donderdagavond zeilavond

14-05-09

Even over 19.00 weer ons gebruikelijke zeilavond, met aan boord twee gasten ik meende Annalies uit Gaast en Anton. Er stond achteraf toch een straffe wind pal Oost.
Voorbij kornverderzand gestoken en met een gijp terug kruisen, de Blazer met de brûs voor de kop en genieten dus. Rolf had het gevoel dat de Blazer toch wat scherper aan de wind zeilde, vanwege de aangepaste fok.

vrijdag 8 mei 2009


Zeilend en roeien

De Twirre 07-05-09

Eerst een matige wind en wat afnemend, en zoals al eens vaker gebeurde waren we niet alleen op het IJsselmeer. Onze Makkummer vrienden ook bezig met een training ronde, moesten zo nodig weer eens om ons heen roeien. Dan heb je toch weer wat afleiding niet waar? De terug vaart terug naar Makkum toch weer viertje Beaufort, een mooie snelheid.

Donderdagavond Zeilavond

Donderdagavond 07-05-09 een vaste avond elke week. De wind is wat geluwd drie Beaufort west-zuidwest. Weer een stralende donderdagavond vijf man aan boord, als gast Ivor. Verder Joep, Thijs, Henk, en niet te vergeten Minne de scheepshond die er zeker thuis voelt. Als we varen dan moet Minne het rode zwemvestje aan hebben, en dat vindt hij geloof ik niet echt prettig.

Inrichten

Op 7 mei staat gepland door Jacob varen van af 14.00 tot 17.00. Rolf en mijn persoon hebben al het interieur in zijn auto overgebracht naar de Blazer. de ruimte voor de spullen in de auto was wel beperkt. Dit hield in minstens vier ritten, wat zal het zijn de afstand ongeveer een kleine kilometer? De middag afvaart is niet doorgegaan door te weinig bemanningsleden, hinderde niet want dan konden we alles weer in richten voor het komende seizoen.

dinsdag 5 mei 2009



1e zeiltocht

Koninginnedag 30 april 2009

De eerste afvaart met het aangepaste zeil, we waren benieuwd hoe dit uit zal pakken. Wat we voor ogen hadden viel tegen, wat de fok betreft het achterlijk had nog wel meer ingenomen gekunt. Maar de fok staat er een stuk beter bij dan eerst, hulde aan de zeilmakers uit Den Oever. Mooi zeilweer volop zon 2 - 3 Beauford niks te veel wind, zo kan iedereen weer proeven hoe het ook weer ging. En ook nog onze nieuwe aanleg steiger in gebruik genomen, alleen er moet nog een paal bijgeslagen worden. Het is op deze manier wel krap aanleggen op een paar meter, van de kop tot aan middelpunt zwaard, het achterschip drijft daar vrij achter. No ja we kunnen ook niet alles in een keer wensen toch?

Trossen los

Na veel oliën en verven diverse kleine aanpassingen zijn we het punt genaderd, dat de trossen los kunnen. Ruim vier weken waarvan twee dagen per week moet er een punt gezet worden. Helemaal klaar of afgeverft is niet echt noodzakelijk, Het volgende voorjaar moet er ook weer wat te doen zijn, het vaarseizoen dient zich weer aan. Het vaarschema door Jacob en Marti (Het Friese Hart in Makkum) heeft de eerste in vulling beleefd. Iedereen moet nog even wennen aan deze nieuwe opzet in exel, er moeten wel wat aanpassingen aan het schema plaats vinden vindt men.

woensdag 15 april 2009


Zeilen aangeslagen

Makkum 14-04-09

Het was een heel gepuzzel, dankzij de oudsaiders overal lebels aan voorkomt veel tijd met het uitzoeken waar wat waar hoort. Het begint weer op een zeilschip te lijken. Nog drie weken en de trossen kunnen weer los!

Mast optuigen

Makkum 14-04-09

De mast moet weer opgetuigt worden, wie steld zich beschikbaar? Er moeten enkele blokken en menige getaand vallen op de goede manier aan gekoppeld worden.

Optuigen

Makkum 31-03-09.

De wintermaanden zijn weer voorbij het voorjaar meld zich weer aan. De ontakelde Blazer wordt weer onder het winter dekkleed te voorschijn gehaald. De vrijwilligers kunnen weer aan de slag, leden van het bestuur en bemannings leden.

zondag 29 maart 2009




Tanen

Gistermiddag 28-03-09 hebben we de zeilen van de botter van Karel Helder, en van de Blazer getaant. Een vrouw en drie man sterk, na afloop de keel tanen en zoute haring weg spoelen. En een pijlijke rug van het gebogen werk. We zijn dan de jongste ook niet meer.

dinsdag 10 maart 2009


Nieuwe locatie

Het nieuw aangelegde steigers bij de sluis waar de blazer haar vaste stek krijgt te Makkum (visserhaven). Een goede en opvallende plek die opvalt nabij de sluis.

zeilen halen

De wintermaanden zijn bijna verleden tijd, de zeilmakers in Den Oever hebben niet stil gezeten. Beide zeilen zijn aangepast, en zijn reuze benieuwd hoe het tuig er straks bij staat. Straks eerst de zeilen tanen, en het touwerk waarschijnlijk ook.
Nog maar acht weken, en de trossen kunnen los. De Blazer zal volgens Rolf in de zomer een week de wal op. Voor enige reperatie aan de visbun. En natuurlijk harpuisen dus werk aan de winkel, een weekje voor de vrijwilligers/liefhebbers.

donderdag 20 november 2008


Klassieke scheepsbeurs

Enkhuizen 07 tot en met 09- 2008

De heen reis (tijd 08.45) begon met dichte mist zicht een kleine honderd meter. Wind Z.Z.W. 2 a 3 Bfr met een snelheid van 3½ tot 4 knoop schiet niet echt op. Voorbij Breezanddijk de motor gestart zeilen gestreken en koers gezet op Enkhuizen, inmiddels loste de mist op en waar de zon kwam te voorschijn aankomst 15.30. We hebben veel aanloop gehad veel bekijks hebben s’avonds enkele bezoekjes afgelegd bij oude bekenden van Thijs. Met de elektrisch radiateur was het in de avond behaaglijk vertoeven. De zondags stond er een straffe wind zuid en de weersverwachting waren niet positief voor van nacht 6 tot 7 Bfr met uit schieters van 8. Er werd er van uit gegaan om maandag maar te blijven liggen als maandag morgen niet beter wordt. En de andere morgen was de wind opmerkelijk minder gaan waaien een 4 bfr.
De verwachting was wel dat in de namiddag weer zou aantrekken tot 7 a 8 bfr. Diverse deelnemers zijn in de morgen vertrokken. Alleen we hadden een probleem te weinig bemanningsleden hoe snel trek je een blik met vrijwilligers open? Uit eindelijk zijn we toch om 11 uur vertrokken wind Zuid 4 Bfr met een rif in het grootzeil en na een uur flinke regen bui ter hoogt van Stavoren. Bij Workum begon de wind aan te trekken tegen de zes met 7 knoop op de teller. We kregen toch nog een veeg van staartje mee, en de Blazer brûzet het Makkummerdiep in. Al met al een geslaagd weekend .

Gr Geart

Vaartocht 2022

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...