Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
zaterdag 29 mei 2010
Donderdag's vaste dag voor het varen met gasten of vrijwilligers
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia om de vrijwilligers daadwerkelijk zover te krijgen dat ze meedoen. Het wordt een kwestie van zijn we bereidt mee te doen, of laten we het merendeel door de zelfde vastekern opknappen.
In principe wordt er twee tochten gevaren de middag's 14.00 tot 17.00 en 19.00 tot 22.00 afhankelijk wanneer de zon onder gaat. Bij geen gasten kan er een afvaart afvallen. Bestuurlijk is besloten minimaal 4 gasten per afvaart anders gaat het niet door. Maar in de praktijk loopt het vaak anders blijkt nu weer.
Tijdens een middag te varen bleek dat een oefening man over boord zeker geen onzin is. Mijn persoon meende dat een bepaald deel van Blazer er wat stoffig uit zag. de bezem ter hand genomen en schrobben. Een gegeven ogenblik bleef de bezem haken en viel uit mijn handen. Weg bezem te water, sein bezem overboord gegeven en draaien/keren, na het keren, ja waar is die bezem nou niemand wist waar die was. Na vijf minuten kwamen we tot de conclusie die zijn we kwijt!
Na enkele minuten een andere koers gaan varen en een gast mocht sturen, welke geen rechte lijn werd. Na een poosje kijk de bezem, weer keren en deze keer blijven kijken! Zo zie je maar weer oefening baart kunst.
Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia om de vrijwilligers daadwerkelijk zover te krijgen dat ze meedoen. Het wordt een kwestie van zijn we bereidt mee te doen, of laten we het merendeel door de zelfde vastekern opknappen.
In principe wordt er twee tochten gevaren de middag's 14.00 tot 17.00 en 19.00 tot 22.00 afhankelijk wanneer de zon onder gaat. Bij geen gasten kan er een afvaart afvallen. Bestuurlijk is besloten minimaal 4 gasten per afvaart anders gaat het niet door. Maar in de praktijk loopt het vaak anders blijkt nu weer.
Tijdens een middag te varen bleek dat een oefening man over boord zeker geen onzin is. Mijn persoon meende dat een bepaald deel van Blazer er wat stoffig uit zag. de bezem ter hand genomen en schrobben. Een gegeven ogenblik bleef de bezem haken en viel uit mijn handen. Weg bezem te water, sein bezem overboord gegeven en draaien/keren, na het keren, ja waar is die bezem nou niemand wist waar die was. Na vijf minuten kwamen we tot de conclusie die zijn we kwijt!
Na enkele minuten een andere koers gaan varen en een gast mocht sturen, welke geen rechte lijn werd. Na een poosje kijk de bezem, weer keren en deze keer blijven kijken! Zo zie je maar weer oefening baart kunst.
dinsdag 11 mei 2010
De Blazer in de kijker tijdens 40 jaar WVMakkum
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Daar de watersportvereniging Makkum 40 jaar bestaat en dit feestelijk gebeuren op 8 mei zal worden gevierd, is de stichting Behoud Blazer benaderd om de TX33 als vlaggeschip kan optreden. En dit is positief beantwoord. De Blazer is vrijdagmiddag 17.00 overgevaren naar de WVM haven waar Harrie Klein de Blazer voor ziet van vlaggen.
De vlootschouw daar hebben we het over, starte om zaterdag morgen 10.45. Zo'n ruim 50 jachten gepavoseerd voeren twee bij twee in een stoet achter de Blazer aan door de visserhaven tot aan het eind en terug. Ter hoogte van het klubgebouw aan overzijde geankerd om de vlootschouw aftenemen door het bestuur en genodigden. Naar dat allen gepasserd waren, zijn we voor de wal bij het klubgebouw gaan liggen. En de gasten zich van boord konden begeven voor een versnapering en een drankje.
De Blazer is blijven liggen tot en met dinsdagmorgen bij de WVMakkum. Een opmerkelijk gebeuren ons wel bekend Piet Paulusma de Friese weerman, heeft opnamen gemaakt voor SBS6 over het weer zaterdag avond. En hier mee is de Blazer ook in beeld gekomen, waar Piet op het voor dek zat en een gedeelte van zijn verhaal afstak.
Dat gebeurd nou niet alle dagen op de televisie komen, op zo'n feestelijke dag.
Daar de watersportvereniging Makkum 40 jaar bestaat en dit feestelijk gebeuren op 8 mei zal worden gevierd, is de stichting Behoud Blazer benaderd om de TX33 als vlaggeschip kan optreden. En dit is positief beantwoord. De Blazer is vrijdagmiddag 17.00 overgevaren naar de WVM haven waar Harrie Klein de Blazer voor ziet van vlaggen.
De vlootschouw daar hebben we het over, starte om zaterdag morgen 10.45. Zo'n ruim 50 jachten gepavoseerd voeren twee bij twee in een stoet achter de Blazer aan door de visserhaven tot aan het eind en terug. Ter hoogte van het klubgebouw aan overzijde geankerd om de vlootschouw aftenemen door het bestuur en genodigden. Naar dat allen gepasserd waren, zijn we voor de wal bij het klubgebouw gaan liggen. En de gasten zich van boord konden begeven voor een versnapering en een drankje.
De Blazer is blijven liggen tot en met dinsdagmorgen bij de WVMakkum. Een opmerkelijk gebeuren ons wel bekend Piet Paulusma de Friese weerman, heeft opnamen gemaakt voor SBS6 over het weer zaterdag avond. En hier mee is de Blazer ook in beeld gekomen, waar Piet op het voor dek zat en een gedeelte van zijn verhaal afstak.
Dat gebeurd nou niet alle dagen op de televisie komen, op zo'n feestelijke dag.
vrijdag 7 mei 2010
De 1e afvaart 2010
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Op donderdag 6 mei stond gepland de eerste proefvaart. Regelmatig zonneschijn en droog N.O. 4 tot 5, dit wordt dus een goede proefvaart. We mochten ontvangen 4 gasten welke enige actie wel konden waarderen. Overstag gaan wilde niet echt lukken, na twee mislukte pogingen de motor er even bij. Er stond op dat moment dan ook een stevige vijf Bfr, een zeil training is dan geen overbodige luxe dan weet men wat wel of niet moet doen. Maar de gasten hebben waar voor hun geld gekregen. Kort maar een heftige zeiltocht met wat buiswater, van 14.00 en binnen 15.45.
Op donderdag 6 mei stond gepland de eerste proefvaart. Regelmatig zonneschijn en droog N.O. 4 tot 5, dit wordt dus een goede proefvaart. We mochten ontvangen 4 gasten welke enige actie wel konden waarderen. Overstag gaan wilde niet echt lukken, na twee mislukte pogingen de motor er even bij. Er stond op dat moment dan ook een stevige vijf Bfr, een zeil training is dan geen overbodige luxe dan weet men wat wel of niet moet doen. Maar de gasten hebben waar voor hun geld gekregen. Kort maar een heftige zeiltocht met wat buiswater, van 14.00 en binnen 15.45.
zaterdag 17 april 2010
It giet oan.
Inmiddels is de wintertent manmachtig verwijderd, en de zon wakkert het enthousiasme flink aan. De blokken heb ik reeds twee keer een behandeling gegeven, het is nu wachten op Karel Helder voor het tanen van de Zeilen en tuigage. Onze vaste scheepstimmerman Ivor hebben we vandaag in de mast gehesen om een kraaiepoot op nieuw vast te zetten. Wegens het krimpen van de mast. Het duurt niet zolang meer dan is het 8 mei voor het eerste optreden, van het 40 jaar jubileum WVMakkum te Makkum.
dinsdag 6 april 2010
De lente dient zich aan.
De winter is dan toch afgelopen en de lente dient zich aan. De bekende kriebels doen zich gelden. Na maanden van vergaderen regelmatig controleren of winter zeil er nog naar behoren op zit. Binnenkort gaat de wintertent er af, en kan de verfkrabbers en olie kwasten hun werk weer beginnen. Kan het geheel weer een frisse kleur aannemen, en een lust om er weer mee te zeilen.
zaterdag 27 februari 2010
Water scheppen
Vandaag weze kijken bij de Blazer het heeft de laatste paar dag redelijk geregend. Het kon ook niet uitblijven dat er op bepaalde plekken water in het zeil bevond. De Blazer ligt niet meer vast in het ijs, nu nog de aangename temperaturen die behoren bij de lente. Het is nog een kwestie van tijd en de bekende lente kriebels roepen op tot actie! Er moet heel wat gebeuren, de zeilen moeten weer getaand worden en het touwwerk. En er moet weer gekrabt en gesmeerd en onder in de lijnolie, maar eerst een gezellige avond.
Blazervrienden,
Alvorens wij weer met groot enthousiasme aan een nieuw vaarseizoen beginnen, worden alle Blazervrienden uitgenodigd voor een gezellige avond op vrijdag 19 maart 2010, aanvang 19.30 (einde ca 22.00 uur)
Iedereen krijgt gelegenheid punten naar voren te brengen om het vaarplezier te vergroten.
De happening vindt plaats in de
Accommodatie Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10
8754GK Makkum fr
Blazervrienden,
Alvorens wij weer met groot enthousiasme aan een nieuw vaarseizoen beginnen, worden alle Blazervrienden uitgenodigd voor een gezellige avond op vrijdag 19 maart 2010, aanvang 19.30 (einde ca 22.00 uur)
Iedereen krijgt gelegenheid punten naar voren te brengen om het vaarplezier te vergroten.
De happening vindt plaats in de
Accommodatie Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10
8754GK Makkum fr
zaterdag 6 februari 2010
Regelmatig inspecteren
Regelmatig wordt de Blazer bezocht om hoe de tent er bij staat. En dat is ook wel gebleken dat dit nodig was. Vorige week zaten er flinke zakken met gemolten sneeuw water dus in het zeil. Het water kan niet weg lopen waarbij het samenkomt in zakvorming. De volgend najaar moet de gehele overkapping steviger, en het zeildoek strakker staan. Zodat het water weg kan lopen en niet ophoopt in een lagergedeelte in hetzeil.
Perfect zal het wel nooit worden, maar dat houdt ons Rolf en mijn persoon in beweging.
Perfect zal het wel nooit worden, maar dat houdt ons Rolf en mijn persoon in beweging.

dinsdag 26 januari 2010
Sneeuwruimen
De winter duurt maar voort en daarbij krijgen we ook soms sneeuw. Rolf en ik zijn weer naar Makkum gespoed om de tent te inspecteren. De sneeuw verwijderen en lijnen onder het zeil gespannen om het door hangen van de kleden tegen te gaan. De TX33 ligt vast in het ijs en droog van binnen. Verder is er geen nieuws, wachten op betere tijden als koning winter het veld gaat ruimen.
woensdag 13 januari 2010
Sneeuw ruimen
Een verslagje van Rolf
Hoi Blazervrienden,
alles goed en een goede start van het nieuwe jaar?
Vandaag de blazer-draad weer opgepakt en ben ik met Geert naar de Blazer geweest. We hebben sneeuw geruimd . Op 1 plek was de tent wat opgewaaid, was de sneeuw gesmolten en lag er een dikke plak ijs in. 1 van de spanten is gebroken, de anderen bogen flink door. We hebben volgehouden en alles buiten boord gekregen.
(Onze conclusie het frame van de tent moet steviger en hoger op de verschansing. Verleden jaar hadden we ook geen sneeuw en dat is het verschil, als de sneeuw smelt kan het eigenlijk geen kant op, en krijg je zak forming).
Ook Joep nog even gebeld voor assistentie en tot slot daar een kop koffie gedronken. Aan boord zag het er goed uit, wel ijs in de bun maar het vlak in het vooronder en de hoos waren kurk droog. Op het dek vrijwel geen sneeuw. We hebben wat foto's gemaakt zodat we volgend jaar een nog betere tent kunnen bouwen. verder lag de Blazer rustig in het ijs. Geert zou een van de foto's op zijn Blog zetten.
Groetnis, Rolf
Hoi Blazervrienden,
alles goed en een goede start van het nieuwe jaar?
Vandaag de blazer-draad weer opgepakt en ben ik met Geert naar de Blazer geweest. We hebben sneeuw geruimd . Op 1 plek was de tent wat opgewaaid, was de sneeuw gesmolten en lag er een dikke plak ijs in. 1 van de spanten is gebroken, de anderen bogen flink door. We hebben volgehouden en alles buiten boord gekregen.
(Onze conclusie het frame van de tent moet steviger en hoger op de verschansing. Verleden jaar hadden we ook geen sneeuw en dat is het verschil, als de sneeuw smelt kan het eigenlijk geen kant op, en krijg je zak forming).
Ook Joep nog even gebeld voor assistentie en tot slot daar een kop koffie gedronken. Aan boord zag het er goed uit, wel ijs in de bun maar het vlak in het vooronder en de hoos waren kurk droog. Op het dek vrijwel geen sneeuw. We hebben wat foto's gemaakt zodat we volgend jaar een nog betere tent kunnen bouwen. verder lag de Blazer rustig in het ijs. Geert zou een van de foto's op zijn Blog zetten.
Groetnis, Rolf
donderdag 24 december 2009
Kerst en het uitluiden van het oud jaar 2009.
Het jaar 2009 loopt bijna ten einde, de kerstdagen dienen zich aan. Voor de één zijn het dagen van feestelijkheid gezelligheid en veel eten, zonder te beseffen wat deze dagen inhouden. En een ander gelooft en viert dat de Zoon van God als kind naar deze wereld is gekomen en bij behorende betekenis. Zo geeft elk zijn of haar invulling er aan. De Blazer wacht op betere tijden onder het winterkleed, alles bij zich voorbij laten gaan. En verwachtend dat het nieuwe jaar 2010, veel zeiltochten brengt met gezelligheid en waardering van de gasten. En vooral niet te vergeten de Blazer te bemannen door enthousiaste vrijwilligers, waar alles ook mee gezegt is. Ik wil er nog wel bij benadrukken dat dit vrijwilligerswerk niet te veel moet belasten met veigheidsregels en welke doem-scenario dan ook, want daar zit een vrijwiliger niet op te wachten. We varen uit met een gezondverstand en kundig om gaan met de TX33 een kundigzeiler waardig.
dinsdag 15 december 2009
Onder het dekzeil.
Het seizoen is nu echt afgelopen, de winter is inmiddels in gevallen. Vannacht 15-12-2009 een -7 graden maar verder mooi zonnig weer. Er lag nu wel wat ijs in de sloot, op plekken wel 1 cm. Eerst bij Joep Bergsma verzamelen aan de koffie, en de havenmeester vragen of deze genegen is om de Blazer door de brug te laten. Officieel moet dat 24 uur van te voren foutje. Je weet het maar nooit met die ambtenaren als ze afmoeten wijken van hun schema. Het draaien met de Blazer met dit ijs ging niet echt fekkeloos, maar het is gelukt. Harry zei dan is waterlijn ook maar weer schoon.
Dan nu het raamwerk voor de tent er op kan, ja hoe moest dat ook al weer? Met vele handen gaat het vlot, hier en daar wat aanpassingen plegen en klaar is kees. Om 12 uur even schaften wij Gerard Rolf en ik dus naar de snacbar gegaan bij de markt. De rest ging even naar huis. Half 2 de tent er goed op zien te krijgen, Joep hat wel een vis bootje zodat aan de water kant de zeilen goed vast kon worden vast gezet. Maar goed dat we het ijs hadden gebroken want anders hadden we geen visbootje er bij gekregen.
En zo ligt de TX 33 weer tot en met maart voor de wal in winterslaap.
Dan nu het raamwerk voor de tent er op kan, ja hoe moest dat ook al weer? Met vele handen gaat het vlot, hier en daar wat aanpassingen plegen en klaar is kees. Om 12 uur even schaften wij Gerard Rolf en ik dus naar de snacbar gegaan bij de markt. De rest ging even naar huis. Half 2 de tent er goed op zien te krijgen, Joep hat wel een vis bootje zodat aan de water kant de zeilen goed vast kon worden vast gezet. Maar goed dat we het ijs hadden gebroken want anders hadden we geen visbootje er bij gekregen.
En zo ligt de TX 33 weer tot en met maart voor de wal in winterslaap.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...