U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
dinsdag 5 mei 2009
Trossen los
Na veel oliën en verven diverse kleine aanpassingen zijn we het punt genaderd, dat de trossen los kunnen. Ruim vier weken waarvan twee dagen per week moet er een punt gezet worden. Helemaal klaar of afgeverft is niet echt noodzakelijk, Het volgende voorjaar moet er ook weer wat te doen zijn, het vaarseizoen dient zich weer aan. Het vaarschema door Jacob en Marti (Het Friese Hart in Makkum) heeft de eerste in vulling beleefd. Iedereen moet nog even wennen aan deze nieuwe opzet in exel, er moeten wel wat aanpassingen aan het schema plaats vinden vindt men.
woensdag 15 april 2009
Zeilen aangeslagen
Makkum 14-04-09
Het was een heel gepuzzel, dankzij de oudsaiders overal lebels aan voorkomt veel tijd met het uitzoeken waar wat waar hoort. Het begint weer op een zeilschip te lijken. Nog drie weken en de trossen kunnen weer los!
Het was een heel gepuzzel, dankzij de oudsaiders overal lebels aan voorkomt veel tijd met het uitzoeken waar wat waar hoort. Het begint weer op een zeilschip te lijken. Nog drie weken en de trossen kunnen weer los!
Mast optuigen
Makkum 14-04-09
De mast moet weer opgetuigt worden, wie steld zich beschikbaar? Er moeten enkele blokken en menige getaand vallen op de goede manier aan gekoppeld worden.
De mast moet weer opgetuigt worden, wie steld zich beschikbaar? Er moeten enkele blokken en menige getaand vallen op de goede manier aan gekoppeld worden.
Optuigen
Makkum 31-03-09.
De wintermaanden zijn weer voorbij het voorjaar meld zich weer aan. De ontakelde Blazer wordt weer onder het winter dekkleed te voorschijn gehaald. De vrijwilligers kunnen weer aan de slag, leden van het bestuur en bemannings leden.
De wintermaanden zijn weer voorbij het voorjaar meld zich weer aan. De ontakelde Blazer wordt weer onder het winter dekkleed te voorschijn gehaald. De vrijwilligers kunnen weer aan de slag, leden van het bestuur en bemannings leden.
zondag 29 maart 2009
Tanen
Gistermiddag 28-03-09 hebben we de zeilen van de botter van Karel Helder, en van de Blazer getaant. Een vrouw en drie man sterk, na afloop de keel tanen en zoute haring weg spoelen. En een pijlijke rug van het gebogen werk. We zijn dan de jongste ook niet meer.
dinsdag 10 maart 2009
Nieuwe locatie
Het nieuw aangelegde steigers bij de sluis waar de blazer haar vaste stek krijgt te Makkum (visserhaven). Een goede en opvallende plek die opvalt nabij de sluis.
zeilen halen
De wintermaanden zijn bijna verleden tijd, de zeilmakers in Den Oever hebben niet stil gezeten. Beide zeilen zijn aangepast, en zijn reuze benieuwd hoe het tuig er straks bij staat. Straks eerst de zeilen tanen, en het touwerk waarschijnlijk ook.
Nog maar acht weken, en de trossen kunnen los. De Blazer zal volgens Rolf in de zomer een week de wal op. Voor enige reperatie aan de visbun. En natuurlijk harpuisen dus werk aan de winkel, een weekje voor de vrijwilligers/liefhebbers.
Nog maar acht weken, en de trossen kunnen los. De Blazer zal volgens Rolf in de zomer een week de wal op. Voor enige reperatie aan de visbun. En natuurlijk harpuisen dus werk aan de winkel, een weekje voor de vrijwilligers/liefhebbers.
zondag 22 februari 2009
donderdag 20 november 2008
Klassieke scheepsbeurs
Enkhuizen 07 tot en met 09- 2008
De heen reis (tijd 08.45) begon met dichte mist zicht een kleine honderd meter. Wind Z.Z.W. 2 a 3 Bfr met een snelheid van 3½ tot 4 knoop schiet niet echt op. Voorbij Breezanddijk de motor gestart zeilen gestreken en koers gezet op Enkhuizen, inmiddels loste de mist op en waar de zon kwam te voorschijn aankomst 15.30. We hebben veel aanloop gehad veel bekijks hebben s’avonds enkele bezoekjes afgelegd bij oude bekenden van Thijs. Met de elektrisch radiateur was het in de avond behaaglijk vertoeven. De zondags stond er een straffe wind zuid en de weersverwachting waren niet positief voor van nacht 6 tot 7 Bfr met uit schieters van 8. Er werd er van uit gegaan om maandag maar te blijven liggen als maandag morgen niet beter wordt. En de andere morgen was de wind opmerkelijk minder gaan waaien een 4 bfr.
De verwachting was wel dat in de namiddag weer zou aantrekken tot 7 a 8 bfr. Diverse deelnemers zijn in de morgen vertrokken. Alleen we hadden een probleem te weinig bemanningsleden hoe snel trek je een blik met vrijwilligers open? Uit eindelijk zijn we toch om 11 uur vertrokken wind Zuid 4 Bfr met een rif in het grootzeil en na een uur flinke regen bui ter hoogt van Stavoren. Bij Workum begon de wind aan te trekken tegen de zes met 7 knoop op de teller. We kregen toch nog een veeg van staartje mee, en de Blazer brûzet het Makkummerdiep in. Al met al een geslaagd weekend .
Gr Geart
De heen reis (tijd 08.45) begon met dichte mist zicht een kleine honderd meter. Wind Z.Z.W. 2 a 3 Bfr met een snelheid van 3½ tot 4 knoop schiet niet echt op. Voorbij Breezanddijk de motor gestart zeilen gestreken en koers gezet op Enkhuizen, inmiddels loste de mist op en waar de zon kwam te voorschijn aankomst 15.30. We hebben veel aanloop gehad veel bekijks hebben s’avonds enkele bezoekjes afgelegd bij oude bekenden van Thijs. Met de elektrisch radiateur was het in de avond behaaglijk vertoeven. De zondags stond er een straffe wind zuid en de weersverwachting waren niet positief voor van nacht 6 tot 7 Bfr met uit schieters van 8. Er werd er van uit gegaan om maandag maar te blijven liggen als maandag morgen niet beter wordt. En de andere morgen was de wind opmerkelijk minder gaan waaien een 4 bfr.
De verwachting was wel dat in de namiddag weer zou aantrekken tot 7 a 8 bfr. Diverse deelnemers zijn in de morgen vertrokken. Alleen we hadden een probleem te weinig bemanningsleden hoe snel trek je een blik met vrijwilligers open? Uit eindelijk zijn we toch om 11 uur vertrokken wind Zuid 4 Bfr met een rif in het grootzeil en na een uur flinke regen bui ter hoogt van Stavoren. Bij Workum begon de wind aan te trekken tegen de zes met 7 knoop op de teller. We kregen toch nog een veeg van staartje mee, en de Blazer brûzet het Makkummerdiep in. Al met al een geslaagd weekend .
Gr Geart
zaterdag 4 oktober 2008
Zilt organiseert zeiltochten
Makkum
Zilt kleding van de kust heeft de Blazer TX33 afgehuurd voor drie zeiltochten van anderhalf uur op 4 oktober 2008. De weersvoorspellingen waren niet echt gunstig.
Maar vanmorgen 10 uur stond er een 4 Bfr NW en het was droog. De eerste gasten, maximaal 12, scheepten zich in door allemaal hun naam in het logboek zetten. De wind zette met de eerste tocht meer aan. We waren met 4 bemanningsleden, een extra handje meehelpen was geen overbodige luxe. Er waren drie bemanningsleden die konden schipperen, dus elk een tocht schipperen. Dan zou ik zelf de laatste doen, aldus besloten.
De gasten waren er niet altijd goed op gekleed, zodat enkele gasten wel een beetje nat zijn geworden. De tweede tocht toch maar een rif gestoken in het grootzeil, het ging er soms wel heftig aan toe, de snelheid zes tot soms acht knopen. De wind kromp van west naar zuidwest en nam toe tot 5- 6 Bfr. Werkelijk een tocht waar de gasten waar voor hun geld kregen en wat buiswater op te koop toe.
De laatste afvaart waren er 12 gasten of enkele meer? We hebben de koppen niet geteld. Ik had besloten de zeilen in het Makkummerkanaal voor het onstuimige IJsselmeer al omhoog te hijsen, daar we het bijna konden bezeilen. Met behulp van de motor konden we hoogte houden ten opzichte van de boeien. Na boei MA6 kon de motor uit en konden we met een mooie slag Kornwerderzand aanzeilen en dan overstag met een knik in de schoot naar het zuiden. Na een twintig minuten weer terug naar de Makkummer vaargeul. Door de onstuimige wind geen gijpmanoevre gedaan, maar overstag en terug naar de haven met ruime wind en met pieken van acht knopen.
We moesten met twee man aan het helmhout sjorren om het zaakje op koers te houden. Een geslaagde dag ondanks de onstuimige wind en enkel natte kleren het is inmiddels een dikke 6 Bfr. Mooi op tijd klaar wegens een aanwakkerende wind, de zeilen afdekken en naar de Zilt winkel voor een borrel "Proost".
Zilt kleding van de kust heeft de Blazer TX33 afgehuurd voor drie zeiltochten van anderhalf uur op 4 oktober 2008. De weersvoorspellingen waren niet echt gunstig.
Maar vanmorgen 10 uur stond er een 4 Bfr NW en het was droog. De eerste gasten, maximaal 12, scheepten zich in door allemaal hun naam in het logboek zetten. De wind zette met de eerste tocht meer aan. We waren met 4 bemanningsleden, een extra handje meehelpen was geen overbodige luxe. Er waren drie bemanningsleden die konden schipperen, dus elk een tocht schipperen. Dan zou ik zelf de laatste doen, aldus besloten.
De gasten waren er niet altijd goed op gekleed, zodat enkele gasten wel een beetje nat zijn geworden. De tweede tocht toch maar een rif gestoken in het grootzeil, het ging er soms wel heftig aan toe, de snelheid zes tot soms acht knopen. De wind kromp van west naar zuidwest en nam toe tot 5- 6 Bfr. Werkelijk een tocht waar de gasten waar voor hun geld kregen en wat buiswater op te koop toe.
De laatste afvaart waren er 12 gasten of enkele meer? We hebben de koppen niet geteld. Ik had besloten de zeilen in het Makkummerkanaal voor het onstuimige IJsselmeer al omhoog te hijsen, daar we het bijna konden bezeilen. Met behulp van de motor konden we hoogte houden ten opzichte van de boeien. Na boei MA6 kon de motor uit en konden we met een mooie slag Kornwerderzand aanzeilen en dan overstag met een knik in de schoot naar het zuiden. Na een twintig minuten weer terug naar de Makkummer vaargeul. Door de onstuimige wind geen gijpmanoevre gedaan, maar overstag en terug naar de haven met ruime wind en met pieken van acht knopen.
We moesten met twee man aan het helmhout sjorren om het zaakje op koers te houden. Een geslaagde dag ondanks de onstuimige wind en enkel natte kleren het is inmiddels een dikke 6 Bfr. Mooi op tijd klaar wegens een aanwakkerende wind, de zeilen afdekken en naar de Zilt winkel voor een borrel "Proost".
vrijdag 3 oktober 2008
Schipperen
Makkum
Donderdagmiddag 2 oktober om 16 uur zijn we van wal gestoken. Het is weer een poosje droog, veel zon en windkracht 4 bfr. De eerste tocht met de Blazer als schipper, verder geen verantwoordelijke die de leerling-schipper bijstaat. Heb al drie keer eerder het helmhout bediend met de afvaart en aanleggen. We liggen in de buurt van de grote scheepswerf (voorheen Amels) De Vries waar vaak de wind krachtiger en uit een andere richting waait. We zijn met ons vieren, minimaal als bemanning, met westenwind op de motor buitengaats. Met een knik in de schoot ruim 5 knopen in de richting Friese vaarroute. Na een uur weer overstag terug naar Kornwerderzand, de eerste buien dienen zich aan. De eerste bui kunnen we ontlopen door opnieuw overstag te gaan. Toen deze gepasseerd was toch terug naar de haven, en alsnog een fikse plensbui op het droge vlastuig. Drijfnat, dat houdt in dat het zeil niet mag worden afgedekt vanwege broei. En op een droge dag het zeil laten drogen. In de tweede poging aangelegd, als een eitje, het kon niet beter. Na afloop even nakeuvelen onderdeks, tot de volgende trip.
Geart
Donderdagmiddag 2 oktober om 16 uur zijn we van wal gestoken. Het is weer een poosje droog, veel zon en windkracht 4 bfr. De eerste tocht met de Blazer als schipper, verder geen verantwoordelijke die de leerling-schipper bijstaat. Heb al drie keer eerder het helmhout bediend met de afvaart en aanleggen. We liggen in de buurt van de grote scheepswerf (voorheen Amels) De Vries waar vaak de wind krachtiger en uit een andere richting waait. We zijn met ons vieren, minimaal als bemanning, met westenwind op de motor buitengaats. Met een knik in de schoot ruim 5 knopen in de richting Friese vaarroute. Na een uur weer overstag terug naar Kornwerderzand, de eerste buien dienen zich aan. De eerste bui kunnen we ontlopen door opnieuw overstag te gaan. Toen deze gepasseerd was toch terug naar de haven, en alsnog een fikse plensbui op het droge vlastuig. Drijfnat, dat houdt in dat het zeil niet mag worden afgedekt vanwege broei. En op een droge dag het zeil laten drogen. In de tweede poging aangelegd, als een eitje, het kon niet beter. Na afloop even nakeuvelen onderdeks, tot de volgende trip.
Geart
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...