Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
maandag 20 september 2010
maandag 13 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Zaterdag 21-08-2010 daar we als bemaning van de Blazer ons hebben opgegeven voor het proppen van 13..00 tot 16.00 uur, moeten we het eerst varen met gasten. Deze keer niet de IJhaven in maar er bij langs om op tijd weer terug te zijn. Het werd toch nog even later dan 13.00 uur. En dan de wal op met een t-shirt met tekst, en gasten warm maken voor een buiten kansje op een botter. De tekst was ongeveer zo: "Varen op een botter wild u meer weten vraag het mij". En het werkte blijkbaar want het aantal deelnemers vandaag was beduidend meer dan gisteren. En na 17.00 uur weer een tocht rond het IJ gebied.
En elke avond werden we getrakteerd met vuurwerk, de commercie draaid op volle toeren.
Zaterdag 21-08-2010 daar we als bemaning van de Blazer ons hebben opgegeven voor het proppen van 13..00 tot 16.00 uur, moeten we het eerst varen met gasten. Deze keer niet de IJhaven in maar er bij langs om op tijd weer terug te zijn. Het werd toch nog even later dan 13.00 uur. En dan de wal op met een t-shirt met tekst, en gasten warm maken voor een buiten kansje op een botter. De tekst was ongeveer zo: "Varen op een botter wild u meer weten vraag het mij". En het werkte blijkbaar want het aantal deelnemers vandaag was beduidend meer dan gisteren. En na 17.00 uur weer een tocht rond het IJ gebied.
En elke avond werden we getrakteerd met vuurwerk, de commercie draaid op volle toeren.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Vrijdag 20-08-2010 om 08.00 uur ontbijt op de Castor oud marine schip, na afloop palaver wat er vandaag op het programma staat. Daar we voor het publiek wel wat afgelegen liggen zullen we in ploegen het publiek moeten bewegen om een tochtje met een Botter of een Blazer uitnodigen (proppen). Het ging boven verwachting tegen half 12 hadden we ook een vrachtje. Er werd langzaam gevaren, er geld ook snelheids beperking 6 km en vaak ging het nog langzamer. Groot en veel keine boten en daar tussen door manoeuvrerend enkele veerponten die ook hun ruimte opeisend wat veel concentratie vergde van de scheepvaart. We zijn de IJhaven in gevaren waar de meeste tolchips lagen en op het einde van de haven weer terug. Maar dat hebben we geweten een geplande tocht van anderhalf uur werd ruim drie uren. Er was bijna niet door heen te komen, af en toe een noodgreep om een sloep te ontwijken, of de kop, afgedreven door de wind, weer in de goede richting te sturen. Onze gasten kregen waar voor hun geld (€ 40.-pp.)Na afloop zij Karel Helder jullie hebben die gasten verwend, nou ja dan zijn we voor de rest van de dag vrij!
Vrijdag 20-08-2010 om 08.00 uur ontbijt op de Castor oud marine schip, na afloop palaver wat er vandaag op het programma staat. Daar we voor het publiek wel wat afgelegen liggen zullen we in ploegen het publiek moeten bewegen om een tochtje met een Botter of een Blazer uitnodigen (proppen). Het ging boven verwachting tegen half 12 hadden we ook een vrachtje. Er werd langzaam gevaren, er geld ook snelheids beperking 6 km en vaak ging het nog langzamer. Groot en veel keine boten en daar tussen door manoeuvrerend enkele veerponten die ook hun ruimte opeisend wat veel concentratie vergde van de scheepvaart. We zijn de IJhaven in gevaren waar de meeste tolchips lagen en op het einde van de haven weer terug. Maar dat hebben we geweten een geplande tocht van anderhalf uur werd ruim drie uren. Er was bijna niet door heen te komen, af en toe een noodgreep om een sloep te ontwijken, of de kop, afgedreven door de wind, weer in de goede richting te sturen. Onze gasten kregen waar voor hun geld (€ 40.-pp.)Na afloop zij Karel Helder jullie hebben die gasten verwend, nou ja dan zijn we voor de rest van de dag vrij!
dinsdag 7 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Donderdag 19 augustus.
Vandaag aan boord Geert (schipper), Joep en Pim.
Door miscommunicatie tussen Karel helder en Marike Schokking was er enige onduidelijkheid of de Blazer gasten aan boord kreeg voor de Sail In. Nog de nasmaak van het vis eten van gisteren avond gaan we 07.15 met 10 gasten richting IJmuiden, het werd behoorlijk druk zo’n beetje wat varen kan dat vaart! De politie te water moest diverse vaartuigen vermanen stuurboord wal te houden. Kwart over negen hebben we de sluizen in zicht van IJmuiden en is het afwachten als het Sail In echt van start gaat. Je komt ogen te kort wat een mensen en boten groot en klein, en met een slakke gang gaat het richting Amsterdam. Met de wind in de rug drijven we letterlijk naar Amsterdam 1 á 2 knoop. Door Pim zijn we voorzien van de nodige versnapering en broodjes, een voortrefelijke ketering klasse. Meer dan de helft hebben we dan ook drijvend afgelegd, om het achterop komend windjammers goed te kunnen bekijken. Tegen 18.00 uur lagen we weer voor de wal, dat hebben we dan weer gehad het grote feest genoemd “Sail In”.
Donderdag 19 augustus.
Vandaag aan boord Geert (schipper), Joep en Pim.
Door miscommunicatie tussen Karel helder en Marike Schokking was er enige onduidelijkheid of de Blazer gasten aan boord kreeg voor de Sail In. Nog de nasmaak van het vis eten van gisteren avond gaan we 07.15 met 10 gasten richting IJmuiden, het werd behoorlijk druk zo’n beetje wat varen kan dat vaart! De politie te water moest diverse vaartuigen vermanen stuurboord wal te houden. Kwart over negen hebben we de sluizen in zicht van IJmuiden en is het afwachten als het Sail In echt van start gaat. Je komt ogen te kort wat een mensen en boten groot en klein, en met een slakke gang gaat het richting Amsterdam. Met de wind in de rug drijven we letterlijk naar Amsterdam 1 á 2 knoop. Door Pim zijn we voorzien van de nodige versnapering en broodjes, een voortrefelijke ketering klasse. Meer dan de helft hebben we dan ook drijvend afgelegd, om het achterop komend windjammers goed te kunnen bekijken. Tegen 18.00 uur lagen we weer voor de wal, dat hebben we dan weer gehad het grote feest genoemd “Sail In”.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De volgende morgen woensdag 18 aug. Op naar Amsterdam. Aan boord vandaag Geert (schipper), Joep, Wim, Aernout en Rob de Jong.
Marti en Gerard met auto van Joep terug naar Makkum.
Verslag Geert: De Wind was ZW 3 á 4 een mooie bries, de trossen los om 09.35 van de vele botters die hier zouden liggen was geen sprake. Volgens mij is dat grote veld van schepen uit gewaaierd naar diverse havens, of blijven liggen in Enkhuizen. De Paling aak uit Heeg lag wel in Edam, iedereen is op zijn eigen houtje naar Amsterdam gegaan blijkbaar. Het was de bedoeling dat er gasten zouden mee varen naar Amsterdam, maar zij wilden ook wel mee naar IJmuiden en terug voor de “Sail-In”. Maar daar was geen plaats voor hen, we krijgen met Sail in al 12 gasten mee volgens BBH. Dus aan melden bij Botterbehoud was wel mogelijk, maar achteraf had het wel gekund, we hadden nog geen 12 gasten aan boord, ongeveer 10. Harry was wel in Edam met de botter, en hebben een wedstrijd onderling aangegaan. Waar de Botter het af moest leggen tegen de Blazer, dankzij een toenemende wind 5 Bfr ZW. Het was druk bij de schellingenbrug en de Oranje sluizen, we waren niet de enigste. In de middag rond 14.00 aangekomen in Amsterdam.
De volgende morgen woensdag 18 aug. Op naar Amsterdam. Aan boord vandaag Geert (schipper), Joep, Wim, Aernout en Rob de Jong.
Marti en Gerard met auto van Joep terug naar Makkum.
Verslag Geert: De Wind was ZW 3 á 4 een mooie bries, de trossen los om 09.35 van de vele botters die hier zouden liggen was geen sprake. Volgens mij is dat grote veld van schepen uit gewaaierd naar diverse havens, of blijven liggen in Enkhuizen. De Paling aak uit Heeg lag wel in Edam, iedereen is op zijn eigen houtje naar Amsterdam gegaan blijkbaar. Het was de bedoeling dat er gasten zouden mee varen naar Amsterdam, maar zij wilden ook wel mee naar IJmuiden en terug voor de “Sail-In”. Maar daar was geen plaats voor hen, we krijgen met Sail in al 12 gasten mee volgens BBH. Dus aan melden bij Botterbehoud was wel mogelijk, maar achteraf had het wel gekund, we hadden nog geen 12 gasten aan boord, ongeveer 10. Harry was wel in Edam met de botter, en hebben een wedstrijd onderling aangegaan. Waar de Botter het af moest leggen tegen de Blazer, dankzij een toenemende wind 5 Bfr ZW. Het was druk bij de schellingenbrug en de Oranje sluizen, we waren niet de enigste. In de middag rond 14.00 aangekomen in Amsterdam.
maandag 6 september 2010
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Verslag Geert: De tocht richting Enkhuizen ging redelijk snel over naar veel regen en wind. Tijdens de buien 5 á 6 Bfr ging het er heftig aan toe. Gerard tussentijds enkele keren de positie op de kaart aflezen waar we precies zaten. Toch wel handig GPS aan boord te hebben. De GPS gaf met pieken aan van ruim 7 knopen, in de buurt van de NH kust waar we meer zuidelijk stuurden (halve wind) tegen de 8 knopen. Gerard vroeg nog of Enkhuizen als uitpunt voor deze dag niet beter was.
Door deze vraag heb ik voorgesteld in Enkhuizen een pitstop te houden, met andere woorden even aanleggen en even opwarmen koffie drinken ed, in middels was het 14.00 uur.
Na ruim een uur hebben we het eerste rif gestoken in het grootzeil, er moet nu meer aan de wind worden gezeild. Door de sluis ging vlot, de wind was wat afgenomen en gevoelsmatig ging het als een slakke gang. Maar meer op het ruime Markermeer stond er toch wel stormachtige wind.
Edam was voor mij een onbekende kust, maar Gerard en vooral Wim waren daar meer bekend. We hadden het witte paart (Marken) in het vizier gelijk aan onze koers. Maar nu nam de wind af, en we moesten nog heel stuk opkruisen. Het rif er uit, Edam ligt te ver om de rest op de motor te doen. Voor donker waren we in Edam ongeveer 20.15 uur, wel smal hier had een hele andere voorstelling van Edam.
Verslag Geert: De tocht richting Enkhuizen ging redelijk snel over naar veel regen en wind. Tijdens de buien 5 á 6 Bfr ging het er heftig aan toe. Gerard tussentijds enkele keren de positie op de kaart aflezen waar we precies zaten. Toch wel handig GPS aan boord te hebben. De GPS gaf met pieken aan van ruim 7 knopen, in de buurt van de NH kust waar we meer zuidelijk stuurden (halve wind) tegen de 8 knopen. Gerard vroeg nog of Enkhuizen als uitpunt voor deze dag niet beter was.
Door deze vraag heb ik voorgesteld in Enkhuizen een pitstop te houden, met andere woorden even aanleggen en even opwarmen koffie drinken ed, in middels was het 14.00 uur.
Na ruim een uur hebben we het eerste rif gestoken in het grootzeil, er moet nu meer aan de wind worden gezeild. Door de sluis ging vlot, de wind was wat afgenomen en gevoelsmatig ging het als een slakke gang. Maar meer op het ruime Markermeer stond er toch wel stormachtige wind.
Edam was voor mij een onbekende kust, maar Gerard en vooral Wim waren daar meer bekend. We hadden het witte paart (Marken) in het vizier gelijk aan onze koers. Maar nu nam de wind af, en we moesten nog heel stuk opkruisen. Het rif er uit, Edam ligt te ver om de rest op de motor te doen. Voor donker waren we in Edam ongeveer 20.15 uur, wel smal hier had een hele andere voorstelling van Edam.
Sail Amsterdam
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De voor bereiding.
Dinsdag 17 augustus.
Voorafgaand aan de heenreis op dinsdag 17 aug. zijn er door Omrop Fryslân filmopnamen gemaakt (uitgezonden op dinsdag 26 aug.). Ca 10.30 uur ging de Blazer met aan boord Geert (schipper), Gerard, Wim en Marti richting Volendam. Oorspronkelijk zou de Blazer naar Enkhuizen gaan, alle botters zouden daar verzamelen, in Enkhuizen heeft Geert Karel Helder (vz. VBB) waar de schepen zouden verzamelen in Volendam. Toen bleek het op eens Edam te zijn heel vreemd!
De voor bereiding.
Dinsdag 17 augustus.
Voorafgaand aan de heenreis op dinsdag 17 aug. zijn er door Omrop Fryslân filmopnamen gemaakt (uitgezonden op dinsdag 26 aug.). Ca 10.30 uur ging de Blazer met aan boord Geert (schipper), Gerard, Wim en Marti richting Volendam. Oorspronkelijk zou de Blazer naar Enkhuizen gaan, alle botters zouden daar verzamelen, in Enkhuizen heeft Geert Karel Helder (vz. VBB) waar de schepen zouden verzamelen in Volendam. Toen bleek het op eens Edam te zijn heel vreemd!
dinsdag 31 augustus 2010
Vaartocht met het Friese hart
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Op donderdag 29-07-2010 heeft het Friese hart met de organisatie met aanhang zich ook ingescheept op de TX33. Nu zelf eens ervaren wat zij aanbieden aan de toeristen.
Met een stevige 5 Bfr NW ging de zeiltocht richting Wieringer zend mast, waar ondertussen de broodjes met beleg goed smaakten. De GPS gaf een 6 à 7 knopen aan het ging er lustig oplos, wie aan het helmhout stond moest wel stevig in de schoenen staan. Er werd dus genoten van de krachten die de natuur via het zeil de TX33 door het vlakke water onder de dijk voort joeg. Het keerpunt was in de buurt van het monument op de Afsluitdijk. En dan weer terug het zelfde traject als de heen reis.
De warme jas was niet overbodig want het zonnetje liet zich niet zien. Maar het was droog en dat is al heel wat.
Op donderdag 29-07-2010 heeft het Friese hart met de organisatie met aanhang zich ook ingescheept op de TX33. Nu zelf eens ervaren wat zij aanbieden aan de toeristen.
Met een stevige 5 Bfr NW ging de zeiltocht richting Wieringer zend mast, waar ondertussen de broodjes met beleg goed smaakten. De GPS gaf een 6 à 7 knopen aan het ging er lustig oplos, wie aan het helmhout stond moest wel stevig in de schoenen staan. Er werd dus genoten van de krachten die de natuur via het zeil de TX33 door het vlakke water onder de dijk voort joeg. Het keerpunt was in de buurt van het monument op de Afsluitdijk. En dan weer terug het zelfde traject als de heen reis.
De warme jas was niet overbodig want het zonnetje liet zich niet zien. Maar het was droog en dat is al heel wat.
dinsdag 10 augustus 2010
Blazer avondturen op het Wad
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Makkum-WestTerschelling 6-8 augustus 2010
Opvarenden: Rob Leemans schipper en maten Gerard, Geert, Marti en dolly.
Dit weekend is een opgezetplan om als bemanning vertrouwt te raken met het Wad en de route naar Terschelling. Vrijdag avond de trossen los om 19.00 uur prima weer weinig wind, eerst nog even gasolie tanken. Een vlakke zee droogvallen bij het zuidoostrak na 3 uur HW. Anker uit en afwachten maar onder een genot van een wijntje en hapjes en genieten van de rust en de stilte. Tegen half 12 (middernacht) lag de Blazer bijna droog 10 cm water. Nu de ladder, speciaal hier voor meegenomen, overboord en rondjes lopen om de Blazer. Met blote voeten of met laarsen, en het anker zien waar het ligt. Zo stil en rustig het toen was, werd het anders als de Blazer weer los kwam. Door een opkomende wind 4 Bfr was het gedaan met onze nachtrust. Wegens de golfslag en het slingeren en knappen en kraken van de mast tot gevolg.
De ander morgen afgesproken om half 7 ieder uit de kooi daar niemand nog een oog dicht deed, opbreken en het anker lichten wat niet echt vlotten wouw. In deze consternatie gaan er dan ook meerdere dingen mis, en dat op de nuchtere maag. Onze bijboot ging op eigen kracht zonder gehinderd te worden met een lijn er van door, en verspeelden we ook de anker bol nog. Tja dan heb je ook alles wat er niet goed gaat. Na alle verloren atributen weer opgevist te hebben zonder weer vast te geraken, zeilend op naar Terschelling met zuidelijke wind 4 à 5 Bfr. Met een ruime bakstag wind in de zeilen, wel een druilig en grijze lucht ging het voortvarend. In vier uren goed te bezeilen varen we de haven binnen, per Marifoon gevraagd om een ligplaats, die ons dan ook vlot werd aan geboden. Een mooie plek aan de kade prezies op maat. Door de vele regen die dag zijn we genoodzaakt droge plekken op te zoeken zoals een strandpaviljoen voor een luns. Daarna hebben we met enige slaap de vermoeide spieren rust kunnen geven. Verder hebben we nog veel bekijks gehad, de plaatselijke courant in gezeind door Rob voor stukje in de krant wegens het bezoek van de Blazer aan Terschelling.
De volgende morgen na een stevige maaltijd en koffie/thee vertokken kwart voor 10, en op aanwijzing van Joep een alternatieve route gevolgd wat wel anderhalf uur tijd winst gaf. Na eenmaal goed op koers richting Harlingen de kluiver bij gezet, wat ons toch ondanks stroom tegen op de GPS een 2.7 tot 3.1 knopen gaf over de grond. Zoals gister ook nu goed te bezeilen, zelfs na Harlingen stroom mee. En we hebben met deze tocht meer ervaring gekregen met het zeilen met de kluiver. We zijn het er met elkaar over eens dat het grote anker (dreg) vervangen moet worden door het de kleinere dreg, die voldoet ook goed. Alleen zoals het nu gaat lopen we enige schade op aan de kop van de Blazer. En er moet een stevige lijn aan de kop van het anker aan een ankerbol, zodat we het anker gemakkelijker uit bodem kunnen trekken, waardoor de anker tros makkelijk aan boord kan worden getrokken over de stevenrol.
Een mooiweekend die een vervolg diend te hebben, mogelijk plannen maken via het Friesehart, wie weet gaat het nog wat worden.
Makkum-WestTerschelling 6-8 augustus 2010
Opvarenden: Rob Leemans schipper en maten Gerard, Geert, Marti en dolly.
Dit weekend is een opgezetplan om als bemanning vertrouwt te raken met het Wad en de route naar Terschelling. Vrijdag avond de trossen los om 19.00 uur prima weer weinig wind, eerst nog even gasolie tanken. Een vlakke zee droogvallen bij het zuidoostrak na 3 uur HW. Anker uit en afwachten maar onder een genot van een wijntje en hapjes en genieten van de rust en de stilte. Tegen half 12 (middernacht) lag de Blazer bijna droog 10 cm water. Nu de ladder, speciaal hier voor meegenomen, overboord en rondjes lopen om de Blazer. Met blote voeten of met laarsen, en het anker zien waar het ligt. Zo stil en rustig het toen was, werd het anders als de Blazer weer los kwam. Door een opkomende wind 4 Bfr was het gedaan met onze nachtrust. Wegens de golfslag en het slingeren en knappen en kraken van de mast tot gevolg.
De ander morgen afgesproken om half 7 ieder uit de kooi daar niemand nog een oog dicht deed, opbreken en het anker lichten wat niet echt vlotten wouw. In deze consternatie gaan er dan ook meerdere dingen mis, en dat op de nuchtere maag. Onze bijboot ging op eigen kracht zonder gehinderd te worden met een lijn er van door, en verspeelden we ook de anker bol nog. Tja dan heb je ook alles wat er niet goed gaat. Na alle verloren atributen weer opgevist te hebben zonder weer vast te geraken, zeilend op naar Terschelling met zuidelijke wind 4 à 5 Bfr. Met een ruime bakstag wind in de zeilen, wel een druilig en grijze lucht ging het voortvarend. In vier uren goed te bezeilen varen we de haven binnen, per Marifoon gevraagd om een ligplaats, die ons dan ook vlot werd aan geboden. Een mooie plek aan de kade prezies op maat. Door de vele regen die dag zijn we genoodzaakt droge plekken op te zoeken zoals een strandpaviljoen voor een luns. Daarna hebben we met enige slaap de vermoeide spieren rust kunnen geven. Verder hebben we nog veel bekijks gehad, de plaatselijke courant in gezeind door Rob voor stukje in de krant wegens het bezoek van de Blazer aan Terschelling.
De volgende morgen na een stevige maaltijd en koffie/thee vertokken kwart voor 10, en op aanwijzing van Joep een alternatieve route gevolgd wat wel anderhalf uur tijd winst gaf. Na eenmaal goed op koers richting Harlingen de kluiver bij gezet, wat ons toch ondanks stroom tegen op de GPS een 2.7 tot 3.1 knopen gaf over de grond. Zoals gister ook nu goed te bezeilen, zelfs na Harlingen stroom mee. En we hebben met deze tocht meer ervaring gekregen met het zeilen met de kluiver. We zijn het er met elkaar over eens dat het grote anker (dreg) vervangen moet worden door het de kleinere dreg, die voldoet ook goed. Alleen zoals het nu gaat lopen we enige schade op aan de kop van de Blazer. En er moet een stevige lijn aan de kop van het anker aan een ankerbol, zodat we het anker gemakkelijker uit bodem kunnen trekken, waardoor de anker tros makkelijk aan boord kan worden getrokken over de stevenrol.
Een mooiweekend die een vervolg diend te hebben, mogelijk plannen maken via het Friesehart, wie weet gaat het nog wat worden.
Frisian Solar Challenge te Leeuwarden
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
11-07-2010
Te middernacht van zaterdag op zondag werd Leeuwarden verrast met heftig onweer, en moest hier door een droge plek zoeken om niet nat te worden. Dat ging ten koste van mijn nachtrust, waarop ik de volgende morgen verslaapte. Was afgesproken dat Harry de Leeuw en Wim Schoon om half 9 zouden arriveren voor de terug reis naar Makkum.
Foutje, de koffie had ik nog niet gezet het lag ook zo goed. De terugtocht ging voorspoedig alles op de motor stok in de wind helaas. Rolf heeft ons uit gezwaaid tot aan de randen van Leeuwarden. We kunnen ook niet alles mee hebben toch?
11-07-2010
Te middernacht van zaterdag op zondag werd Leeuwarden verrast met heftig onweer, en moest hier door een droge plek zoeken om niet nat te worden. Dat ging ten koste van mijn nachtrust, waarop ik de volgende morgen verslaapte. Was afgesproken dat Harry de Leeuw en Wim Schoon om half 9 zouden arriveren voor de terug reis naar Makkum.
Foutje, de koffie had ik nog niet gezet het lag ook zo goed. De terugtocht ging voorspoedig alles op de motor stok in de wind helaas. Rolf heeft ons uit gezwaaid tot aan de randen van Leeuwarden. We kunnen ook niet alles mee hebben toch?
dinsdag 27 juli 2010
Frisian Solar Challenge te Leeuwarden
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
10-07-2010
Op zaterdag om 11.00 stond er op het programma een rondvaart met Gasten.
Een ploeg gasten die bij ons op zou stappen wilden de herstart op de kleine Wielen bij wonen. Maar daar kunnen wij niet komen van wege onze mast, dus toen maar een andere ploeg aan boord van de gemeente Leeuwarden. Door dit oponthoud en dan ook nog mensen die nog snel even een toilet wilden op zoeken, kwamen we 5 min voor 12 voor een gesloten brug. Dubbelrood nee toch wat nu. Rolf de Organisatie ingeligt dat we niet verder konden, en het was al zo warm. En er werd iets geregeld na tien min ging de brug toch open hulde aan de brugwachter die zijn rusttijd in leverde. De tocht ging richting Dokkum op de wijde EE, en we konden zowaar het zeil ook nog hijsen.
Rond Half 3 moesten we terug zijn daar de finisch er in gelegt wordt voor de zonneboten. Na afloop van dit festijn heb ik bij Rolf gegeten, en na het prima maal heeft Rolf me weer afgezet bij de Prinsentuin.
10-07-2010
Op zaterdag om 11.00 stond er op het programma een rondvaart met Gasten.
Een ploeg gasten die bij ons op zou stappen wilden de herstart op de kleine Wielen bij wonen. Maar daar kunnen wij niet komen van wege onze mast, dus toen maar een andere ploeg aan boord van de gemeente Leeuwarden. Door dit oponthoud en dan ook nog mensen die nog snel even een toilet wilden op zoeken, kwamen we 5 min voor 12 voor een gesloten brug. Dubbelrood nee toch wat nu. Rolf de Organisatie ingeligt dat we niet verder konden, en het was al zo warm. En er werd iets geregeld na tien min ging de brug toch open hulde aan de brugwachter die zijn rusttijd in leverde. De tocht ging richting Dokkum op de wijde EE, en we konden zowaar het zeil ook nog hijsen.
Rond Half 3 moesten we terug zijn daar de finisch er in gelegt wordt voor de zonneboten. Na afloop van dit festijn heb ik bij Rolf gegeten, en na het prima maal heeft Rolf me weer afgezet bij de Prinsentuin.
Frisian Solar Challenge te Leeuwarden.
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De Frisian Solar Challenge wordt elke twee jaar gehouden, de eerstvolgende editie is in 2010. Het evenement begint dan op zondag 4 juli met een attractieve testvaart in de grachten van start en finishplek Leeuwarden. Vervolgens varen de zonneboten in zes dagen langs de Friese elf Steden. De wedstrijd wordt gevaren in drie klassen: een Topklasse en twee Challenge-klasses voor één en tweepersoonsboten. Finish op zaterdag 10 juli 2010 in Leeuwarden.
09-07-2010
De Blazer wordt wegens de Frisian Solar Challenge verwacht in de Prinsentuin te Leeuwarden. Opvarenden zijn Joep met twee opstappers en Gerard Janssen en mijn persoon. Vertrokken op vrijdag 08-07-2010 om 08.00 uur naar Kornwerderzand HW 07.45 dus stroom tegen maar met NO wind is dat best te doen + Kluiver, de GPS gaf 3.7 over de grond aan met 3 Bfr. Rond 11.oo uur door de Tsj. Hiddessluis en via het Van Harinxmakanaal naar Leeuwarden. Aankomst rond 14.30 in de Prinssentuin Joep en zijn opstappers zijn daarna opgehaald door Jacob Wijnia. Met Gerard heb ik af gesproken bij de Walrus in Leeuwarden te eten rond 20.00 uur.
De Frisian Solar Challenge wordt elke twee jaar gehouden, de eerstvolgende editie is in 2010. Het evenement begint dan op zondag 4 juli met een attractieve testvaart in de grachten van start en finishplek Leeuwarden. Vervolgens varen de zonneboten in zes dagen langs de Friese elf Steden. De wedstrijd wordt gevaren in drie klassen: een Topklasse en twee Challenge-klasses voor één en tweepersoonsboten. Finish op zaterdag 10 juli 2010 in Leeuwarden.
09-07-2010
De Blazer wordt wegens de Frisian Solar Challenge verwacht in de Prinsentuin te Leeuwarden. Opvarenden zijn Joep met twee opstappers en Gerard Janssen en mijn persoon. Vertrokken op vrijdag 08-07-2010 om 08.00 uur naar Kornwerderzand HW 07.45 dus stroom tegen maar met NO wind is dat best te doen + Kluiver, de GPS gaf 3.7 over de grond aan met 3 Bfr. Rond 11.oo uur door de Tsj. Hiddessluis en via het Van Harinxmakanaal naar Leeuwarden. Aankomst rond 14.30 in de Prinssentuin Joep en zijn opstappers zijn daarna opgehaald door Jacob Wijnia. Met Gerard heb ik af gesproken bij de Walrus in Leeuwarden te eten rond 20.00 uur.
dinsdag 13 juli 2010
Donderdags varen met gasten
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Tussentijds wordt er op donderdagmiddag en avond gevaren liefst met gasten. Maar het koude weer van het afgelopen voorjaar hield de gasten blijkbaar op afstand.
Nu op donderdagmiddag 08-07-2010 hebben er zich toch 6 volwassenen en twee kinderen aangemeld. Weinig wind 2 Bfr en minder maar het was mooi weer. Na een uur zeilen met weinig voortgang de zeilen maar gestreken. En het anker uit gegooid voor de lief hebber om een baantje te trekken. Joep zag dat wel zitten en een sportieve gast, daarvoor heet het ook zomerwarmte. Na een klein ommetje op de motor terug naar het vertrekpunt.
Jammer dat er zo weinig wind stond, maar het weer hebben we niet in de hand.
Tussentijds wordt er op donderdagmiddag en avond gevaren liefst met gasten. Maar het koude weer van het afgelopen voorjaar hield de gasten blijkbaar op afstand.
Nu op donderdagmiddag 08-07-2010 hebben er zich toch 6 volwassenen en twee kinderen aangemeld. Weinig wind 2 Bfr en minder maar het was mooi weer. Na een uur zeilen met weinig voortgang de zeilen maar gestreken. En het anker uit gegooid voor de lief hebber om een baantje te trekken. Joep zag dat wel zitten en een sportieve gast, daarvoor heet het ook zomerwarmte. Na een klein ommetje op de motor terug naar het vertrekpunt.
Jammer dat er zo weinig wind stond, maar het weer hebben we niet in de hand.
woensdag 30 juni 2010
Weekend Botterwedstrijd Den Helder
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Donderdag morgen 10 Juni 08.00 uur vertrokken naar Den Helder via Kornwerderzand. Het was wat druilig weer en niet zoveel wind, maar toen we op het Wad kwamen nam de wind toch weer wat aan uit N.N.W. Na 10.00 uur na enkele redelijke buien werd het droog, via de Doove Balg en de Texelstroom op naar Den Helder. Om 13.00 uur melden we ons aan bij de Zeedoksluis voor schutte naar de Oude Rijkswerf Willemsoord.
De volgende dag de Botterwedstrijd hier volgt het verslag van Harry de Leeuw:
Vrijdag 11 juni was de botterwedstrijd georganiseerd door de Stichting Botterwedstrijd Den Helder met veel inbreng van de Ransdorp 28.
Om 10.00 uur ´s morgens werden de gasten ontvangen en daarna doorgestuurd naar hun toegewezen schip. Hiervoor hadden de bemanningen reeds kunnen genieten van een uitstekend ontbijt en waren de spullen voor de lunch meegenomen aan boord.
De TX33 werd deze dag bemand door schipper Geert en maten Gerard en Harry en (gast)maat Lex van de RD28. Om 10.30 uur kwamen de gasten van Hotel Restaurant Lands End aan boord, een groep van 10 personen. Na een enthousiast welkomstwoord van Harry zijn we door de Zeedoksluis naar buiten gegaan om aan de wedstrijd te kunnen beginnen. De condities waren verre van ideaal. Slecht zicht en geen wind. De oorspronkelijke baan werd veranderd naar een “up-/downwind” baan voor de dijk van Den Helder. Na een aantal keren oefenen met overstag gaan en gijpen “stond” de ploeg en waren we klaar voor de start om 13.00 uur. Gelukkig begon ook de wind iets aan te wakkeren zodat er ook echt gezeild kon worden.
Na de start maakten we een slag richting Texel. Een gouden greep zodat we als 2e de bovenwindse boei konden ronden. In het voor de windse rak moesten we helaas toezien hoe de schepen met kluiver aan ons voorbij kwamen. Uiteindelijk kwamen we toch als 5e bij de benedenwindse boei. Daarna moesten we opnieuw door de startlijn om een volgend rondje te maken. Harry vergat dat we door de startlijn moesten waarbij we de boei aan de verkeerde kant voorbij gingen. Dus omkeren, terug naar de startlijn, weer omkeren en de boei aan de juiste kant passeren. Dit ging goed mede door de tomeloze inzet van onze crew. Niet te vergeten dat al sinds het 1e rak Nynke, een van de dames van onze gasten, met zeer veel plezier aan het roer stond en het erg goed deed. En zo werd de misser van Harry weer gecompenseerd. Het leukste vond Nijnke in het voor de windse rak een schip dat voor haar voer de wind uit de zeilen te nemen zodat we die voorbij konden gaan. Daarnaast was bij iedere manoeuvre het gehele Lands End team in aktie om de blazer zo hard mogelijk te laten gaan. En dit onder barre omstandigheden, want na de start was er wind gekomen maar ook veel regenwater zodat iedereen aan boord halverwege al drijfnat was. Mááár de spirit bleef hoog. Na een prima 2e ronde en uiteindelijk nog een derde ronde finishte de RX 33 als 11e. Een prima prestatie van de TX 33, vooral van haar gastbemanning die zijn best bleef doen. Met bikkels als Dick Duijs die actief aan dek blijven zwoegen, door en door nat van de regen en blauw van de kou en ´s avonds na het eten pas weer warm zijn, is het fijn zeilen. Waarbij ik natuurlijk niemand van de overige harde werkers te kort wil doen. Dus hierbij: Sylvia van Deventer, Nynke Oor, René Brouwer, Jack Vink, Miranda Boel, Dick Duijs, Lina Brian, Rob Boel, Karin Bijl en Nicolette v. Bergenhenegouwen hartstikke bedankt namens de gehele bemanning van de blazer TX33.
Na de wedstrijd door de sluis en bruggen terug naar de aanlegsteiger. Toen had ook onze gastbemanning van Lands End het ¨eind in de bek¨ en ging zo snel mogelijk naar huis voor droge kleren en warmte. ´S avonds was er in gebouw 66 op Willemsoord nog een prima verzorgde captainsdinner voor de gasten en bemanningen waarna ieder zijn eigen weg ging. Leuk was het om hierna een belletje te krijgen van onze gasten om in het Stadscafé nog een borreltje te komen drinken wat we met veel plezier hebben gedaan. Uiteindelijk om een uur of 11 ´s avonds was iedereen weer warm, niet Dick?, en enthousiast om volgend jaar wederom met de blazer TX33 mee te doen aan deze botterwedstrijd.
De volgende dag stond er een stevige 5 Bfr maar droog en zonnig, er waren nog enkele gasten van gister die wilden nog een herkansing, dus een kompleet ander weer type. En daar hebben ze dan ook van kunnen genieten, kort maar krachtig. De tijden om te schutten bij de Zeedoksluis waren van 13.00 – 15.00 uur, toch knap om drie keer te schutten en gasten weer af te zetten. En na 15.15 uur koers gezet naar Den Oever gezet stroom mee en wind in de rug GPS gaf aan 7.8 knopen over de grond.
De andere morgen is Feike mijn zoon opgestapt voor het laatste traject naar Makkum via het IJsselmeer. Maar de wind liet deze keer kompleet af weten, dat werd helaas motoren. In de middag weer afgemeerd in Makkum en klaar leggen voor het volgende avontuur!
Donderdag morgen 10 Juni 08.00 uur vertrokken naar Den Helder via Kornwerderzand. Het was wat druilig weer en niet zoveel wind, maar toen we op het Wad kwamen nam de wind toch weer wat aan uit N.N.W. Na 10.00 uur na enkele redelijke buien werd het droog, via de Doove Balg en de Texelstroom op naar Den Helder. Om 13.00 uur melden we ons aan bij de Zeedoksluis voor schutte naar de Oude Rijkswerf Willemsoord.
De volgende dag de Botterwedstrijd hier volgt het verslag van Harry de Leeuw:
Vrijdag 11 juni was de botterwedstrijd georganiseerd door de Stichting Botterwedstrijd Den Helder met veel inbreng van de Ransdorp 28.
Om 10.00 uur ´s morgens werden de gasten ontvangen en daarna doorgestuurd naar hun toegewezen schip. Hiervoor hadden de bemanningen reeds kunnen genieten van een uitstekend ontbijt en waren de spullen voor de lunch meegenomen aan boord.
De TX33 werd deze dag bemand door schipper Geert en maten Gerard en Harry en (gast)maat Lex van de RD28. Om 10.30 uur kwamen de gasten van Hotel Restaurant Lands End aan boord, een groep van 10 personen. Na een enthousiast welkomstwoord van Harry zijn we door de Zeedoksluis naar buiten gegaan om aan de wedstrijd te kunnen beginnen. De condities waren verre van ideaal. Slecht zicht en geen wind. De oorspronkelijke baan werd veranderd naar een “up-/downwind” baan voor de dijk van Den Helder. Na een aantal keren oefenen met overstag gaan en gijpen “stond” de ploeg en waren we klaar voor de start om 13.00 uur. Gelukkig begon ook de wind iets aan te wakkeren zodat er ook echt gezeild kon worden.
Na de start maakten we een slag richting Texel. Een gouden greep zodat we als 2e de bovenwindse boei konden ronden. In het voor de windse rak moesten we helaas toezien hoe de schepen met kluiver aan ons voorbij kwamen. Uiteindelijk kwamen we toch als 5e bij de benedenwindse boei. Daarna moesten we opnieuw door de startlijn om een volgend rondje te maken. Harry vergat dat we door de startlijn moesten waarbij we de boei aan de verkeerde kant voorbij gingen. Dus omkeren, terug naar de startlijn, weer omkeren en de boei aan de juiste kant passeren. Dit ging goed mede door de tomeloze inzet van onze crew. Niet te vergeten dat al sinds het 1e rak Nynke, een van de dames van onze gasten, met zeer veel plezier aan het roer stond en het erg goed deed. En zo werd de misser van Harry weer gecompenseerd. Het leukste vond Nijnke in het voor de windse rak een schip dat voor haar voer de wind uit de zeilen te nemen zodat we die voorbij konden gaan. Daarnaast was bij iedere manoeuvre het gehele Lands End team in aktie om de blazer zo hard mogelijk te laten gaan. En dit onder barre omstandigheden, want na de start was er wind gekomen maar ook veel regenwater zodat iedereen aan boord halverwege al drijfnat was. Mááár de spirit bleef hoog. Na een prima 2e ronde en uiteindelijk nog een derde ronde finishte de RX 33 als 11e. Een prima prestatie van de TX 33, vooral van haar gastbemanning die zijn best bleef doen. Met bikkels als Dick Duijs die actief aan dek blijven zwoegen, door en door nat van de regen en blauw van de kou en ´s avonds na het eten pas weer warm zijn, is het fijn zeilen. Waarbij ik natuurlijk niemand van de overige harde werkers te kort wil doen. Dus hierbij: Sylvia van Deventer, Nynke Oor, René Brouwer, Jack Vink, Miranda Boel, Dick Duijs, Lina Brian, Rob Boel, Karin Bijl en Nicolette v. Bergenhenegouwen hartstikke bedankt namens de gehele bemanning van de blazer TX33.
Na de wedstrijd door de sluis en bruggen terug naar de aanlegsteiger. Toen had ook onze gastbemanning van Lands End het ¨eind in de bek¨ en ging zo snel mogelijk naar huis voor droge kleren en warmte. ´S avonds was er in gebouw 66 op Willemsoord nog een prima verzorgde captainsdinner voor de gasten en bemanningen waarna ieder zijn eigen weg ging. Leuk was het om hierna een belletje te krijgen van onze gasten om in het Stadscafé nog een borreltje te komen drinken wat we met veel plezier hebben gedaan. Uiteindelijk om een uur of 11 ´s avonds was iedereen weer warm, niet Dick?, en enthousiast om volgend jaar wederom met de blazer TX33 mee te doen aan deze botterwedstrijd.
De volgende dag stond er een stevige 5 Bfr maar droog en zonnig, er waren nog enkele gasten van gister die wilden nog een herkansing, dus een kompleet ander weer type. En daar hebben ze dan ook van kunnen genieten, kort maar krachtig. De tijden om te schutten bij de Zeedoksluis waren van 13.00 – 15.00 uur, toch knap om drie keer te schutten en gasten weer af te zetten. En na 15.15 uur koers gezet naar Den Oever gezet stroom mee en wind in de rug GPS gaf aan 7.8 knopen over de grond.
De andere morgen is Feike mijn zoon opgestapt voor het laatste traject naar Makkum via het IJsselmeer. Maar de wind liet deze keer kompleet af weten, dat werd helaas motoren. In de middag weer afgemeerd in Makkum en klaar leggen voor het volgende avontuur!
dinsdag 15 juni 2010
Zomerreunie van BotterBehoud te Hindelopen.
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De stichtng Botter Behoud heeft een zomerreunie georganiseerd te Hindelopen, waarbij de donateurs van VBB een mooie dag wordt aangeboden met de schepen zeilend op het IJsselmeer. Op vrijdag in de namiddag komen de meeste Botters afmeren boord aan boord. Zo zijn we met de Blazer TX 33 om 14.15 vertrokken met een noordelijke wind, kruisend voor de wind, want plat voor de wind is niet mijn favoriete bezigheid. Na ruim twee uur zijn we de haven binnen gelopen van Hindelopen. In de loop van de avond was de haven dan ook sjok vol, waar een behoudende schipper zijn boot niet tussen wil wrikken, daar past altijd blijkbaar wel een Lemsteraak met een schipper met lef.
De morgens om 10.00 uur ontvangst donateurs/schippers met koffie en gebak in de Drie Harinkjes. Op het terras vertoeven met het zonnige weer aan de koffie en gebak was dubbel genieten. Om 11.00 uur tijd om in te schepen en waar de trossen kunnen los gemaakt. Volgens Karel Helder zijn betoog met de oostelijke wind, zullen de voorste Botters het anker uit gooien rond 12.30 ter hoogte van Gaast. Maar zover zijn we niet gekomen, de wind viel helemaal weg, ankeren voor het strand van Workum.
Tijd voor de luns en waar sommigen wat verkoeling zochten in het IJsselmeer water.
In middels is er weer wind opgestoken uit noordelijke richting, zodat de zeilen weer gehesen kunnen, zodat er toch nog gezeild kan worden met een wind 3 - 4 Bfr.
Om 16.00 uur zocht de vloot de haven weer op en een oorlam drinken met iedereen en daarna gaan de donateurs naar huis en de schippers naar de gebakken vis. Dit weekend kon niet meer stuk, alleen de wind bracht ook zondag morgen weinig voortgang, de weer profeten hadden in de loop van de avond slechter weer voorzegt. Waardoor menigen na de vis de thuis haven weer opzochten. Zo heeft de Blazer op zondagmorgen door er belabberd bij te liggen geheel geen snelheid, de Arabische wind maar aan gesproken want anders wordt het wel heel laat!
De stichtng Botter Behoud heeft een zomerreunie georganiseerd te Hindelopen, waarbij de donateurs van VBB een mooie dag wordt aangeboden met de schepen zeilend op het IJsselmeer. Op vrijdag in de namiddag komen de meeste Botters afmeren boord aan boord. Zo zijn we met de Blazer TX 33 om 14.15 vertrokken met een noordelijke wind, kruisend voor de wind, want plat voor de wind is niet mijn favoriete bezigheid. Na ruim twee uur zijn we de haven binnen gelopen van Hindelopen. In de loop van de avond was de haven dan ook sjok vol, waar een behoudende schipper zijn boot niet tussen wil wrikken, daar past altijd blijkbaar wel een Lemsteraak met een schipper met lef.
De morgens om 10.00 uur ontvangst donateurs/schippers met koffie en gebak in de Drie Harinkjes. Op het terras vertoeven met het zonnige weer aan de koffie en gebak was dubbel genieten. Om 11.00 uur tijd om in te schepen en waar de trossen kunnen los gemaakt. Volgens Karel Helder zijn betoog met de oostelijke wind, zullen de voorste Botters het anker uit gooien rond 12.30 ter hoogte van Gaast. Maar zover zijn we niet gekomen, de wind viel helemaal weg, ankeren voor het strand van Workum.
Tijd voor de luns en waar sommigen wat verkoeling zochten in het IJsselmeer water.
In middels is er weer wind opgestoken uit noordelijke richting, zodat de zeilen weer gehesen kunnen, zodat er toch nog gezeild kan worden met een wind 3 - 4 Bfr.
Om 16.00 uur zocht de vloot de haven weer op en een oorlam drinken met iedereen en daarna gaan de donateurs naar huis en de schippers naar de gebakken vis. Dit weekend kon niet meer stuk, alleen de wind bracht ook zondag morgen weinig voortgang, de weer profeten hadden in de loop van de avond slechter weer voorzegt. Waardoor menigen na de vis de thuis haven weer opzochten. Zo heeft de Blazer op zondagmorgen door er belabberd bij te liggen geheel geen snelheid, de Arabische wind maar aan gesproken want anders wordt het wel heel laat!
zaterdag 29 mei 2010
Donderdag's vaste dag voor het varen met gasten of vrijwilligers
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia om de vrijwilligers daadwerkelijk zover te krijgen dat ze meedoen. Het wordt een kwestie van zijn we bereidt mee te doen, of laten we het merendeel door de zelfde vastekern opknappen.
In principe wordt er twee tochten gevaren de middag's 14.00 tot 17.00 en 19.00 tot 22.00 afhankelijk wanneer de zon onder gaat. Bij geen gasten kan er een afvaart afvallen. Bestuurlijk is besloten minimaal 4 gasten per afvaart anders gaat het niet door. Maar in de praktijk loopt het vaak anders blijkt nu weer.
Tijdens een middag te varen bleek dat een oefening man over boord zeker geen onzin is. Mijn persoon meende dat een bepaald deel van Blazer er wat stoffig uit zag. de bezem ter hand genomen en schrobben. Een gegeven ogenblik bleef de bezem haken en viel uit mijn handen. Weg bezem te water, sein bezem overboord gegeven en draaien/keren, na het keren, ja waar is die bezem nou niemand wist waar die was. Na vijf minuten kwamen we tot de conclusie die zijn we kwijt!
Na enkele minuten een andere koers gaan varen en een gast mocht sturen, welke geen rechte lijn werd. Na een poosje kijk de bezem, weer keren en deze keer blijven kijken! Zo zie je maar weer oefening baart kunst.
Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia om de vrijwilligers daadwerkelijk zover te krijgen dat ze meedoen. Het wordt een kwestie van zijn we bereidt mee te doen, of laten we het merendeel door de zelfde vastekern opknappen.
In principe wordt er twee tochten gevaren de middag's 14.00 tot 17.00 en 19.00 tot 22.00 afhankelijk wanneer de zon onder gaat. Bij geen gasten kan er een afvaart afvallen. Bestuurlijk is besloten minimaal 4 gasten per afvaart anders gaat het niet door. Maar in de praktijk loopt het vaak anders blijkt nu weer.
Tijdens een middag te varen bleek dat een oefening man over boord zeker geen onzin is. Mijn persoon meende dat een bepaald deel van Blazer er wat stoffig uit zag. de bezem ter hand genomen en schrobben. Een gegeven ogenblik bleef de bezem haken en viel uit mijn handen. Weg bezem te water, sein bezem overboord gegeven en draaien/keren, na het keren, ja waar is die bezem nou niemand wist waar die was. Na vijf minuten kwamen we tot de conclusie die zijn we kwijt!
Na enkele minuten een andere koers gaan varen en een gast mocht sturen, welke geen rechte lijn werd. Na een poosje kijk de bezem, weer keren en deze keer blijven kijken! Zo zie je maar weer oefening baart kunst.
dinsdag 11 mei 2010
De Blazer in de kijker tijdens 40 jaar WVMakkum
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Daar de watersportvereniging Makkum 40 jaar bestaat en dit feestelijk gebeuren op 8 mei zal worden gevierd, is de stichting Behoud Blazer benaderd om de TX33 als vlaggeschip kan optreden. En dit is positief beantwoord. De Blazer is vrijdagmiddag 17.00 overgevaren naar de WVM haven waar Harrie Klein de Blazer voor ziet van vlaggen.
De vlootschouw daar hebben we het over, starte om zaterdag morgen 10.45. Zo'n ruim 50 jachten gepavoseerd voeren twee bij twee in een stoet achter de Blazer aan door de visserhaven tot aan het eind en terug. Ter hoogte van het klubgebouw aan overzijde geankerd om de vlootschouw aftenemen door het bestuur en genodigden. Naar dat allen gepasserd waren, zijn we voor de wal bij het klubgebouw gaan liggen. En de gasten zich van boord konden begeven voor een versnapering en een drankje.
De Blazer is blijven liggen tot en met dinsdagmorgen bij de WVMakkum. Een opmerkelijk gebeuren ons wel bekend Piet Paulusma de Friese weerman, heeft opnamen gemaakt voor SBS6 over het weer zaterdag avond. En hier mee is de Blazer ook in beeld gekomen, waar Piet op het voor dek zat en een gedeelte van zijn verhaal afstak.
Dat gebeurd nou niet alle dagen op de televisie komen, op zo'n feestelijke dag.
Daar de watersportvereniging Makkum 40 jaar bestaat en dit feestelijk gebeuren op 8 mei zal worden gevierd, is de stichting Behoud Blazer benaderd om de TX33 als vlaggeschip kan optreden. En dit is positief beantwoord. De Blazer is vrijdagmiddag 17.00 overgevaren naar de WVM haven waar Harrie Klein de Blazer voor ziet van vlaggen.
De vlootschouw daar hebben we het over, starte om zaterdag morgen 10.45. Zo'n ruim 50 jachten gepavoseerd voeren twee bij twee in een stoet achter de Blazer aan door de visserhaven tot aan het eind en terug. Ter hoogte van het klubgebouw aan overzijde geankerd om de vlootschouw aftenemen door het bestuur en genodigden. Naar dat allen gepasserd waren, zijn we voor de wal bij het klubgebouw gaan liggen. En de gasten zich van boord konden begeven voor een versnapering en een drankje.
De Blazer is blijven liggen tot en met dinsdagmorgen bij de WVMakkum. Een opmerkelijk gebeuren ons wel bekend Piet Paulusma de Friese weerman, heeft opnamen gemaakt voor SBS6 over het weer zaterdag avond. En hier mee is de Blazer ook in beeld gekomen, waar Piet op het voor dek zat en een gedeelte van zijn verhaal afstak.
Dat gebeurd nou niet alle dagen op de televisie komen, op zo'n feestelijke dag.
vrijdag 7 mei 2010
De 1e afvaart 2010
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Op donderdag 6 mei stond gepland de eerste proefvaart. Regelmatig zonneschijn en droog N.O. 4 tot 5, dit wordt dus een goede proefvaart. We mochten ontvangen 4 gasten welke enige actie wel konden waarderen. Overstag gaan wilde niet echt lukken, na twee mislukte pogingen de motor er even bij. Er stond op dat moment dan ook een stevige vijf Bfr, een zeil training is dan geen overbodige luxe dan weet men wat wel of niet moet doen. Maar de gasten hebben waar voor hun geld gekregen. Kort maar een heftige zeiltocht met wat buiswater, van 14.00 en binnen 15.45.
Op donderdag 6 mei stond gepland de eerste proefvaart. Regelmatig zonneschijn en droog N.O. 4 tot 5, dit wordt dus een goede proefvaart. We mochten ontvangen 4 gasten welke enige actie wel konden waarderen. Overstag gaan wilde niet echt lukken, na twee mislukte pogingen de motor er even bij. Er stond op dat moment dan ook een stevige vijf Bfr, een zeil training is dan geen overbodige luxe dan weet men wat wel of niet moet doen. Maar de gasten hebben waar voor hun geld gekregen. Kort maar een heftige zeiltocht met wat buiswater, van 14.00 en binnen 15.45.
zaterdag 17 april 2010
It giet oan.
Inmiddels is de wintertent manmachtig verwijderd, en de zon wakkert het enthousiasme flink aan. De blokken heb ik reeds twee keer een behandeling gegeven, het is nu wachten op Karel Helder voor het tanen van de Zeilen en tuigage. Onze vaste scheepstimmerman Ivor hebben we vandaag in de mast gehesen om een kraaiepoot op nieuw vast te zetten. Wegens het krimpen van de mast. Het duurt niet zolang meer dan is het 8 mei voor het eerste optreden, van het 40 jaar jubileum WVMakkum te Makkum.
dinsdag 6 april 2010
De lente dient zich aan.
De winter is dan toch afgelopen en de lente dient zich aan. De bekende kriebels doen zich gelden. Na maanden van vergaderen regelmatig controleren of winter zeil er nog naar behoren op zit. Binnenkort gaat de wintertent er af, en kan de verfkrabbers en olie kwasten hun werk weer beginnen. Kan het geheel weer een frisse kleur aannemen, en een lust om er weer mee te zeilen.
zaterdag 27 februari 2010
Water scheppen
Vandaag weze kijken bij de Blazer het heeft de laatste paar dag redelijk geregend. Het kon ook niet uitblijven dat er op bepaalde plekken water in het zeil bevond. De Blazer ligt niet meer vast in het ijs, nu nog de aangename temperaturen die behoren bij de lente. Het is nog een kwestie van tijd en de bekende lente kriebels roepen op tot actie! Er moet heel wat gebeuren, de zeilen moeten weer getaand worden en het touwwerk. En er moet weer gekrabt en gesmeerd en onder in de lijnolie, maar eerst een gezellige avond.
Blazervrienden,
Alvorens wij weer met groot enthousiasme aan een nieuw vaarseizoen beginnen, worden alle Blazervrienden uitgenodigd voor een gezellige avond op vrijdag 19 maart 2010, aanvang 19.30 (einde ca 22.00 uur)
Iedereen krijgt gelegenheid punten naar voren te brengen om het vaarplezier te vergroten.
De happening vindt plaats in de
Accommodatie Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10
8754GK Makkum fr
Blazervrienden,
Alvorens wij weer met groot enthousiasme aan een nieuw vaarseizoen beginnen, worden alle Blazervrienden uitgenodigd voor een gezellige avond op vrijdag 19 maart 2010, aanvang 19.30 (einde ca 22.00 uur)
Iedereen krijgt gelegenheid punten naar voren te brengen om het vaarplezier te vergroten.
De happening vindt plaats in de
Accommodatie Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10
8754GK Makkum fr
zaterdag 6 februari 2010
Regelmatig inspecteren
Regelmatig wordt de Blazer bezocht om hoe de tent er bij staat. En dat is ook wel gebleken dat dit nodig was. Vorige week zaten er flinke zakken met gemolten sneeuw water dus in het zeil. Het water kan niet weg lopen waarbij het samenkomt in zakvorming. De volgend najaar moet de gehele overkapping steviger, en het zeildoek strakker staan. Zodat het water weg kan lopen en niet ophoopt in een lagergedeelte in hetzeil.
Perfect zal het wel nooit worden, maar dat houdt ons Rolf en mijn persoon in beweging.
Perfect zal het wel nooit worden, maar dat houdt ons Rolf en mijn persoon in beweging.

dinsdag 26 januari 2010
Sneeuwruimen
De winter duurt maar voort en daarbij krijgen we ook soms sneeuw. Rolf en ik zijn weer naar Makkum gespoed om de tent te inspecteren. De sneeuw verwijderen en lijnen onder het zeil gespannen om het door hangen van de kleden tegen te gaan. De TX33 ligt vast in het ijs en droog van binnen. Verder is er geen nieuws, wachten op betere tijden als koning winter het veld gaat ruimen.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...