Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
U bevindt Zich op Mijn weblog WAAR IK ALS vrijwilliger bemanningslid vaar op de Blazer TX33 en regelmatig tekst en foto's plaats van onze belevenissen. Sinds mei 2008 is de Blazer TX33 in De Vaart gegaan . Het uiteindelijke doel om de Blazer in de vaart te houden voor het nageslacht. Om dit bereiken maken we zeiltochten van af de sluissteiger in Makkum Friesland.
dinsdag 13 juli 2010
Donderdags varen met gasten
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Tussentijds wordt er op donderdagmiddag en avond gevaren liefst met gasten. Maar het koude weer van het afgelopen voorjaar hield de gasten blijkbaar op afstand.
Nu op donderdagmiddag 08-07-2010 hebben er zich toch 6 volwassenen en twee kinderen aangemeld. Weinig wind 2 Bfr en minder maar het was mooi weer. Na een uur zeilen met weinig voortgang de zeilen maar gestreken. En het anker uit gegooid voor de lief hebber om een baantje te trekken. Joep zag dat wel zitten en een sportieve gast, daarvoor heet het ook zomerwarmte. Na een klein ommetje op de motor terug naar het vertrekpunt.
Jammer dat er zo weinig wind stond, maar het weer hebben we niet in de hand.
Tussentijds wordt er op donderdagmiddag en avond gevaren liefst met gasten. Maar het koude weer van het afgelopen voorjaar hield de gasten blijkbaar op afstand.
Nu op donderdagmiddag 08-07-2010 hebben er zich toch 6 volwassenen en twee kinderen aangemeld. Weinig wind 2 Bfr en minder maar het was mooi weer. Na een uur zeilen met weinig voortgang de zeilen maar gestreken. En het anker uit gegooid voor de lief hebber om een baantje te trekken. Joep zag dat wel zitten en een sportieve gast, daarvoor heet het ook zomerwarmte. Na een klein ommetje op de motor terug naar het vertrekpunt.
Jammer dat er zo weinig wind stond, maar het weer hebben we niet in de hand.
woensdag 30 juni 2010
Weekend Botterwedstrijd Den Helder
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Donderdag morgen 10 Juni 08.00 uur vertrokken naar Den Helder via Kornwerderzand. Het was wat druilig weer en niet zoveel wind, maar toen we op het Wad kwamen nam de wind toch weer wat aan uit N.N.W. Na 10.00 uur na enkele redelijke buien werd het droog, via de Doove Balg en de Texelstroom op naar Den Helder. Om 13.00 uur melden we ons aan bij de Zeedoksluis voor schutte naar de Oude Rijkswerf Willemsoord.
De volgende dag de Botterwedstrijd hier volgt het verslag van Harry de Leeuw:
Vrijdag 11 juni was de botterwedstrijd georganiseerd door de Stichting Botterwedstrijd Den Helder met veel inbreng van de Ransdorp 28.
Om 10.00 uur ´s morgens werden de gasten ontvangen en daarna doorgestuurd naar hun toegewezen schip. Hiervoor hadden de bemanningen reeds kunnen genieten van een uitstekend ontbijt en waren de spullen voor de lunch meegenomen aan boord.
De TX33 werd deze dag bemand door schipper Geert en maten Gerard en Harry en (gast)maat Lex van de RD28. Om 10.30 uur kwamen de gasten van Hotel Restaurant Lands End aan boord, een groep van 10 personen. Na een enthousiast welkomstwoord van Harry zijn we door de Zeedoksluis naar buiten gegaan om aan de wedstrijd te kunnen beginnen. De condities waren verre van ideaal. Slecht zicht en geen wind. De oorspronkelijke baan werd veranderd naar een “up-/downwind” baan voor de dijk van Den Helder. Na een aantal keren oefenen met overstag gaan en gijpen “stond” de ploeg en waren we klaar voor de start om 13.00 uur. Gelukkig begon ook de wind iets aan te wakkeren zodat er ook echt gezeild kon worden.
Na de start maakten we een slag richting Texel. Een gouden greep zodat we als 2e de bovenwindse boei konden ronden. In het voor de windse rak moesten we helaas toezien hoe de schepen met kluiver aan ons voorbij kwamen. Uiteindelijk kwamen we toch als 5e bij de benedenwindse boei. Daarna moesten we opnieuw door de startlijn om een volgend rondje te maken. Harry vergat dat we door de startlijn moesten waarbij we de boei aan de verkeerde kant voorbij gingen. Dus omkeren, terug naar de startlijn, weer omkeren en de boei aan de juiste kant passeren. Dit ging goed mede door de tomeloze inzet van onze crew. Niet te vergeten dat al sinds het 1e rak Nynke, een van de dames van onze gasten, met zeer veel plezier aan het roer stond en het erg goed deed. En zo werd de misser van Harry weer gecompenseerd. Het leukste vond Nijnke in het voor de windse rak een schip dat voor haar voer de wind uit de zeilen te nemen zodat we die voorbij konden gaan. Daarnaast was bij iedere manoeuvre het gehele Lands End team in aktie om de blazer zo hard mogelijk te laten gaan. En dit onder barre omstandigheden, want na de start was er wind gekomen maar ook veel regenwater zodat iedereen aan boord halverwege al drijfnat was. Mááár de spirit bleef hoog. Na een prima 2e ronde en uiteindelijk nog een derde ronde finishte de RX 33 als 11e. Een prima prestatie van de TX 33, vooral van haar gastbemanning die zijn best bleef doen. Met bikkels als Dick Duijs die actief aan dek blijven zwoegen, door en door nat van de regen en blauw van de kou en ´s avonds na het eten pas weer warm zijn, is het fijn zeilen. Waarbij ik natuurlijk niemand van de overige harde werkers te kort wil doen. Dus hierbij: Sylvia van Deventer, Nynke Oor, René Brouwer, Jack Vink, Miranda Boel, Dick Duijs, Lina Brian, Rob Boel, Karin Bijl en Nicolette v. Bergenhenegouwen hartstikke bedankt namens de gehele bemanning van de blazer TX33.
Na de wedstrijd door de sluis en bruggen terug naar de aanlegsteiger. Toen had ook onze gastbemanning van Lands End het ¨eind in de bek¨ en ging zo snel mogelijk naar huis voor droge kleren en warmte. ´S avonds was er in gebouw 66 op Willemsoord nog een prima verzorgde captainsdinner voor de gasten en bemanningen waarna ieder zijn eigen weg ging. Leuk was het om hierna een belletje te krijgen van onze gasten om in het Stadscafé nog een borreltje te komen drinken wat we met veel plezier hebben gedaan. Uiteindelijk om een uur of 11 ´s avonds was iedereen weer warm, niet Dick?, en enthousiast om volgend jaar wederom met de blazer TX33 mee te doen aan deze botterwedstrijd.
De volgende dag stond er een stevige 5 Bfr maar droog en zonnig, er waren nog enkele gasten van gister die wilden nog een herkansing, dus een kompleet ander weer type. En daar hebben ze dan ook van kunnen genieten, kort maar krachtig. De tijden om te schutten bij de Zeedoksluis waren van 13.00 – 15.00 uur, toch knap om drie keer te schutten en gasten weer af te zetten. En na 15.15 uur koers gezet naar Den Oever gezet stroom mee en wind in de rug GPS gaf aan 7.8 knopen over de grond.
De andere morgen is Feike mijn zoon opgestapt voor het laatste traject naar Makkum via het IJsselmeer. Maar de wind liet deze keer kompleet af weten, dat werd helaas motoren. In de middag weer afgemeerd in Makkum en klaar leggen voor het volgende avontuur!
Donderdag morgen 10 Juni 08.00 uur vertrokken naar Den Helder via Kornwerderzand. Het was wat druilig weer en niet zoveel wind, maar toen we op het Wad kwamen nam de wind toch weer wat aan uit N.N.W. Na 10.00 uur na enkele redelijke buien werd het droog, via de Doove Balg en de Texelstroom op naar Den Helder. Om 13.00 uur melden we ons aan bij de Zeedoksluis voor schutte naar de Oude Rijkswerf Willemsoord.
De volgende dag de Botterwedstrijd hier volgt het verslag van Harry de Leeuw:
Vrijdag 11 juni was de botterwedstrijd georganiseerd door de Stichting Botterwedstrijd Den Helder met veel inbreng van de Ransdorp 28.
Om 10.00 uur ´s morgens werden de gasten ontvangen en daarna doorgestuurd naar hun toegewezen schip. Hiervoor hadden de bemanningen reeds kunnen genieten van een uitstekend ontbijt en waren de spullen voor de lunch meegenomen aan boord.
De TX33 werd deze dag bemand door schipper Geert en maten Gerard en Harry en (gast)maat Lex van de RD28. Om 10.30 uur kwamen de gasten van Hotel Restaurant Lands End aan boord, een groep van 10 personen. Na een enthousiast welkomstwoord van Harry zijn we door de Zeedoksluis naar buiten gegaan om aan de wedstrijd te kunnen beginnen. De condities waren verre van ideaal. Slecht zicht en geen wind. De oorspronkelijke baan werd veranderd naar een “up-/downwind” baan voor de dijk van Den Helder. Na een aantal keren oefenen met overstag gaan en gijpen “stond” de ploeg en waren we klaar voor de start om 13.00 uur. Gelukkig begon ook de wind iets aan te wakkeren zodat er ook echt gezeild kon worden.
Na de start maakten we een slag richting Texel. Een gouden greep zodat we als 2e de bovenwindse boei konden ronden. In het voor de windse rak moesten we helaas toezien hoe de schepen met kluiver aan ons voorbij kwamen. Uiteindelijk kwamen we toch als 5e bij de benedenwindse boei. Daarna moesten we opnieuw door de startlijn om een volgend rondje te maken. Harry vergat dat we door de startlijn moesten waarbij we de boei aan de verkeerde kant voorbij gingen. Dus omkeren, terug naar de startlijn, weer omkeren en de boei aan de juiste kant passeren. Dit ging goed mede door de tomeloze inzet van onze crew. Niet te vergeten dat al sinds het 1e rak Nynke, een van de dames van onze gasten, met zeer veel plezier aan het roer stond en het erg goed deed. En zo werd de misser van Harry weer gecompenseerd. Het leukste vond Nijnke in het voor de windse rak een schip dat voor haar voer de wind uit de zeilen te nemen zodat we die voorbij konden gaan. Daarnaast was bij iedere manoeuvre het gehele Lands End team in aktie om de blazer zo hard mogelijk te laten gaan. En dit onder barre omstandigheden, want na de start was er wind gekomen maar ook veel regenwater zodat iedereen aan boord halverwege al drijfnat was. Mááár de spirit bleef hoog. Na een prima 2e ronde en uiteindelijk nog een derde ronde finishte de RX 33 als 11e. Een prima prestatie van de TX 33, vooral van haar gastbemanning die zijn best bleef doen. Met bikkels als Dick Duijs die actief aan dek blijven zwoegen, door en door nat van de regen en blauw van de kou en ´s avonds na het eten pas weer warm zijn, is het fijn zeilen. Waarbij ik natuurlijk niemand van de overige harde werkers te kort wil doen. Dus hierbij: Sylvia van Deventer, Nynke Oor, René Brouwer, Jack Vink, Miranda Boel, Dick Duijs, Lina Brian, Rob Boel, Karin Bijl en Nicolette v. Bergenhenegouwen hartstikke bedankt namens de gehele bemanning van de blazer TX33.
Na de wedstrijd door de sluis en bruggen terug naar de aanlegsteiger. Toen had ook onze gastbemanning van Lands End het ¨eind in de bek¨ en ging zo snel mogelijk naar huis voor droge kleren en warmte. ´S avonds was er in gebouw 66 op Willemsoord nog een prima verzorgde captainsdinner voor de gasten en bemanningen waarna ieder zijn eigen weg ging. Leuk was het om hierna een belletje te krijgen van onze gasten om in het Stadscafé nog een borreltje te komen drinken wat we met veel plezier hebben gedaan. Uiteindelijk om een uur of 11 ´s avonds was iedereen weer warm, niet Dick?, en enthousiast om volgend jaar wederom met de blazer TX33 mee te doen aan deze botterwedstrijd.
De volgende dag stond er een stevige 5 Bfr maar droog en zonnig, er waren nog enkele gasten van gister die wilden nog een herkansing, dus een kompleet ander weer type. En daar hebben ze dan ook van kunnen genieten, kort maar krachtig. De tijden om te schutten bij de Zeedoksluis waren van 13.00 – 15.00 uur, toch knap om drie keer te schutten en gasten weer af te zetten. En na 15.15 uur koers gezet naar Den Oever gezet stroom mee en wind in de rug GPS gaf aan 7.8 knopen over de grond.
De andere morgen is Feike mijn zoon opgestapt voor het laatste traject naar Makkum via het IJsselmeer. Maar de wind liet deze keer kompleet af weten, dat werd helaas motoren. In de middag weer afgemeerd in Makkum en klaar leggen voor het volgende avontuur!
dinsdag 15 juni 2010
Zomerreunie van BotterBehoud te Hindelopen.
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
De stichtng Botter Behoud heeft een zomerreunie georganiseerd te Hindelopen, waarbij de donateurs van VBB een mooie dag wordt aangeboden met de schepen zeilend op het IJsselmeer. Op vrijdag in de namiddag komen de meeste Botters afmeren boord aan boord. Zo zijn we met de Blazer TX 33 om 14.15 vertrokken met een noordelijke wind, kruisend voor de wind, want plat voor de wind is niet mijn favoriete bezigheid. Na ruim twee uur zijn we de haven binnen gelopen van Hindelopen. In de loop van de avond was de haven dan ook sjok vol, waar een behoudende schipper zijn boot niet tussen wil wrikken, daar past altijd blijkbaar wel een Lemsteraak met een schipper met lef.
De morgens om 10.00 uur ontvangst donateurs/schippers met koffie en gebak in de Drie Harinkjes. Op het terras vertoeven met het zonnige weer aan de koffie en gebak was dubbel genieten. Om 11.00 uur tijd om in te schepen en waar de trossen kunnen los gemaakt. Volgens Karel Helder zijn betoog met de oostelijke wind, zullen de voorste Botters het anker uit gooien rond 12.30 ter hoogte van Gaast. Maar zover zijn we niet gekomen, de wind viel helemaal weg, ankeren voor het strand van Workum.
Tijd voor de luns en waar sommigen wat verkoeling zochten in het IJsselmeer water.
In middels is er weer wind opgestoken uit noordelijke richting, zodat de zeilen weer gehesen kunnen, zodat er toch nog gezeild kan worden met een wind 3 - 4 Bfr.
Om 16.00 uur zocht de vloot de haven weer op en een oorlam drinken met iedereen en daarna gaan de donateurs naar huis en de schippers naar de gebakken vis. Dit weekend kon niet meer stuk, alleen de wind bracht ook zondag morgen weinig voortgang, de weer profeten hadden in de loop van de avond slechter weer voorzegt. Waardoor menigen na de vis de thuis haven weer opzochten. Zo heeft de Blazer op zondagmorgen door er belabberd bij te liggen geheel geen snelheid, de Arabische wind maar aan gesproken want anders wordt het wel heel laat!
De stichtng Botter Behoud heeft een zomerreunie georganiseerd te Hindelopen, waarbij de donateurs van VBB een mooie dag wordt aangeboden met de schepen zeilend op het IJsselmeer. Op vrijdag in de namiddag komen de meeste Botters afmeren boord aan boord. Zo zijn we met de Blazer TX 33 om 14.15 vertrokken met een noordelijke wind, kruisend voor de wind, want plat voor de wind is niet mijn favoriete bezigheid. Na ruim twee uur zijn we de haven binnen gelopen van Hindelopen. In de loop van de avond was de haven dan ook sjok vol, waar een behoudende schipper zijn boot niet tussen wil wrikken, daar past altijd blijkbaar wel een Lemsteraak met een schipper met lef.
De morgens om 10.00 uur ontvangst donateurs/schippers met koffie en gebak in de Drie Harinkjes. Op het terras vertoeven met het zonnige weer aan de koffie en gebak was dubbel genieten. Om 11.00 uur tijd om in te schepen en waar de trossen kunnen los gemaakt. Volgens Karel Helder zijn betoog met de oostelijke wind, zullen de voorste Botters het anker uit gooien rond 12.30 ter hoogte van Gaast. Maar zover zijn we niet gekomen, de wind viel helemaal weg, ankeren voor het strand van Workum.
Tijd voor de luns en waar sommigen wat verkoeling zochten in het IJsselmeer water.
In middels is er weer wind opgestoken uit noordelijke richting, zodat de zeilen weer gehesen kunnen, zodat er toch nog gezeild kan worden met een wind 3 - 4 Bfr.
Om 16.00 uur zocht de vloot de haven weer op en een oorlam drinken met iedereen en daarna gaan de donateurs naar huis en de schippers naar de gebakken vis. Dit weekend kon niet meer stuk, alleen de wind bracht ook zondag morgen weinig voortgang, de weer profeten hadden in de loop van de avond slechter weer voorzegt. Waardoor menigen na de vis de thuis haven weer opzochten. Zo heeft de Blazer op zondagmorgen door er belabberd bij te liggen geheel geen snelheid, de Arabische wind maar aan gesproken want anders wordt het wel heel laat!
zaterdag 29 mei 2010
Donderdag's vaste dag voor het varen met gasten of vrijwilligers
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia om de vrijwilligers daadwerkelijk zover te krijgen dat ze meedoen. Het wordt een kwestie van zijn we bereidt mee te doen, of laten we het merendeel door de zelfde vastekern opknappen.
In principe wordt er twee tochten gevaren de middag's 14.00 tot 17.00 en 19.00 tot 22.00 afhankelijk wanneer de zon onder gaat. Bij geen gasten kan er een afvaart afvallen. Bestuurlijk is besloten minimaal 4 gasten per afvaart anders gaat het niet door. Maar in de praktijk loopt het vaak anders blijkt nu weer.
Tijdens een middag te varen bleek dat een oefening man over boord zeker geen onzin is. Mijn persoon meende dat een bepaald deel van Blazer er wat stoffig uit zag. de bezem ter hand genomen en schrobben. Een gegeven ogenblik bleef de bezem haken en viel uit mijn handen. Weg bezem te water, sein bezem overboord gegeven en draaien/keren, na het keren, ja waar is die bezem nou niemand wist waar die was. Na vijf minuten kwamen we tot de conclusie die zijn we kwijt!
Na enkele minuten een andere koers gaan varen en een gast mocht sturen, welke geen rechte lijn werd. Na een poosje kijk de bezem, weer keren en deze keer blijven kijken! Zo zie je maar weer oefening baart kunst.
Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia om de vrijwilligers daadwerkelijk zover te krijgen dat ze meedoen. Het wordt een kwestie van zijn we bereidt mee te doen, of laten we het merendeel door de zelfde vastekern opknappen.
In principe wordt er twee tochten gevaren de middag's 14.00 tot 17.00 en 19.00 tot 22.00 afhankelijk wanneer de zon onder gaat. Bij geen gasten kan er een afvaart afvallen. Bestuurlijk is besloten minimaal 4 gasten per afvaart anders gaat het niet door. Maar in de praktijk loopt het vaak anders blijkt nu weer.
Tijdens een middag te varen bleek dat een oefening man over boord zeker geen onzin is. Mijn persoon meende dat een bepaald deel van Blazer er wat stoffig uit zag. de bezem ter hand genomen en schrobben. Een gegeven ogenblik bleef de bezem haken en viel uit mijn handen. Weg bezem te water, sein bezem overboord gegeven en draaien/keren, na het keren, ja waar is die bezem nou niemand wist waar die was. Na vijf minuten kwamen we tot de conclusie die zijn we kwijt!
Na enkele minuten een andere koers gaan varen en een gast mocht sturen, welke geen rechte lijn werd. Na een poosje kijk de bezem, weer keren en deze keer blijven kijken! Zo zie je maar weer oefening baart kunst.
dinsdag 11 mei 2010
De Blazer in de kijker tijdens 40 jaar WVMakkum
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Daar de watersportvereniging Makkum 40 jaar bestaat en dit feestelijk gebeuren op 8 mei zal worden gevierd, is de stichting Behoud Blazer benaderd om de TX33 als vlaggeschip kan optreden. En dit is positief beantwoord. De Blazer is vrijdagmiddag 17.00 overgevaren naar de WVM haven waar Harrie Klein de Blazer voor ziet van vlaggen.
De vlootschouw daar hebben we het over, starte om zaterdag morgen 10.45. Zo'n ruim 50 jachten gepavoseerd voeren twee bij twee in een stoet achter de Blazer aan door de visserhaven tot aan het eind en terug. Ter hoogte van het klubgebouw aan overzijde geankerd om de vlootschouw aftenemen door het bestuur en genodigden. Naar dat allen gepasserd waren, zijn we voor de wal bij het klubgebouw gaan liggen. En de gasten zich van boord konden begeven voor een versnapering en een drankje.
De Blazer is blijven liggen tot en met dinsdagmorgen bij de WVMakkum. Een opmerkelijk gebeuren ons wel bekend Piet Paulusma de Friese weerman, heeft opnamen gemaakt voor SBS6 over het weer zaterdag avond. En hier mee is de Blazer ook in beeld gekomen, waar Piet op het voor dek zat en een gedeelte van zijn verhaal afstak.
Dat gebeurd nou niet alle dagen op de televisie komen, op zo'n feestelijke dag.
Daar de watersportvereniging Makkum 40 jaar bestaat en dit feestelijk gebeuren op 8 mei zal worden gevierd, is de stichting Behoud Blazer benaderd om de TX33 als vlaggeschip kan optreden. En dit is positief beantwoord. De Blazer is vrijdagmiddag 17.00 overgevaren naar de WVM haven waar Harrie Klein de Blazer voor ziet van vlaggen.
De vlootschouw daar hebben we het over, starte om zaterdag morgen 10.45. Zo'n ruim 50 jachten gepavoseerd voeren twee bij twee in een stoet achter de Blazer aan door de visserhaven tot aan het eind en terug. Ter hoogte van het klubgebouw aan overzijde geankerd om de vlootschouw aftenemen door het bestuur en genodigden. Naar dat allen gepasserd waren, zijn we voor de wal bij het klubgebouw gaan liggen. En de gasten zich van boord konden begeven voor een versnapering en een drankje.
De Blazer is blijven liggen tot en met dinsdagmorgen bij de WVMakkum. Een opmerkelijk gebeuren ons wel bekend Piet Paulusma de Friese weerman, heeft opnamen gemaakt voor SBS6 over het weer zaterdag avond. En hier mee is de Blazer ook in beeld gekomen, waar Piet op het voor dek zat en een gedeelte van zijn verhaal afstak.
Dat gebeurd nou niet alle dagen op de televisie komen, op zo'n feestelijke dag.
vrijdag 7 mei 2010
De 1e afvaart 2010
Logboek van Geart zeilen met de Blazer.
Op donderdag 6 mei stond gepland de eerste proefvaart. Regelmatig zonneschijn en droog N.O. 4 tot 5, dit wordt dus een goede proefvaart. We mochten ontvangen 4 gasten welke enige actie wel konden waarderen. Overstag gaan wilde niet echt lukken, na twee mislukte pogingen de motor er even bij. Er stond op dat moment dan ook een stevige vijf Bfr, een zeil training is dan geen overbodige luxe dan weet men wat wel of niet moet doen. Maar de gasten hebben waar voor hun geld gekregen. Kort maar een heftige zeiltocht met wat buiswater, van 14.00 en binnen 15.45.
Op donderdag 6 mei stond gepland de eerste proefvaart. Regelmatig zonneschijn en droog N.O. 4 tot 5, dit wordt dus een goede proefvaart. We mochten ontvangen 4 gasten welke enige actie wel konden waarderen. Overstag gaan wilde niet echt lukken, na twee mislukte pogingen de motor er even bij. Er stond op dat moment dan ook een stevige vijf Bfr, een zeil training is dan geen overbodige luxe dan weet men wat wel of niet moet doen. Maar de gasten hebben waar voor hun geld gekregen. Kort maar een heftige zeiltocht met wat buiswater, van 14.00 en binnen 15.45.
zaterdag 17 april 2010
It giet oan.
Inmiddels is de wintertent manmachtig verwijderd, en de zon wakkert het enthousiasme flink aan. De blokken heb ik reeds twee keer een behandeling gegeven, het is nu wachten op Karel Helder voor het tanen van de Zeilen en tuigage. Onze vaste scheepstimmerman Ivor hebben we vandaag in de mast gehesen om een kraaiepoot op nieuw vast te zetten. Wegens het krimpen van de mast. Het duurt niet zolang meer dan is het 8 mei voor het eerste optreden, van het 40 jaar jubileum WVMakkum te Makkum.
dinsdag 6 april 2010
De lente dient zich aan.
De winter is dan toch afgelopen en de lente dient zich aan. De bekende kriebels doen zich gelden. Na maanden van vergaderen regelmatig controleren of winter zeil er nog naar behoren op zit. Binnenkort gaat de wintertent er af, en kan de verfkrabbers en olie kwasten hun werk weer beginnen. Kan het geheel weer een frisse kleur aannemen, en een lust om er weer mee te zeilen.
zaterdag 27 februari 2010
Water scheppen
Vandaag weze kijken bij de Blazer het heeft de laatste paar dag redelijk geregend. Het kon ook niet uitblijven dat er op bepaalde plekken water in het zeil bevond. De Blazer ligt niet meer vast in het ijs, nu nog de aangename temperaturen die behoren bij de lente. Het is nog een kwestie van tijd en de bekende lente kriebels roepen op tot actie! Er moet heel wat gebeuren, de zeilen moeten weer getaand worden en het touwwerk. En er moet weer gekrabt en gesmeerd en onder in de lijnolie, maar eerst een gezellige avond.
Blazervrienden,
Alvorens wij weer met groot enthousiasme aan een nieuw vaarseizoen beginnen, worden alle Blazervrienden uitgenodigd voor een gezellige avond op vrijdag 19 maart 2010, aanvang 19.30 (einde ca 22.00 uur)
Iedereen krijgt gelegenheid punten naar voren te brengen om het vaarplezier te vergroten.
De happening vindt plaats in de
Accommodatie Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10
8754GK Makkum fr
Blazervrienden,
Alvorens wij weer met groot enthousiasme aan een nieuw vaarseizoen beginnen, worden alle Blazervrienden uitgenodigd voor een gezellige avond op vrijdag 19 maart 2010, aanvang 19.30 (einde ca 22.00 uur)
Iedereen krijgt gelegenheid punten naar voren te brengen om het vaarplezier te vergroten.
De happening vindt plaats in de
Accommodatie Watersportvereniging Makkum
Suderseewei 10
8754GK Makkum fr
zaterdag 6 februari 2010
Regelmatig inspecteren
Regelmatig wordt de Blazer bezocht om hoe de tent er bij staat. En dat is ook wel gebleken dat dit nodig was. Vorige week zaten er flinke zakken met gemolten sneeuw water dus in het zeil. Het water kan niet weg lopen waarbij het samenkomt in zakvorming. De volgend najaar moet de gehele overkapping steviger, en het zeildoek strakker staan. Zodat het water weg kan lopen en niet ophoopt in een lagergedeelte in hetzeil.
Perfect zal het wel nooit worden, maar dat houdt ons Rolf en mijn persoon in beweging.
Perfect zal het wel nooit worden, maar dat houdt ons Rolf en mijn persoon in beweging.

dinsdag 26 januari 2010
Sneeuwruimen
De winter duurt maar voort en daarbij krijgen we ook soms sneeuw. Rolf en ik zijn weer naar Makkum gespoed om de tent te inspecteren. De sneeuw verwijderen en lijnen onder het zeil gespannen om het door hangen van de kleden tegen te gaan. De TX33 ligt vast in het ijs en droog van binnen. Verder is er geen nieuws, wachten op betere tijden als koning winter het veld gaat ruimen.
woensdag 13 januari 2010
Sneeuw ruimen
Een verslagje van Rolf
Hoi Blazervrienden,
alles goed en een goede start van het nieuwe jaar?
Vandaag de blazer-draad weer opgepakt en ben ik met Geert naar de Blazer geweest. We hebben sneeuw geruimd . Op 1 plek was de tent wat opgewaaid, was de sneeuw gesmolten en lag er een dikke plak ijs in. 1 van de spanten is gebroken, de anderen bogen flink door. We hebben volgehouden en alles buiten boord gekregen.
(Onze conclusie het frame van de tent moet steviger en hoger op de verschansing. Verleden jaar hadden we ook geen sneeuw en dat is het verschil, als de sneeuw smelt kan het eigenlijk geen kant op, en krijg je zak forming).
Ook Joep nog even gebeld voor assistentie en tot slot daar een kop koffie gedronken. Aan boord zag het er goed uit, wel ijs in de bun maar het vlak in het vooronder en de hoos waren kurk droog. Op het dek vrijwel geen sneeuw. We hebben wat foto's gemaakt zodat we volgend jaar een nog betere tent kunnen bouwen. verder lag de Blazer rustig in het ijs. Geert zou een van de foto's op zijn Blog zetten.
Groetnis, Rolf
Hoi Blazervrienden,
alles goed en een goede start van het nieuwe jaar?
Vandaag de blazer-draad weer opgepakt en ben ik met Geert naar de Blazer geweest. We hebben sneeuw geruimd . Op 1 plek was de tent wat opgewaaid, was de sneeuw gesmolten en lag er een dikke plak ijs in. 1 van de spanten is gebroken, de anderen bogen flink door. We hebben volgehouden en alles buiten boord gekregen.
(Onze conclusie het frame van de tent moet steviger en hoger op de verschansing. Verleden jaar hadden we ook geen sneeuw en dat is het verschil, als de sneeuw smelt kan het eigenlijk geen kant op, en krijg je zak forming).
Ook Joep nog even gebeld voor assistentie en tot slot daar een kop koffie gedronken. Aan boord zag het er goed uit, wel ijs in de bun maar het vlak in het vooronder en de hoos waren kurk droog. Op het dek vrijwel geen sneeuw. We hebben wat foto's gemaakt zodat we volgend jaar een nog betere tent kunnen bouwen. verder lag de Blazer rustig in het ijs. Geert zou een van de foto's op zijn Blog zetten.
Groetnis, Rolf
donderdag 24 december 2009
Kerst en het uitluiden van het oud jaar 2009.
Het jaar 2009 loopt bijna ten einde, de kerstdagen dienen zich aan. Voor de één zijn het dagen van feestelijkheid gezelligheid en veel eten, zonder te beseffen wat deze dagen inhouden. En een ander gelooft en viert dat de Zoon van God als kind naar deze wereld is gekomen en bij behorende betekenis. Zo geeft elk zijn of haar invulling er aan. De Blazer wacht op betere tijden onder het winterkleed, alles bij zich voorbij laten gaan. En verwachtend dat het nieuwe jaar 2010, veel zeiltochten brengt met gezelligheid en waardering van de gasten. En vooral niet te vergeten de Blazer te bemannen door enthousiaste vrijwilligers, waar alles ook mee gezegt is. Ik wil er nog wel bij benadrukken dat dit vrijwilligerswerk niet te veel moet belasten met veigheidsregels en welke doem-scenario dan ook, want daar zit een vrijwiliger niet op te wachten. We varen uit met een gezondverstand en kundig om gaan met de TX33 een kundigzeiler waardig.
dinsdag 15 december 2009
Onder het dekzeil.
Het seizoen is nu echt afgelopen, de winter is inmiddels in gevallen. Vannacht 15-12-2009 een -7 graden maar verder mooi zonnig weer. Er lag nu wel wat ijs in de sloot, op plekken wel 1 cm. Eerst bij Joep Bergsma verzamelen aan de koffie, en de havenmeester vragen of deze genegen is om de Blazer door de brug te laten. Officieel moet dat 24 uur van te voren foutje. Je weet het maar nooit met die ambtenaren als ze afmoeten wijken van hun schema. Het draaien met de Blazer met dit ijs ging niet echt fekkeloos, maar het is gelukt. Harry zei dan is waterlijn ook maar weer schoon.
Dan nu het raamwerk voor de tent er op kan, ja hoe moest dat ook al weer? Met vele handen gaat het vlot, hier en daar wat aanpassingen plegen en klaar is kees. Om 12 uur even schaften wij Gerard Rolf en ik dus naar de snacbar gegaan bij de markt. De rest ging even naar huis. Half 2 de tent er goed op zien te krijgen, Joep hat wel een vis bootje zodat aan de water kant de zeilen goed vast kon worden vast gezet. Maar goed dat we het ijs hadden gebroken want anders hadden we geen visbootje er bij gekregen.
En zo ligt de TX 33 weer tot en met maart voor de wal in winterslaap.
Dan nu het raamwerk voor de tent er op kan, ja hoe moest dat ook al weer? Met vele handen gaat het vlot, hier en daar wat aanpassingen plegen en klaar is kees. Om 12 uur even schaften wij Gerard Rolf en ik dus naar de snacbar gegaan bij de markt. De rest ging even naar huis. Half 2 de tent er goed op zien te krijgen, Joep hat wel een vis bootje zodat aan de water kant de zeilen goed vast kon worden vast gezet. Maar goed dat we het ijs hadden gebroken want anders hadden we geen visbootje er bij gekregen.
En zo ligt de TX 33 weer tot en met maart voor de wal in winterslaap.
woensdag 2 december 2009
Aftuigen
Het vaar seizoen is weer afgelopen, wordt er nageacht over klaar maken voor de winter. Enkele weken geleden hebben we een schippers beraad met het bestuur gehad. Waar alles weer even benoemd en op een rijtje is gezet en eventuele knelpunten besproken. De opslag voor de winter van alle vallen schoten en blokken e.d. is afgezegt, hier bij heeft Joep Bergsma een plaats in zijn schuur ingeruimt. Afgelopen maandag 30-11-2009 hebben we de spullen die nog in de grote loots lagen weggehaald. En naar Joep's Schuur gebracht en de meeste spullen uit de Blazer gehaald. De afgeopen week was het te nat om iets te doen, nu prachig weer het zonnetje schijnt wat wil je nog meer.
Dinsdag om tien uur afgesproken bij de blazer, nu moest er in de mast geklommen worden! Wie o wie, heb me vrijwillig laten op hijssen, ik had al gewaarschuwd mijn gewicht 98 kg het weegt er dus wel in. Als ex parachute springer moet dit nog geen on overkomelijk probleem zijn. Van boven afgezien is de mast toch wel aardig hoog slik... Had de digitale in de zak, had het lef uit eigenlijk niet om een foto te nemen van boven een andere keer? Alle lijnen en vallen en blokken afgevoerd naar de berging.
Dinsdag om tien uur afgesproken bij de blazer, nu moest er in de mast geklommen worden! Wie o wie, heb me vrijwillig laten op hijssen, ik had al gewaarschuwd mijn gewicht 98 kg het weegt er dus wel in. Als ex parachute springer moet dit nog geen on overkomelijk probleem zijn. Van boven afgezien is de mast toch wel aardig hoog slik... Had de digitale in de zak, had het lef uit eigenlijk niet om een foto te nemen van boven een andere keer? Alle lijnen en vallen en blokken afgevoerd naar de berging.
dinsdag 20 oktober 2009
Vervolg verhuur Enkhuizen
Volgens het programma zullen we met 10 boten varen waaronder Botters, Kwakken en de Blazer een groep van ongeveer 250 man/vrouw bedienen. En wel in twee keer, maar de groep kwam verlaat aan, doordat de bussen in de file belanden. De persoonneelsvereniging van het waterschap uit het Gooi was hier te gast, het was goed weer 2 tot 3 Bfr. Tussen de middag aan de luns, inverband met te weinig plaats in de zaal moesten een derigtal buiten eten. En dan konden de tweede groep aanmonsteren en er werd volop genoten. En enkele gasten probeerden hoe het voelt aan het helmhout te staan. We kunnen wel stellen een geslaagde dag om er op terug te zien.
De terug reis ging met een zwakke wind 2-3 Bfr en later afnemend uit Z.ZW. Verder geen bijzonderheden, Voorbij Hindelopen op de motor verder, anders wordt het te laat.
Vertrokken ongeveer 10.00 uur en aankomst in Makkum 16.45. Johan hebben we naar Workum gebracht kan hij dan de trein nemen naar Stavoren.
De terug reis ging met een zwakke wind 2-3 Bfr en later afnemend uit Z.ZW. Verder geen bijzonderheden, Voorbij Hindelopen op de motor verder, anders wordt het te laat.
Vertrokken ongeveer 10.00 uur en aankomst in Makkum 16.45. Johan hebben we naar Workum gebracht kan hij dan de trein nemen naar Stavoren.
Verhuur te Enkhuizen
Op donderdag 24 september zijn we, dat zijn Rolf, Johan, en mijn persoon vertrokken.
De trossen los gegooit ongeveer 10.45 een gunstige westelijkewind 4 Bfr bracht ons in vijf uurtjes naar Enkhuizen. We konden nog uitzoeken om aanteleggen in museum Marker haven te Enkhuizen. Met z'n drien even de benen gestrekt, bootjes bekijken en de inwendige mens versterken. In de loop van de avond lagen we bijna hutje mutje zoals de foto's laat zien.
De trossen los gegooit ongeveer 10.45 een gunstige westelijkewind 4 Bfr bracht ons in vijf uurtjes naar Enkhuizen. We konden nog uitzoeken om aanteleggen in museum Marker haven te Enkhuizen. Met z'n drien even de benen gestrekt, bootjes bekijken en de inwendige mens versterken. In de loop van de avond lagen we bijna hutje mutje zoals de foto's laat zien.
dinsdag 22 september 2009
Grootonderhoud TX 33
Het moest er toch eens van komen, wegens het lekken van de visbun. Wegens de algehele financiële toestand is het grootonderhoud enige tijd uitgesteld daar er weinig opbrengsten deze zomer binnen zijn gekomen. Het wekelijkse onderhoud gaat dan ook gewoon door en bijhorende kosten. De kluiver kan nog steeds niet gevoerd worden, het wachten is op het plaatsen van het kluiverbeslag. Het is afwachten als onze scheepstimmerman Ivor er tijd voor kan vrijmaken misschien de komende winter?
Op donderdagmorgen 17 sept om 08.45 was het dan zover werken aan Blazer. De Blazer werd op stalen schammels geplaatst, het onderwater schip (antifauling) was nog in goede staat. Weinig gebreken maar nu de Blazer op het droge staat wordt er niets aan het toeval overgelaten. Ik zelf was helaas voor de werkzaamheden niet beschikbaar het weekend (3 dagen wedstrijdzeilen te Grou). Maar Rolf, Aernout en Rob hebben het merendeel de eerstedagen het slechtste karwei geklaard.
Woensdag de 23ste september na de morgen gaat de Blazer weer te water. Ivor is nu op dinsdag toch in de weer om koper platen aan te brengen op de aanzettingen om en bij de water lijn in de visbun. Rob plaatste nog een opmerking van het moet niet op jacht beginnen te lijken, het is een blazer. Op donderdag gaat de Blazer weer voor drie dagen naar Enkhuizen, moet er weer wat verdiend worden.
Op donderdagmorgen 17 sept om 08.45 was het dan zover werken aan Blazer. De Blazer werd op stalen schammels geplaatst, het onderwater schip (antifauling) was nog in goede staat. Weinig gebreken maar nu de Blazer op het droge staat wordt er niets aan het toeval overgelaten. Ik zelf was helaas voor de werkzaamheden niet beschikbaar het weekend (3 dagen wedstrijdzeilen te Grou). Maar Rolf, Aernout en Rob hebben het merendeel de eerstedagen het slechtste karwei geklaard.
Woensdag de 23ste september na de morgen gaat de Blazer weer te water. Ivor is nu op dinsdag toch in de weer om koper platen aan te brengen op de aanzettingen om en bij de water lijn in de visbun. Rob plaatste nog een opmerking van het moet niet op jacht beginnen te lijken, het is een blazer. Op donderdag gaat de Blazer weer voor drie dagen naar Enkhuizen, moet er weer wat verdiend worden.
donderdag 10 september 2009
Visserijdagen Den Oever
De visserijdagen te Den Oever zijn gepand op 29/08 tot en met 31/08. Mijn persoon was deze keer er niet bij, ben met mijn eigen jachtje onderweg naar Heeg. Het was onstuimig weer wind 6 tot 7 Bfr ZW-W een heftig overtocht met veel buiswater bleek later.
Maandag de 31e augustus zijn Johan van Dam en Jan Brandsen en mijn persoon met de bus aangekomen in Den Oever. Aanwezig op de Blazer waren Henk en Martijn. Het was opdat moment (09.00) afnement tij. Volgens getij.nl was het doodtij met de verwachting dat met laagwater stand -43 t.o.v. NAP en volgens mijn berekening en kaart voldoende water onder het vlak om met laagwater via het wad naar Kornwerderzand te zeilen. Er stond een stevige bries 3 Bfr bakstagwindje vertrek 11.30. Het dek werd met zout water geschropt zodat de schimmels de aftocht blaasden. En vlot de sluis in gevaren om 15.00 Het laatse stuk ook nog even zeilen tot we Makkum aandeden.
Alle zeilen droog gebleven, en de Blazer gezouten!
Maandag de 31e augustus zijn Johan van Dam en Jan Brandsen en mijn persoon met de bus aangekomen in Den Oever. Aanwezig op de Blazer waren Henk en Martijn. Het was opdat moment (09.00) afnement tij. Volgens getij.nl was het doodtij met de verwachting dat met laagwater stand -43 t.o.v. NAP en volgens mijn berekening en kaart voldoende water onder het vlak om met laagwater via het wad naar Kornwerderzand te zeilen. Er stond een stevige bries 3 Bfr bakstagwindje vertrek 11.30. Het dek werd met zout water geschropt zodat de schimmels de aftocht blaasden. En vlot de sluis in gevaren om 15.00 Het laatse stuk ook nog even zeilen tot we Makkum aandeden.
Alle zeilen droog gebleven, en de Blazer gezouten!
maandag 31 augustus 2009
Vrijwilligers op de TX33
Vrijwilligers werk wie heeft daar niet mee te krijgen? Diverse pluimage krijg je aan boord. We hebben elkaar niet uit gezocht, maar komen elkaar door toeval door intresse in zeilen en in bijzonder met de Blazer. De lijst met namen is in de loop van twee seisoenen ingekort, door te weinig intresse om daadwerkelijk zich in te zetten. Er komen ook wel druppel gewijs weer vrijwilligers bij gelukkig.
Het bestuur kan niet iedereen het naar de zin maken, alles gaat om de Blazer in de vaart te houden en er wordt ook op vrijwillige basis gevraagd meer te doen, dan alleen zeilen dat de meesten het liefst willen doen. Door de financiele crisis is de pot voor onderhoud en groot onderhoudt niet onuitputtelijk, en vraagt van het bestuur creativiteit die elk zal moeten aanvaarden.
Alleen in de praktijk is lang niet iedereen bereidt zich een bepaalde datum in te laten plannen als er een beroep op hen wordt gedaan. En maar niet te spreken van enkele dagen, begrijpelijk niet iedereen is een vutter of met pensioen. Uiteindelijk drijft het vrijwilligerswerk op de Blazer op een redelijke vaste kern van rond tien mensen.
Zo neemt elke vrijwilliger zijn goede en slechte eigenschappen mee aan boord. Niet een is volmaakt aan iedereen schort wel iets, maar uit eindelijk zullen we het met elkaar moeten rooien. Als we elkaar maar de ruimte geven, maar niet overheersen van ik weet het beter, of ik ben hier veel langer. Het is namelijk zo dat het bestuur beslist wat er met Blazer gebeurd, en de schipper is verandwoordelijke over de te varen koers en veiligheid. De sfeer aan boord kan men maken of breken, de een staat niet boven de ander. Elk doet waar hij denkt goed in te zijn zonder een ander te benadelen.
Het bestuur kan niet iedereen het naar de zin maken, alles gaat om de Blazer in de vaart te houden en er wordt ook op vrijwillige basis gevraagd meer te doen, dan alleen zeilen dat de meesten het liefst willen doen. Door de financiele crisis is de pot voor onderhoud en groot onderhoudt niet onuitputtelijk, en vraagt van het bestuur creativiteit die elk zal moeten aanvaarden.
Alleen in de praktijk is lang niet iedereen bereidt zich een bepaalde datum in te laten plannen als er een beroep op hen wordt gedaan. En maar niet te spreken van enkele dagen, begrijpelijk niet iedereen is een vutter of met pensioen. Uiteindelijk drijft het vrijwilligerswerk op de Blazer op een redelijke vaste kern van rond tien mensen.
Zo neemt elke vrijwilliger zijn goede en slechte eigenschappen mee aan boord. Niet een is volmaakt aan iedereen schort wel iets, maar uit eindelijk zullen we het met elkaar moeten rooien. Als we elkaar maar de ruimte geven, maar niet overheersen van ik weet het beter, of ik ben hier veel langer. Het is namelijk zo dat het bestuur beslist wat er met Blazer gebeurd, en de schipper is verandwoordelijke over de te varen koers en veiligheid. De sfeer aan boord kan men maken of breken, de een staat niet boven de ander. Elk doet waar hij denkt goed in te zijn zonder een ander te benadelen.
Weekend Enkhuizen varen met gasten.
Varen met gasten op 15 augustus vanuit het Z.Z.M. door leden van Vereniging Botterbehoud. De eerste afvaart was gepland om halfelf door de TX 11. Door een strak schema van om de half uur lossen en laden zal er toch gegeven moment een gat in de dienstregeling plaatsvinden.
Wij met de TX 33 waren de tweede die gasten aanboord nam. Er stond een dikke vier Bfr zuid er werd met volle teugen gesnoven aan de frisse wind en het voltuig zeilende Blazer. En door Harry zijn kundige uitleg zelfs in het Frans en Engels werd het een stuk duidelijker. En tussendoor kon men het sturen aan het helmhout zijn of haar kunsten waar maken.
Een zeil tocht duurde ongeveer een uur, maar door een te strak schema of te lang weg blijven viel er een gat. Wij werden gevraagd of we dit gat wilden op vullen met een exstra tocht. Het werd een geslaagde dag voor de TX33 met drie afvaarten. We waren na deze tochten, drie keer optuigen en aftuigen wel uitgeteld. Het was mooi geweest, Rob Leemans zou mij aflossen. Die zou de Blazer weer terug zeilen naar Makkum de andere dag.
Wij met de TX 33 waren de tweede die gasten aanboord nam. Er stond een dikke vier Bfr zuid er werd met volle teugen gesnoven aan de frisse wind en het voltuig zeilende Blazer. En door Harry zijn kundige uitleg zelfs in het Frans en Engels werd het een stuk duidelijker. En tussendoor kon men het sturen aan het helmhout zijn of haar kunsten waar maken.
Een zeil tocht duurde ongeveer een uur, maar door een te strak schema of te lang weg blijven viel er een gat. Wij werden gevraagd of we dit gat wilden op vullen met een exstra tocht. Het werd een geslaagde dag voor de TX33 met drie afvaarten. We waren na deze tochten, drie keer optuigen en aftuigen wel uitgeteld. Het was mooi geweest, Rob Leemans zou mij aflossen. Die zou de Blazer weer terug zeilen naar Makkum de andere dag.
donderdag 20 augustus 2009
Visserijweekend Enkhuizen
Enkhuizen visserijweekend op zaterdag 15 Augustus en zondag 16 Augustus, waaronder uitnodiging om met gasten tevaren voor de leden van de Vereniging Botterbehoud.
Vanuit het ZZM en de vereniging (VBB) is er het enthousiasme om de draad weer op te pakken om met gasten te varen aanwezig.
Makkum vrijdag 14 Augustus 07.45 zijn we vertrokken met een ZO.Z. wind 1 - 2 Bfr. De tocht naar Enkhuizen ging niet zoals wij het graag gehad willen hebben. Na ruim 3 ZM terhoogte van boei VF 11 zat er helemaal geen snelheid meer in. De motor aangezet en zeilen laten zakken. Na twee uren op de motor gevaren stak er een ruim 2 Bfr even voor bij Stavoren. De TX 11 met Henk Hortensius zagen we aankomen, en waren reuze benieuwd hoe deze het tegen de TX 33 zou afbrengen. We voeren een koers van 210 met een snelheid van ongeveer 4 knopen. In eerst instantie liep zij wat sneller, achteraf bleek dat ze de motor nog bij had staan. Na Het ruimen van de wind naar Z.ZW is de TX 11 overstag gegaan en wij paar min later. Wij lagen nog steeds hoger en konden zien dat de afstand niet kleiner werd. Na verloop van een kleine twee uur zakten ze steeds meer af. Achteraf bleek dat de workumers lichtelijk in paniek waren van het afleggen tegen de TX 33. Na een volgende windstilte hebben we de motor gestart, na een klein uur afmeren in Enkhuizen aankomst 17.30.
Vanuit het ZZM en de vereniging (VBB) is er het enthousiasme om de draad weer op te pakken om met gasten te varen aanwezig.
Makkum vrijdag 14 Augustus 07.45 zijn we vertrokken met een ZO.Z. wind 1 - 2 Bfr. De tocht naar Enkhuizen ging niet zoals wij het graag gehad willen hebben. Na ruim 3 ZM terhoogte van boei VF 11 zat er helemaal geen snelheid meer in. De motor aangezet en zeilen laten zakken. Na twee uren op de motor gevaren stak er een ruim 2 Bfr even voor bij Stavoren. De TX 11 met Henk Hortensius zagen we aankomen, en waren reuze benieuwd hoe deze het tegen de TX 33 zou afbrengen. We voeren een koers van 210 met een snelheid van ongeveer 4 knopen. In eerst instantie liep zij wat sneller, achteraf bleek dat ze de motor nog bij had staan. Na Het ruimen van de wind naar Z.ZW is de TX 11 overstag gegaan en wij paar min later. Wij lagen nog steeds hoger en konden zien dat de afstand niet kleiner werd. Na verloop van een kleine twee uur zakten ze steeds meer af. Achteraf bleek dat de workumers lichtelijk in paniek waren van het afleggen tegen de TX 33. Na een volgende windstilte hebben we de motor gestart, na een klein uur afmeren in Enkhuizen aankomst 17.30.
zaterdag 8 augustus 2009
Wel en wee de TX 33
Het is weer een tijdje geleden dat ik wat nieuws heb geschreven. De planning voor de bemanning door Jacob Wijnia begint meer lijn en duidelijkheid te krijgen.
En is voor bijna iedereen goed te volgen, als de betreffende pc maar goed is ingesteld. Er staan binnenkort enkele tochten op het programma Enkhuizen van 14 tot en met 15 augustus, en visserrijdagen te Makkum 21 en 22 augustus waar besproken is dat we tochten uitvoeren met gasten.
Er zal wat verdiend moeten worden, ze komen niet van zelf de loopplank op lopen (gasten). Dus meer aan de weg timmeren reclame maken wat men zoal kan verwachten de prijs e.d. Uiteraard kunnen we nog steeds nieuwe vrijwilligers gebruiken, zodat het niet altijd op de zelfde mensen aankomt.
En is voor bijna iedereen goed te volgen, als de betreffende pc maar goed is ingesteld. Er staan binnenkort enkele tochten op het programma Enkhuizen van 14 tot en met 15 augustus, en visserrijdagen te Makkum 21 en 22 augustus waar besproken is dat we tochten uitvoeren met gasten.
Er zal wat verdiend moeten worden, ze komen niet van zelf de loopplank op lopen (gasten). Dus meer aan de weg timmeren reclame maken wat men zoal kan verwachten de prijs e.d. Uiteraard kunnen we nog steeds nieuwe vrijwilligers gebruiken, zodat het niet altijd op de zelfde mensen aankomt.
vrijdag 17 juli 2009
Donderdag 16-07-2009
Donderdagmiddag weer gevaren met Twee gasten Hans en Sylina Hordijk. Met mooi weer wind 2a 3 bfr geen records deze keer. Bemanning Henk en Feike en ik zelf.
Donderdagavond niet veel wind het zelfde laken een pak. Deze keer Rob leemans weer in ons midden terug van weggeweest. Nog al wat opstappers hebben zich aangemonsterd via via. Het was een gezellige avond opgeteld totaal 12 personen.
Als sluitstuk hoe Henk de Blazer aanlegde onder het toezicht van alle opvarende, en dat hem een applaus opleverde. Dus vrijwilliger zijn op de blazer is zo gek nog niet, zegt het voort zegt het voort.
Donderdagavond niet veel wind het zelfde laken een pak. Deze keer Rob leemans weer in ons midden terug van weggeweest. Nog al wat opstappers hebben zich aangemonsterd via via. Het was een gezellige avond opgeteld totaal 12 personen.
Als sluitstuk hoe Henk de Blazer aanlegde onder het toezicht van alle opvarende, en dat hem een applaus opleverde. Dus vrijwilliger zijn op de blazer is zo gek nog niet, zegt het voort zegt het voort.
vrijdag 3 juli 2009
Donderdag 02-07-2009
Makkum donderdagmiddag 14.00 schitterend zeilweer 3 tot 4 beaufort wind oost en warm.
Met twee gasten (namen komen nog) die hun dag wel hebben mee genomen. En onverwacht Jacob Wijnia en Marti Peters uit Piaam, zeer verrassend konden gelijk fungeren als tolk voor de duitse gasten. En geeft de schipper minder kop zorgen hoe hij aanwijzingen in duits moet uitleggen. Een handboek Duits woorden in zeil/scheeps termen is zo gek nog niet lijkt mij. Bemaning waren Hille de Vries, Joep Bergsma en mijn zoon Feike Dijkstra en ik zelf.
De avond om 19.00 uur weer een ploeg verzameld voor de volgende zeiltocht. Er stond wat meer wind als vanmiddag 4 tot 5 bfr N.O. Aanwezig waren Rolf, Anton met een colega en Evert met zijn kleinzoon. Ik had een eigenaar van een lemster aak (LE27)uitgenodigd lag ook in Makkum, volgens zijn zeggen had hij de giek geleverd aan de Blazer! Anton moest aan de bak als schipper oei!
Met twee gasten (namen komen nog) die hun dag wel hebben mee genomen. En onverwacht Jacob Wijnia en Marti Peters uit Piaam, zeer verrassend konden gelijk fungeren als tolk voor de duitse gasten. En geeft de schipper minder kop zorgen hoe hij aanwijzingen in duits moet uitleggen. Een handboek Duits woorden in zeil/scheeps termen is zo gek nog niet lijkt mij. Bemaning waren Hille de Vries, Joep Bergsma en mijn zoon Feike Dijkstra en ik zelf.
De avond om 19.00 uur weer een ploeg verzameld voor de volgende zeiltocht. Er stond wat meer wind als vanmiddag 4 tot 5 bfr N.O. Aanwezig waren Rolf, Anton met een colega en Evert met zijn kleinzoon. Ik had een eigenaar van een lemster aak (LE27)uitgenodigd lag ook in Makkum, volgens zijn zeggen had hij de giek geleverd aan de Blazer! Anton moest aan de bak als schipper oei!
Abonneren op:
Posts (Atom)
Vaartocht 2022
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Het is nu 28 sepember 2022 het einde van het vaarseizoen 2022. Dit vaarseizoen heeft dit keer v...

-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Woensdag 11 mei is Blazer weer naar buiten gebracht en aansluitend een proefvaart gedaan. Aan...
-
LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33. Vanaf 2008 is de Blazer TX33 in de vaart, en er slijten ook zaken als vallen, schoten en huike...
-
Logboek van Geart zeilen met de Blazer. Inmiddels is het vaarseisoen 2010 begonnen op 6 mei, het wordt weer een hele kluif voor Jacob Wijnia...